Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Matematiğin Temelleri I | IME 105 | 1 | 2 + 0 | 2 | 2 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ÖZKAN ERGENE |
Dersi Verenler | Doç.Dr. ÖZKAN ERGENE, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Kevser GÜNAY |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Ortaokul matematik öğretim programında cebir ve öğrenme alanlarındaki konu ve kavramların bilinmesi ve bu konu ve kavramların özellikleri, birbirilerine çoklu temsiller ile dönüşümü ve günlük hayatta uygulamalarının öğrenilmesidir. |
Dersin İçeriği | Matematik programında sayılar ve cebir öğrenme alanlarındaki (doğal sayılar, doğal sayılarla işlemler, kesirler, kesirlerle işlemler, ondalık gösterim, yüzdeler, çarpanlar ve katlar, kümeler, tam sayılar, tam sayılarla işlemler, rasyonel sayılar, rasyonel sayılarla işlemler, oran, oran ve orantı, üslü ifadeler, kareköklü ifadeler, cebirsel ifadeler, eşitlik ve denklem, doğrusal denklemler, cebirsel ifadeler ve özdeşlikler, eşitsizlikle) konulara ilişkin temel kavramlar ve özellikleri; bu kavramların birbiriyle ilişkisi, matematiksel kavramların tartışılması ve çoklu gösterimlerle birbirlerine dönüştürülmesi ve bu konuların matematik öğretimin amaç, ilke ve ortaokul matematik programıyla ilişkisi |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Matematik Öğretim Programında sayılar ve cebir alanına ilişkin konuları ve bu konuların ortaokul öğretim programındaki uygulamalarını bilir. | Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
2 | Sayılar, işlemler ve kesirler kavramlarını ve bu kavramlar ile yapılan işlemleri bilir. | Tartışma, Gösterip Yaptırma, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
3 | Üslü ifadeler ile köklü ifadeleri ve bu ifadelerin özelliklerini bilir. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gösterip Yaptırma, | |
4 | Eşitlik, denklem ve eşitsizlik kavramlarını ve bu kavramlara ilişkin özellikleri bilir. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gösterip Yaptırma, | |
5 | Matematik Öğretim Programında sayılar ve cebir alanına ilişkin kavramların çoklu temsiller ile gösterimini ve birbirlerine dönüştürülmesini bilir. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gösterip Yaptırma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Matematik öğretim programının tanıtımı ve öğrenme alanları | |
2 | Matematik öğretim programında sayılar ve cebir öğrenme alanının incelenmesi | |
3 | Doğal Sayılar, Doğal Sayılarla İşlemler ve özellikleri | |
4 | Kesirler, Kesirlerle İşlemler ve özellikleri | |
5 | Ondalık Gösterim, Yüzdeler, Çarpanlar, Katlar ve özellikleri | |
6 | Kümeler, Tam Sayılar, Tam Sayılarla İşlemler ve özellikleri | |
7 | Rasyonel Sayılar, Rasyonel Sayılarla İşlemler ve özellikleri | |
8 | Ara sınav | |
9 | Oran, Orantı ve özellikleri | |
10 | Üslü İfadeler ve özellikleri | |
11 | Kareköklü İfadeler ve özellikleri | |
12 | Cebirsel İfadeler, Eşitlik, Denklem ve özellikleri | |
13 | Doğrusal Denklemler, Cebirsel İfadeler ve özellikleri | |
14 | Özdeşlikler, Eşitsizlikler ve özellikleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Temel Matematiksel Kavramlar ve Uygulamaları, Aysun Nüket Elçi, Esra Bukova Güzel, Berna Cantürk Günhan, Emre Ev Çimen, Pegem Akademi Temel Matematiksel Kavramların Künyesi, Ziya Argün, Ahmet Arıkan, Safure Bulut, Sait Halıcıoğlu, Gazi Kitabevi Matematiğin Temelleri, Ahmet Kaçar, Pegem Akademi |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Alanı ile ilgili temel kavram, teori ve uygulamaları tanımlar, analiz eder ve bunlar arasındaki ilişkiyi yorumlar. | X | |||||
2 | Alanındaki temel kavram ve yaklaşımların doğası, kaynağı, sınırları hakkında bilgi sahibi olur ve bunların alanına yansımalarını yorumlar. | X | |||||
3 | Alanı ile ilgili temel bilgi ve veri kaynakları ile temel araştırma yöntem ve tekniklerini bilir, bunları bilimsel yöntem, teknik ve süreç becerilerini kullanarak inceler ve elde ettiği verileri yorumlar. | X | |||||
4 | Doğa olaylarını ve günlük yaşamında karşılaştığı olay ve olguları gözlemleyerek problemleri tanımlar, bu problemleri ve karşılaştığı bir problemi betimleyerek çözümlerine yönelik proje geliştirir ve bu süreçte yeni ürünler üretir. | X | |||||
