Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sınıf Yönetimi EBB 301 5 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri

Eğitim Bilimine Giriş

Önerilen Seçmeli Dersler

-

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. GÖZDE SEZEN GÜLTEKİN
Dersi Verenler Doç.Dr. MEHMET ALİ HAMEDOĞLU, Doç.Dr. GÖZDE SEZEN GÜLTEKİN,
Dersin Yardımcıları

Dr. Özkan Ergene

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Sınıf Yönetimi ile ilgili temel kavramlar ve beceriler hakkında bilgi sahibi olmak

Dersin İçeriği

Etkili bir eğitim-öğretim faaliyeti yürütebilmek için sınıf organizasyonunu sağlayarak sınıf içi iletişimin oluşması ve istenmeyen davranışların ortadan kaldırılması için gerekli bilgi ve yeterliliğe sahip olma

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Sınıf yönetimi ile ilgili temel kavramları açıklar Anlatım, Soru-Cevap,
2 Sınıf içi iletişimin nasıl gerçekleşeceğini tartışır Anlatım, Soru-Cevap,
3 Sınıf içinde zaman yönetimini uygular Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Sınıf kurallarının nasıl oluşturabileceğini açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Grupla Çalışma,
5 İstenmeyen öğrenci davranışlarının yönetilmesini ve disiplin yaklaşımlarını açıklar Anlatım, Eğitsel Oyun, Gösterip Yaptırma, Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
6 Olumlu öğrenme ortamını nasıl oluşturacağını tartışır Soru-Cevap, Grupla Çalışma, Örnek Olay,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 SINIF YÖNETİMİ İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR Kaynakların ilgili bölümleri
2 SINIF KURALLARININ BELİRLENMESİ Kaynakların ilgili bölümleri
3 SINIF İÇİ İLETİŞİM Kaynakların ilgili bölümleri
4 SINIFTA MOTİVASYON Kaynakların ilgili bölümleri
5 DİSİPLİN MODELLERİ Kaynakların ilgili bölümleri
6 İSTENMEYEN ÖĞRENCİ DAVRANIŞLARININ YÖNETİMİ Kaynakların ilgili bölümleri
7 SINIFTA GRUP ETKİLEŞİMİ Kaynakların ilgili bölümleri
8 ARA SINAV Kaynakların ilgili bölümleri
9 SINIFTA ZAMAN YÖNETİMİ Kaynakların ilgili bölümleri
10 SINIFIN İLİŞKİ DÜZENİNİ OLUŞTURMA Kaynakların ilgili bölümleri
11 EĞİTİM TEKNOLOJİLERİ VE SINIF YÖNETİMİ Kaynakların ilgili bölümleri
12 OKUL - AİLE İŞBİRLİĞİ Kaynakların ilgili bölümleri
13 ÖZEL GRUPLARIN YÖNETİMİ Kaynakların ilgili bölümleri
14 FİNAL SINAVI Kaynakların ilgili bölümleri
Kaynaklar
Ders Notu

Uzaktan eğitim ders notları, Doç. Dr. Mustafa Bayrakcı

Ders Kaynakları

Sarpkaya, Ruhi (Ed.) (2012) Sınıf Yönetimi, Ankara: Anı Yayıncılık

Kaya, Zeki (2006) Sınıf Yönetimi, Ankara: Pegem A Yayıncılık
Küçükahmet, Leyla (2006) Sınıf Yönetimi, Ankara: Pegem A Yayıncılık
Şişman, Mehmet (2006) Sınıf Yönetimi Teori ve Uygulama, Ankara: Pegem A Yayıncılık
Erdem, Münire (2005) Sınıf Yönetimi, İstanbul: Epsilon Yayıncılık

Bull, S. L., & Solity, E. J. (1996). Classroom Management: Principles and practice. Routledge: London.

Burden, P. R. (1999). Classroom Management & Discipline Methods to Facilitate Cooperation and Instruction. John Wiley & Sons Inc: New York.
Charles, C. M. (2000). The Synergetic Classroom: Joyful teaching and gentle discipline. Longman: New York.

Jones, F. J., & Jones, S. L. (2001). Comprehensive Classroom Management. Allyn & Bacon: Boston.
Lindberg, J. A., & Swich, A. M. (2002). Common Sense Classroom Management. Corwin Press: California.

Petty, R. (2001). Classroom Management: A resource manual for frontline teachers. The Scarecrow Press: Lanham.

