Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Matematikte Problem Çözme IME 407 7 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. NURAY ÇALIŞKAN DEDEOĞLU
Dersi Verenler Doç.Dr. NURAY ÇALIŞKAN DEDEOĞLU,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Büşra ÇAYLAN

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Problem çözmenin matematik öğretiminde kullanımlarını amaçlarına göre inceleme ve probleme dayalı öğrenme ile zengin öğrenme ortamları hazırlayabilme

Dersin İçeriği

Problem ve problem çözme, problem türleri, problem çözme öğretiminin önemi, problem çözme ile ilgili son dönemde ortaya çıkan gelişmeler, matematiksel problem çözme stratejileri ve problem çözmede çoklu gösterimlerin önemi; farklı problem çözme stratejileri ile çözülebilecek problem örnekleri, problem çözmenin değerlendirilmesi; problem kurmanın tanımı, süreci, özellikleri ve önemi, problem kurma sınıflamaları, problem kurma stratejileri, farklı problem kurma çalışmalarının yapılması; ortaokul matematik dersi öğretim programında ve ders kitaplarında problem kurma; problem kurmanın değerlendirilmesi.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Öğretmen adayları matematik öğretiminde problem çözmeye yönelik farklı yaklaşımları inceler. Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, Doğru Yanlış Testleri,
2 Problem türleri ve problem çözme stratejilerini tanır Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, Doğru Yanlış Testleri,
3 Probleme dayalı öğrenim ile farklı öğrenme alanlarına yönelik ders tasarımları tasarlar. Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, Doğru Yanlış Testleri,
4 Problem çözme ve kurma yolu ile alternatif değerlendirme sistemlerini öğrenir Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, Doğru Yanlış Testleri,
5 Problem kurma sürecini bilerek, öğretimde kullanır. Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, Kısa Cevaplı Testler,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Problem ve problem çözme nedir?
2 Problem çözme öğretiminin önemi
3 Problem çözme süreci
4 Problem türleri
5 Rutin problemlerin çözümü
6 Rutin problemlerin çözümü
7 Rutin olmayan problem stratejilerinin uygulanması
8 Rutin olmayan problem stratejilerinin uygulanması
9 Arasınav
10 Rutin olmayan problem stratejilerinin uygulanması
11 Problem kurma sınıflamaları
12 Problem kurma sınıflamaları
13 Ortaokul matematik dersi öğretim programında problem çözme ve kurma
14 Problem çözmede değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Altun, M. (2012). Eğitim fakülteleri ve sınıf öğretmenleri için matematik öğretimi. Bursa: Alfa Aktüel Yayınları.

Matematiksel Sıradışı Problem Çözme Stratejileri ve Örnekleri, Yeliz Yazgan Çiğdem Arslan,  Pegem Yayınevi

Matematikte Problem Çözme 3-6. Sınıflar İçin Kavramayı Derinleştirecek Güçlü Stratejiler, Alfred S. Posamentier-Stephen Krulik, Pegem Akademi Yayıncılık

Van de Walle, J., Karp, K. S. & Bay-Williams, J. M. (2013) İlkokul ve ortaokul matematiği. Gelişimsel yaklaşımla öğretim. (Çev. Ed.  S. Durmuş). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.

