Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Matematik Öğrenme ve Öğretim Yaklaşımları IME 201 3 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MİTHAT TAKUNYACI
Dersi Verenler Doç.Dr. MİTHAT TAKUNYACI,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Kevser GÜNAY

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Matematik eğitimi ile ilgili öğretme-öğrenme yaklaşımlarının tanıtılması ve değerlendirilmesi.

Dersin İçeriği
Öğrenme-öğretme sürecine kuramsal ve kavramsal yaklaşımlar, matematik alanına özel yöntem, strateji, teknik ve kurallar. Konu alanındaki malzeme ve kaynakların matematik öğretiminde kullanılan yöntem teknik ve stratejilerle ilişkilendirilmiş eleştirel analizi.
Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Matematik öğrenme ve öğretme ile ilgili temel kavramları bilme Anlatım, Gösterip Yaptırma, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
2 Matematik öğretimi ve öğrenmenin önemini açıklama Anlatım, Gösterip Yaptırma, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
3 Matematik derslerinin öğretilmesi esnasında öğrencilerin karşılaştıkları problemleri saptama ve analiz etme. Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
4 Matematik öğretiminde uygulanabilecek yeni yaklaşımları uygulama Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
5 Matematik Öğretimi derslerinde kullanabilecekleri örnek etkinlikler ve uygulamalar hazırlayabilme Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Matematiğin ve matematiksel düşünmenin doğası Konu ile ilgili kaynaklardan okuma yapma
2 Matematik öğrenmenin ve öğretmenin anlamı Konu ile ilgili kaynaklardan okuma yapma
3 Matematik öğretiminin amacı ve temel ilkeleri Konu ile ilgili kaynaklardan okuma yapma
4 Matematik öğretiminde temel beceriler Konu ile ilgili kaynaklardan okuma yapma
5 Matematik öğretiminde güncel eğilimler ve sorunlar Konu ile ilgili kaynaklardan okuma yapma
6 Öğrenme ve öğretim yaklaşımlarının matematik öğretimine yansımaları Konu ile ilgili kaynaklardan okuma yapma
7 Matematik öğretiminde uygun yöntem ve ortamların kullanımı Konu ile ilgili kaynaklardan okuma yapma
8 Ara Sınav Konu ile ilgili kaynaklardan okuma yapma
9 Etkili bir matematik öğretiminin bileşenleri Konu ile ilgili kaynaklardan okuma yapma
10 Matematik öğretimine sosyal, kültürel ve ekonomik açıdan bakış Konu ile ilgili kaynaklardan okuma yapma
11 Sınıf-içi uygulama örnekleri Konu ile ilgili kaynaklardan okuma yapma
12 Sınıf-içi uygulama örnekleri Konu ile ilgili kaynaklardan okuma yapma
13 Sınıf-içi uygulama örnekleri Konu ile ilgili kaynaklardan okuma yapma
14 Sınıf-içi uygulama örnekleri Konu ile ilgili kaynaklardan okuma yapma
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları
  • Altun, M. (2012). İlköğretim 2. kademe (6, 7, 8. sınıflarda) Matematik Öğretimi. Bursa: Alfa Aktüel yayınları.
  • Baki, A. (2007). Kuramdan Uygulamaya Matematik Eğitimi. Ankara: Derya yayınları.
  • Baki, A. (2018). Matematiği Öğretme Bilgisi. Ankara: Pegem Akademi.