Smith, J. C., & Laslett, R. (1993). Effective Classroom Management: A teachers guide. Routledge: USA.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Alanı ile ilgili temel kavram, teori ve uygulamaları tanımlar, analiz eder ve bunlar arasındaki ilişkiyi yorumlar. X
2 Alanındaki temel kavram ve yaklaşımların doğası, kaynağı, sınırları hakkında bilgi sahibi olur ve bunların alanına yansımalarını yorumlar. X
3 Alanı ile ilgili temel bilgi ve veri kaynakları ile temel araştırma yöntem ve tekniklerini bilir, bunları bilimsel yöntem, teknik ve süreç becerilerini kullanarak inceler ve elde ettiği verileri yorumlar. X
4 Doğa olaylarını ve günlük yaşamında karşılaştığı olay ve olguları gözlemleyerek problemleri tanımlar, bu problemleri ve karşılaştığı bir problemi betimleyerek çözümlerine yönelik proje geliştirir ve bu süreçte yeni ürünler üretir. X
5 Matematik ve Matematik eğitimi konularında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, bu alandaki ihtiyaçları belirler, öğrenimini yaşam boyu sürdürmeye çalışır, bu süreçte ilgili gelişmeleri izleme ve güncel bilgilere ulaşmada teknolojiyi etkin biçimde kullanır. X
6 21. yüzyıl becerilerini (eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcılık, inovasyon, etkili iletişim, birlikte çalışabilme vb.)bilir, öğretim süreçlerini öğrencilerin bu özelliklerini geliştirecek şekilde planlar ve uygular. X
7 Çevreyle ilgili temel kavramları ve önemini bilir, çevre sorunlarına yönelik farkındalık sahibi olur ve bu sorunların çözümüne ilişkin sorumluluk duygusu, tutum ve değerler geliştirir. X
8 Öğrencilerin ilgili yaş özelliklerini bilir, özel gereksinimi olan öğrencileri fark ederek uygun yaklaşımları sergiler ve tüm öğrencilerle etkili iletişim kurar X
9 Öğretim sürecinde zamanı etkili kullanır, sınıfta istenmeyen davranış ve durumlarla baş eder, bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin kullanarak dersinde uygun strateji, yöntem ve teknikleri kullanır. X
10 Kültür ve sanata duyarlı, evrensel ve toplumsal değerlere sahip, tarihsel mirasa saygılı olur ve toplumsal sorunların çözümüne yönelik projeler geliştirir. X
11 Atatürk ilke ve inkılaplarını ve Atatürk’ün eğitim sistemimize katkılarını bilir. Milli ve manevi değerlerin alana yansımalarını yorumlar. Alanının öğretiminde milli ve manevi değerlerden nasıl yararlanacağına karar verir. X
12 Türk milli eğitim sistemini, tarihsel gelişimini, eğitim bilimleri alanının tüm yönlerini, öğretmenlik mesleği ve mevzuatını bilir. Eğitimi etkileyerek yön veren felsefi, sosyolojik, psikolojik görüşler ile etik ve ahlaki değerleri bilir X
13 Dili kurallara uygun ve etkili biçimde kullanır, eğitim paydaşlarıyla sözlü ve yazılı iletişim kurar; en az bir yabancı dili kullanarak alandaki gelişmeleri takip eder. X
14 Alanının öğretim programını tüm ögeleriyle açıklar ve ilgili diğer öğretim programlarıyla ilişkilendirir. X
15 Matematik öğretiminde öğrencilerin gelişim özellikleri doğrultusunda uygun öğretim teknolojilerini kullanır, öğretim materyalleri ve ölçme araçları geliştirir, uygular ve değerlendirir. X
16 Matematik eğitimiyle ilgili alanlarda ve problem durumlarında fikir üretir, çözüm yolları geliştirir ve bunları nicel ve nitel verilerle destekleyerek bir araştırma planlar. X
17 Matematik konularının özelliklerine göre farklı öğretim, yöntem ve tekniklerini kullanarak dersi planlar, uygular , değerlendirir ve öğretimi okul sınırları dışına taşır. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16 PÇ 17
1 Sınıf yönetimi ile ilgili temel kavramları açıklar
2 Sınıf içi iletişimin nasıl gerçekleşeceğini tartışır
3 Sınıf içinde zaman yönetimini uygular
4 Sınıf kurallarının nasıl oluşturabileceğini açıklar
5 İstenmeyen öğrenci davranışlarının yönetilmesini ve disiplin yaklaşımlarını açıklar
6 Olumlu öğrenme ortamını nasıl oluşturacağını tartışır
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Ödev 40
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 1 1 1
Ödev 1 5 5
Sözlü Sınav 1 5 5
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 85
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,4
Dersin AKTS Kredisi 3