MEB (2018). Ortaokul Matematik Dersi  (5-8. Sınıflar) Öğretim Programı. 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Alanı ile ilgili temel kavram, teori ve uygulamaları tanımlar, analiz eder ve bunlar arasındaki ilişkiyi yorumlar. X
2 Alanındaki temel kavram ve yaklaşımların doğası, kaynağı, sınırları hakkında bilgi sahibi olur ve bunların alanına yansımalarını yorumlar. X
3 Alanı ile ilgili temel bilgi ve veri kaynakları ile temel araştırma yöntem ve tekniklerini bilir, bunları bilimsel yöntem, teknik ve süreç becerilerini kullanarak inceler ve elde ettiği verileri yorumlar. X
4 Doğa olaylarını ve günlük yaşamında karşılaştığı olay ve olguları gözlemleyerek problemleri tanımlar, bu problemleri ve karşılaştığı bir problemi betimleyerek çözümlerine yönelik proje geliştirir ve bu süreçte yeni ürünler üretir. X
5 Matematik ve Matematik eğitimi konularında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, bu alandaki ihtiyaçları belirler, öğrenimini yaşam boyu sürdürmeye çalışır, bu süreçte ilgili gelişmeleri izleme ve güncel bilgilere ulaşmada teknolojiyi etkin biçimde kullanır. X
6 21. yüzyıl becerilerini (eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcılık, inovasyon, etkili iletişim, birlikte çalışabilme vb.)bilir, öğretim süreçlerini öğrencilerin bu özelliklerini geliştirecek şekilde planlar ve uygular. X
7 Çevreyle ilgili temel kavramları ve önemini bilir, çevre sorunlarına yönelik farkındalık sahibi olur ve bu sorunların çözümüne ilişkin sorumluluk duygusu, tutum ve değerler geliştirir.
8 Öğrencilerin ilgili yaş özelliklerini bilir, özel gereksinimi olan öğrencileri fark ederek uygun yaklaşımları sergiler ve tüm öğrencilerle etkili iletişim kurar
9 Öğretim sürecinde zamanı etkili kullanır, sınıfta istenmeyen davranış ve durumlarla baş eder, bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin kullanarak dersinde uygun strateji, yöntem ve teknikleri kullanır.
10 Kültür ve sanata duyarlı, evrensel ve toplumsal değerlere sahip, tarihsel mirasa saygılı olur ve toplumsal sorunların çözümüne yönelik projeler geliştirir.
11 Atatürk ilke ve inkılaplarını ve Atatürk’ün eğitim sistemimize katkılarını bilir. Milli ve manevi değerlerin alana yansımalarını yorumlar. Alanının öğretiminde milli ve manevi değerlerden nasıl yararlanacağına karar verir.
12 Türk milli eğitim sistemini, tarihsel gelişimini, eğitim bilimleri alanının tüm yönlerini, öğretmenlik mesleği ve mevzuatını bilir. Eğitimi etkileyerek yön veren felsefi, sosyolojik, psikolojik görüşler ile etik ve ahlaki değerleri bilir
13 Dili kurallara uygun ve etkili biçimde kullanır, eğitim paydaşlarıyla sözlü ve yazılı iletişim kurar; en az bir yabancı dili kullanarak alandaki gelişmeleri takip eder. X
14 Alanının öğretim programını tüm ögeleriyle açıklar ve ilgili diğer öğretim programlarıyla ilişkilendirir. X
15 Matematik öğretiminde öğrencilerin gelişim özellikleri doğrultusunda uygun öğretim teknolojilerini kullanır, öğretim materyalleri ve ölçme araçları geliştirir, uygular ve değerlendirir. X
16 Matematik eğitimiyle ilgili alanlarda ve problem durumlarında fikir üretir, çözüm yolları geliştirir ve bunları nicel ve nitel verilerle destekleyerek bir araştırma planlar. X
17 Matematik konularının özelliklerine göre farklı öğretim, yöntem ve tekniklerini kullanarak dersi planlar, uygular , değerlendirir ve öğretimi okul sınırları dışına taşır.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16 PÇ 17
1 Öğretmen adayları matematik öğretiminde problem çözmeye yönelik farklı yaklaşımları inceler. 5 5
2 Problem türleri ve problem çözme stratejilerini tanır 5 5
3 Probleme dayalı öğrenim ile farklı öğrenme alanlarına yönelik ders tasarımları tasarlar. 5 5 5
4 Problem çözme ve kurma yolu ile alternatif değerlendirme sistemlerini öğrenir 5 5 5
5 Problem kurma sürecini bilerek, öğretimde kullanır. 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 5 5
Ödev 1 5 5
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 79
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,16
Dersin AKTS Kredisi 3