5 | Matematik ve Matematik eğitimi konularında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, bu alandaki ihtiyaçları belirler, öğrenimini yaşam boyu sürdürmeye çalışır, bu süreçte ilgili gelişmeleri izleme ve güncel bilgilere ulaşmada teknolojiyi etkin biçimde kullanır. | X | |||||
6 | 21. yüzyıl becerilerini (eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcılık, inovasyon, etkili iletişim, birlikte çalışabilme vb.)bilir, öğretim süreçlerini öğrencilerin bu özelliklerini geliştirecek şekilde planlar ve uygular. | X | |||||
7 | Çevreyle ilgili temel kavramları ve önemini bilir, çevre sorunlarına yönelik farkındalık sahibi olur ve bu sorunların çözümüne ilişkin sorumluluk duygusu, tutum ve değerler geliştirir. | ||||||
8 | Öğrencilerin ilgili yaş özelliklerini bilir, özel gereksinimi olan öğrencileri fark ederek uygun yaklaşımları sergiler ve tüm öğrencilerle etkili iletişim kurar | ||||||
9 | Öğretim sürecinde zamanı etkili kullanır, sınıfta istenmeyen davranış ve durumlarla baş eder, bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin kullanarak dersinde uygun strateji, yöntem ve teknikleri kullanır. | ||||||
10 | Kültür ve sanata duyarlı, evrensel ve toplumsal değerlere sahip, tarihsel mirasa saygılı olur ve toplumsal sorunların çözümüne yönelik projeler geliştirir. | ||||||
11 | Atatürk ilke ve inkılaplarını ve Atatürk’ün eğitim sistemimize katkılarını bilir. Milli ve manevi değerlerin alana yansımalarını yorumlar. Alanının öğretiminde milli ve manevi değerlerden nasıl yararlanacağına karar verir. | ||||||
12 | Türk milli eğitim sistemini, tarihsel gelişimini, eğitim bilimleri alanının tüm yönlerini, öğretmenlik mesleği ve mevzuatını bilir. Eğitimi etkileyerek yön veren felsefi, sosyolojik, psikolojik görüşler ile etik ve ahlaki değerleri bilir | ||||||
13 | Dili kurallara uygun ve etkili biçimde kullanır, eğitim paydaşlarıyla sözlü ve yazılı iletişim kurar; en az bir yabancı dili kullanarak alandaki gelişmeleri takip eder. | ||||||
14 | Alanının öğretim programını tüm ögeleriyle açıklar ve ilgili diğer öğretim programlarıyla ilişkilendirir. | X | |||||
15 | Matematik öğretiminde öğrencilerin gelişim özellikleri doğrultusunda uygun öğretim teknolojilerini kullanır, öğretim materyalleri ve ölçme araçları geliştirir, uygular ve değerlendirir. | X | |||||
16 | Matematik eğitimiyle ilgili alanlarda ve problem durumlarında fikir üretir, çözüm yolları geliştirir ve bunları nicel ve nitel verilerle destekleyerek bir araştırma planlar. | X | |||||
17 | Matematik konularının özelliklerine göre farklı öğretim, yöntem ve tekniklerini kullanarak dersi planlar, uygular , değerlendirir ve öğretimi okul sınırları dışına taşır. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Matematik Öğretim Programında sayılar ve cebir alanına ilişkin konuları ve bu konuların ortaokul öğretim programındaki uygulamalarını bilir. | 4 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4 | 0 | 4 | 4 |
2 | Sayılar, işlemler ve kesirler kavramlarını ve bu kavramlar ile yapılan işlemleri bilir. | 5 | 4 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4 | 0 | 4 | 0 | |
3 | Üslü ifadeler ile köklü ifadeleri ve bu ifadelerin özelliklerini bilir. | 4 | 3 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 5 | 5 | 4 | 4 |
4 | Eşitlik, denklem ve eşitsizlik kavramlarını ve bu kavramlara ilişkin özellikleri bilir. | 0 | 4 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4 | 4 | 4 | 4 |
5 | Matematik Öğretim Programında sayılar ve cebir alanına ilişkin kavramların çoklu temsiller ile gösterimini ve birbirlerine dönüştürülmesini bilir. | 4 | 4 | 0 | 0 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 5 | 0 | 0 | 4 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 15 |
1. Ödev | 10 |
2. Kısa Sınav | 15 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Ödev | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Toplam İş Yükü | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 2,16 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 2 |