  • MEB (2018). Matematik dersi öğretim programı (1.-8. sınıflar) . Ankara: MEB.
  • Rock, D. & Brumbaugh, D. K. (2017). Lise Matematik Öğretimi (Çev. Z. Yılmaz, S. Baştürk, H. Kılıç). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Van de Walle, J., Karp, K. S. & Bay-Williams, J. M. (2013). İlkokul ve ortaokul matematiği. Gelişimsel yaklaşımla öğretim. (Çev. Ed. S. Durmuş). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Alanı ile ilgili temel kavram, teori ve uygulamaları tanımlar, analiz eder ve bunlar arasındaki ilişkiyi yorumlar. X
2 Alanındaki temel kavram ve yaklaşımların doğası, kaynağı, sınırları hakkında bilgi sahibi olur ve bunların alanına yansımalarını yorumlar. X
3 Alanı ile ilgili temel bilgi ve veri kaynakları ile temel araştırma yöntem ve tekniklerini bilir, bunları bilimsel yöntem, teknik ve süreç becerilerini kullanarak inceler ve elde ettiği verileri yorumlar. X
4 Doğa olaylarını ve günlük yaşamında karşılaştığı olay ve olguları gözlemleyerek problemleri tanımlar, bu problemleri ve karşılaştığı bir problemi betimleyerek çözümlerine yönelik proje geliştirir ve bu süreçte yeni ürünler üretir. X
5 Matematik ve Matematik eğitimi konularında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, bu alandaki ihtiyaçları belirler, öğrenimini yaşam boyu sürdürmeye çalışır, bu süreçte ilgili gelişmeleri izleme ve güncel bilgilere ulaşmada teknolojiyi etkin biçimde kullanır. X
6 21. yüzyıl becerilerini (eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcılık, inovasyon, etkili iletişim, birlikte çalışabilme vb.)bilir, öğretim süreçlerini öğrencilerin bu özelliklerini geliştirecek şekilde planlar ve uygular. X
7 Çevreyle ilgili temel kavramları ve önemini bilir, çevre sorunlarına yönelik farkındalık sahibi olur ve bu sorunların çözümüne ilişkin sorumluluk duygusu, tutum ve değerler geliştirir. X
8 Öğrencilerin ilgili yaş özelliklerini bilir, özel gereksinimi olan öğrencileri fark ederek uygun yaklaşımları sergiler ve tüm öğrencilerle etkili iletişim kurar X
9 Öğretim sürecinde zamanı etkili kullanır, sınıfta istenmeyen davranış ve durumlarla baş eder, bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin kullanarak dersinde uygun strateji, yöntem ve teknikleri kullanır. X
10 Kültür ve sanata duyarlı, evrensel ve toplumsal değerlere sahip, tarihsel mirasa saygılı olur ve toplumsal sorunların çözümüne yönelik projeler geliştirir. X
11 Atatürk ilke ve inkılaplarını ve Atatürk’ün eğitim sistemimize katkılarını bilir. Milli ve manevi değerlerin alana yansımalarını yorumlar. Alanının öğretiminde milli ve manevi değerlerden nasıl yararlanacağına karar verir. X
12 Türk milli eğitim sistemini, tarihsel gelişimini, eğitim bilimleri alanının tüm yönlerini, öğretmenlik mesleği ve mevzuatını bilir. Eğitimi etkileyerek yön veren felsefi, sosyolojik, psikolojik görüşler ile etik ve ahlaki değerleri bilir X
13 Dili kurallara uygun ve etkili biçimde kullanır, eğitim paydaşlarıyla sözlü ve yazılı iletişim kurar; en az bir yabancı dili kullanarak alandaki gelişmeleri takip eder. X
14 Alanının öğretim programını tüm ögeleriyle açıklar ve ilgili diğer öğretim programlarıyla ilişkilendirir. X
15 Matematik öğretiminde öğrencilerin gelişim özellikleri doğrultusunda uygun öğretim teknolojilerini kullanır, öğretim materyalleri ve ölçme araçları geliştirir, uygular ve değerlendirir. X
16 Matematik eğitimiyle ilgili alanlarda ve problem durumlarında fikir üretir, çözüm yolları geliştirir ve bunları nicel ve nitel verilerle destekleyerek bir araştırma planlar. X
17 Matematik konularının özelliklerine göre farklı öğretim, yöntem ve tekniklerini kullanarak dersi planlar, uygular , değerlendirir ve öğretimi okul sınırları dışına taşır. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16 PÇ 17
1 Matematik öğrenme ve öğretme ile ilgili temel kavramları bilme 1 2 2 0 2 2 0 2 0 0 0 0 0 1 0 0 0
2 Matematik öğretimi ve öğrenmenin önemini açıklama 1 2 1 0 1 2 0 1 0 0 0 0 0 1 2 0 0
3 Matematik derslerinin öğretilmesi esnasında öğrencilerin karşılaştıkları problemleri saptama ve analiz etme. 1 1 0 0 1 0 0 1 0 0 0 0 0 1 1 0 1
4 Matematik öğretiminde uygulanabilecek yeni yaklaşımları uygulama 0 0 0 0 2 5 0 0 4 0 0 2 1 3 5 0 1
5 Matematik Öğretimi derslerinde kullanabilecekleri örnek etkinlikler ve uygulamalar hazırlayabilme 0 0 0 0 5 2 0 2 1 0 0 0 2 1 5 0 1
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 50
1. Ara Sınav 50
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ara Sınav 1 6 6
Kısa Sınav 1 4 4
Ödev 1 3 3
Final 1 5 5
Proje / Tasarım 1 4 4
Toplam İş Yükü 78
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,12
Dersin AKTS Kredisi 3