Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Erken Çocuklukta Yaratıcılık ve Yaratıcı Çocuk Etkinlikleri | ECE 010 | 0 | 2 + 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. HİLAL İLKNUR TUNÇELİ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi TURAN ÇAKIR, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı erken çocukluk döneminde yaratıcılık eğitimi ve yaratıcı etkinlikler konusunda bilgi ve deneyim kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Yaratıcılığın tanımları, unsurları, yaratıcılık-beyin-zeka , yaratıcı bireyin özellikleri, yaratıcılık süreçlerinde rol oynayan öğeler, kuramlar, yaratıcılık alanları ve ilkeler, yaratma cesareti ve yaratıcılığı destekleyen etkenler,yaratıcılığı desteklemede eğitimcinin rolü ve görevi, ebeveyn ve yetişkinlerin rol ve görevleri, erken çocuk dönemine yaratıcılığı destekleyen eğitim program ve ortamları oluşturma, sanatın tanımı,kapsamı, önemi, erken çocukluk döneminde sanat gelişimi, sanat ve gelişim alanları arasındaki ilişki, sanat çalışmalarında eğitmenin rolü, sanat çalışmalarını değerlendirmede çocuğa yaklaşım, sanat etkinlikleri için ortam düzenleme, sanat çalışmalarının eğitim programındaki yeri, görsel sanat etkinlikleri (çizim, boyama, baskı, heykel, müzik, dans, müze ve dramatik etkinlikler), çocuğun sanatsal gelişim evreleri, çocuk resim ve çizim eylemlerinde tasarım elemanları, çocuk ve estetik, okul öncesi dönemde sanat eleştirisi, sanatsal değerlendirme. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Yaratıcılığın tanımları, unsurları yaratıcı bireyin özellikleri, yaratıcılık-beyin-zeka, yaratıcılık süreçlerinde rol oynayan öğeler, kuramlar, yaratıcılık alanları ve ilkeler,yaratma cesareti ve yaratıcılığı destekleyen etkenleri tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | |
2 | Yaratıcılığı ve sanat gelişimini desteklemede eğitimcinin, ebeveyn ve yetişkinlerin rolü ve görevini açıklar. | Bireysel Çalışma, Rol Oynama, | |
3 | Erken çocuk dönemine yaratıcılığı ve sanat gelişimini destekleyen eğitim program ve ortamları uyarlar. | Örnek Olay, Problem Çözme, Gezi / Gözlem, | |
4 | Sanatın tanımı, kapsamı, önemi, sanat ve gelişim alanları arasındaki ilişki, erken çocukluk döneminde sanat gelişimi ve çocuğun sanatsal gelişim evrelerini analiz eder. | Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
5 | Erken çocukluk döneminde sanat çalışmalarının eğitim programındaki yerini analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, Gözlem, | |
6 | Çocuk resim ve çizim eylemlerinde tasarım elemanları, görsel sanat etkinliklerini (çizim, boyama, baskı, heykel, müzik, dans, müze ve dramatik etkinlikler) organize eder. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
7 | Çocukların görsel sanat etkinliklerini sanatsal yönden değerlendirir. | Anlatım, Tartışma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yaratıcılığın tanımları, unsurları | Ders Notları- İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar |
2 | Yaratıcı bireyin özellikleri, yaratıcılık-beyin-zeka. | Ders Notları- İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar |
3 | Yaratıcılık Kuramları | Ders Notları- İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar |
4 | Yaratıcılığın Gelişimi | Ders Notları- İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar |
5 | Eğitimde Yaratıcılık | Ders Notları- İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar |
6 | Reggio Emilia Yaklaşımı | Ders Notları- İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar |
7 | Erken Çocuklukta Yaratıcılığın Gelişiminde Ailenin Rolü | Ders Notları- İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar |
8 | Yıl içi sınav | |
9 | Yaratıcılık Süreci Ve Okul Öncesi Döneme Yönelik Yaratıcı Sorun Çözme Teknikleri Okul Öncesine Yönelik Yaratıcı Performansı Geliştirebilecek Etkinlikler | Ders Notları- İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar |
10 | Çocuk Resimleri | Ders Notları- İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar |
11 | Çocuk Resimleri | Ders Notları- İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar |
12 | Erken Çocuklukta Yaratıcılığı Destekleyecek Etkinlik Örnekleri | Ders Notları- İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar |
13 | Erken Çocuklukta Yaratıcılığı Destekleyecek Etkinlik Örnekleri | Ders Notları- İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar |
14 | Erken Çocuklukta Yaratıcılığı Destekleyecek Etkinlik Örnekleri | Ders Notları- İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Orhon, G. (2015). Yaratıcılık: Nörofizyolojik, Felsefi ve Eğitsel Temeller. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık Üstündağ, T. (2015). Yaratıcılığa Yolculuk. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Aral, N. ve Duman, G. (2015). Çocuklarda Sanat Ve Yaratıcılığın Gelişimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Halmatov, S. (2018). Çocuk Resimleri Analizi ve Psikolojik Resim Testleri. Ankara: Pegem Akademi Yayınları. Yavuzer, H. (2003). Resimleriyle Çocuk. İstanbul: Remzi Kitabevi. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Alanında sorgulayıcı bakış açısını kapsayacak düzeyde teorik ve metodolojik bilgiye sahiptir. | ||||||
2 | Çocuğun gelişim alanlarını tüm boyutlarıyla kapsamlı bir şekilde kavrar. | ||||||
3 | Bireysel farklılıkları dikkate alarak çocuklara uygun eğitim ortamları hazırlar, öğrenme sürecini etkili bir şekilde yürütür, uygun öğrenme yaklaşımlarını kullanır ve değerlendirir. | X | |||||
4 | Çocuk eğitimine uygun uygulamalı etkinlikler geliştirir, planlar hazırlar, materyaller oluşturur ve bunları uygular. | X | |||||
5 | Farklı gelişim gösteren çocukları tanır, özelliklerini bilir ve bu çocukları evde ve okulda desteklemek için özel uygulamalar yapar. | ||||||
6 | Öz değerlendirme yapar ve kişisel ve mesleki gelişim faaliyetlerine katılır. | ||||||
7 | Alanıyla ilgili mevzuat hakkında bilgi sahibi olur ve bunları takip eder. | X | |||||
8 | Türkçeyi kurallarına uygun kullanır ve bu çerçevede çocuklarla etkili iletişim kurar. | X | |||||
9 | Çocukların gelişimini desteklemek için teknolojiyi her yönüyle etkin kullanmayı ve çocuklara kullanma fırsatları sunmayı öğrenir. | X | |||||
10 | Alanındaki mesleki eğitim ve kariyer kaynaklarını takip edebilecek ve ilgili konularda meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur. | ||||||
11 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet ve kültürel değerlerin korunması ilkesiyle hareket eder, çevrenin korunması, iş sağlığı ve güvenliği konularında doğru davranır. | ||||||
12 | Öğrenmeyi öğrenme, öz düzenleme, yaşam boyu öğrenme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerine sahiptir ve bu becerileri yeni bilgilere erişmek için kullanır. | ||||||
13 | Toplumsal ve politik yapılar hakkında bilgi sahibi olur, demokratik ve aktif katılım taahhüdüne dayalı olarak sivil hayata katılır. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Yaratıcılığın tanımları, unsurları yaratıcı bireyin özellikleri, yaratıcılık-beyin-zeka, yaratıcılık süreçlerinde rol oynayan öğeler, kuramlar, yaratıcılık alanları ve ilkeler,yaratma cesareti ve yaratıcılığı destekleyen etkenleri tanımlar. | ||||||||||||||
2 | Yaratıcılığı ve sanat gelişimini desteklemede eğitimcinin, ebeveyn ve yetişkinlerin rolü ve görevini açıklar. | ||||||||||||||
3 | Erken çocuk dönemine yaratıcılığı ve sanat gelişimini destekleyen eğitim program ve ortamları uyarlar. | ||||||||||||||
4 | Sanatın tanımı, kapsamı, önemi, sanat ve gelişim alanları arasındaki ilişki, erken çocukluk döneminde sanat gelişimi ve çocuğun sanatsal gelişim evrelerini analiz eder. | ||||||||||||||
5 | Erken çocukluk döneminde sanat çalışmalarının eğitim programındaki yerini analiz eder. | ||||||||||||||
6 | Çocuk resim ve çizim eylemlerinde tasarım elemanları, görsel sanat etkinliklerini (çizim, boyama, baskı, heykel, müzik, dans, müze ve dramatik etkinlikler) organize eder. | ||||||||||||||
7 | Çocukların görsel sanat etkinliklerini sanatsal yönden değerlendirir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Kısa Sınav | 15 |
1. Ödev | 30 |
2. Kısa Sınav | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 7 | 7 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 7 | 7 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 7 | 7 |
Toplam İş Yükü | 95 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,8 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |