Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çocuk Ruh Sağlığı | ECE 304 | 6 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. HİLAL İLKNUR TUNÇELİ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı erken çocukluk döneminde çocukların ruh sağlığını etkileyen etmenlerin kavranması ve çocukların sağlıklı olabilmeleri için öğretmenlerin temel bilgi ve becerilerini geliştirmektir. |
Dersin İçeriği | Ruh sağlığının tanımı, önemi; ruh sağlığının tarihsel gelişimi; ruh sağlığı ile ilgili kuramlar; ruh sağ-lığı yerinde olan ve olmayan bireylerin özellikleri; çocuklarda görülen davranış ve uyum problemlerinin [kekemelik, konuşamamak (mutizm), alt ıslatma (enürezis), dışkı kaçırma (enkoprezis), parmak emme, tırnak yeme, saldırganlık, kıskançlık, tikler, inatçılık, uyku bozuklukları, beslenme alışkanlığı bozukluğu, korku, dikkat eksikliği ve hiperaktivite, okul korkusu, hırsızlık, yalan söyleme] tanısı ve tedavisi; aile içindeki özel durumların (boşanma, üvey anne-baba, ebeveynin ölümü vb.) çocuğun ruh sağlığına etkileri. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Çocukluk döneminde ruhsal gelişim özelliklerini bilir. | Gezi / Gözlem, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
2 | Çocukluk döneminde ruhsal ve davranışsal bozuklukları tanıyabilir. | Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, | |
3 | Çocukluk döneminde ruhsal ve davranışsal bozuklukların nedenlerini bilir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
4 | Çocukluk döneminde ruhsal ve davranışsal bozuklukları karşısında doğru yaklaşımları bilir. | Gösterip Yaptırma, Soru-Cevap, | |
5 | Çocukluk döneminde ruhsal ve davranışsal bozuklukları karşısında ailelerin uzmanlara ulaşmasına rehberlik eder. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ruh sağlığının tanımı, önemi; Çocukluk dönemi ruh sağlığının tarihsel gelişimi; | Ders Notları-İlgili Slaytlar-Referanslar |
2 | Çocukluk dönemi ruh sağlığı ile ilgili kuramlar; ruh sağlığı yerinde olan bireylerin özellikleri; | Ders Notları-İlgili Slaytlar-Referanslar |
3 | Çocuk Ruh Sağlığı Alanında Değerlendirme ve Ölçekler; | Ders Notları-İlgili Slaytlar-Referanslar |
4 | Zekâ ve Zihinsel Yetersizlik; | Ders Notları-İlgili Slaytlar-Referanslar |
5 | Özgül Öğrenme Bozukluğu; | Ders Notları-İlgili Slaytlar-Referanslar |
6 | Davranışsal Gelişim Yavaşlığı Otizm Açılımı Kapsamında Bozukluk; | Ders Notları-İlgili Slaytlar-Referanslar |
7 | İletişim Bozuklukları, Devinim ve Tik Bozuklukları; | Ders Notları-İlgili Slaytlar-Referanslar |
8 | Ara sınav | Ders Notları-İlgili Slaytlar-Referanslar |
9 | Beslenme ve Yeme Bozuklukları; | Ders Notları-İlgili Slaytlar-Referanslar |
10 | Duygu Durum Bozuklukları ve Travmaya Bağlı Bozukluklar; | Ders Notları-İlgili Slaytlar-Referanslar |
11 | Dışa Atım (Eliminasyon) Bozuklukları: Enürezis ve Enkoprezis ; | Ders Notları-İlgili Slaytlar-Referanslar |
12 | Yıkıcı Bozukluklar, Dürtü Denetimi ve Davranım Bozuklukları; | Ders Notları-İlgili Slaytlar-Referanslar |
13 | Dikkat Eksikliği/Aşırı Hareketlilik Bozukluğu; | Ders Notları-İlgili Slaytlar-Referanslar |
14 | Zorlayıcı Yaşam Olayları Karşısında Çocukları Desteklemek; Oyun Terapileri ve Bilişsel-Davranışçı Terapi ve Temel Uygulamaları. | Ders Notları-İlgili Slaytlar-Referanslar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Çocuk Ruh Sağlığı -Editör: Doç. Dr. Gökçe Kurt- Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık-2020 -Ankara Aydoğan, Y., Gültekin-Akduman, G. (2015). Çocuk Ruh Sağlığı (Ed.). Eğiten Kitap:Ankara. Cüceloğlu, D. (1996). İnsan ve Davranışı, Psikolojinin Temel Kavramları. 6. Baskı İstanbul: Remzi Kitapevi. Greenspan, S.(2006). Infant and Early Childhood Mental Health Washington, American Psychiatric Publishing. Kuzucu, Y. (2016). Küçükler için Büyüklere Çocuk Ergen Ruh Sağlığı. Pegem Akademi:Ankara. Özekes, M. (2012). Çocuk ve Ergenlerde Duygusal ve Davranışsal Bozukluklar. Nobel Yayıncılık:Ankara. Şenol, S. (2006). Çocuk Ve Gençlik Ruh Sağlığı. Ankara: Hby Yayıncılık. Çocuk Ruh Sağlığı -Prof. Dr. Mazlum Çöpür- Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık-2019 -Ankara |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Alanında sorgulayıcı bakış açısını kapsayacak düzeyde teorik ve metodolojik bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | Çocuğun gelişim alanlarını tüm boyutlarıyla kapsamlı bir şekilde kavrar. | X | |||||
3 | Bireysel farklılıkları dikkate alarak çocuklara uygun eğitim ortamları hazırlar, öğrenme sürecini etkili bir şekilde yürütür, uygun öğrenme yaklaşımlarını kullanır ve değerlendirir. | X | |||||
4 | Çocuk eğitimine uygun uygulamalı etkinlikler geliştirir, planlar hazırlar, materyaller oluşturur ve bunları uygular. | X | |||||
5 | Farklı gelişim gösteren çocukları tanır, özelliklerini bilir ve bu çocukları evde ve okulda desteklemek için özel uygulamalar yapar. | X | |||||
6 | Öz değerlendirme yapar ve kişisel ve mesleki gelişim faaliyetlerine katılır. | X | |||||
7 | Alanıyla ilgili mevzuat hakkında bilgi sahibi olur ve bunları takip eder. | X | |||||
8 | Türkçeyi kurallarına uygun kullanır ve bu çerçevede çocuklarla etkili iletişim kurar. | X | |||||
9 | Çocukların gelişimini desteklemek için teknolojiyi her yönüyle etkin kullanmayı ve çocuklara kullanma fırsatları sunmayı öğrenir. | X | |||||
10 | Alanındaki mesleki eğitim ve kariyer kaynaklarını takip edebilecek ve ilgili konularda meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur. | X | |||||
11 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet ve kültürel değerlerin korunması ilkesiyle hareket eder, çevrenin korunması, iş sağlığı ve güvenliği konularında doğru davranır. | X | |||||
12 | Öğrenmeyi öğrenme, öz düzenleme, yaşam boyu öğrenme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerine sahiptir ve bu becerileri yeni bilgilere erişmek için kullanır. | X | |||||
13 | Toplumsal ve politik yapılar hakkında bilgi sahibi olur, demokratik ve aktif katılım taahhüdüne dayalı olarak sivil hayata katılır. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Çocukluk döneminde ruhsal gelişim özelliklerini bilir. | ||||||||||||||
2 | Çocukluk döneminde ruhsal ve davranışsal bozuklukları tanıyabilir. | ||||||||||||||
3 | Çocukluk döneminde ruhsal ve davranışsal bozuklukların nedenlerini bilir. | ||||||||||||||
4 | Çocukluk döneminde ruhsal ve davranışsal bozuklukları karşısında doğru yaklaşımları bilir. | ||||||||||||||
5 | Çocukluk döneminde ruhsal ve davranışsal bozuklukları karşısında ailelerin uzmanlara ulaşmasına rehberlik eder. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
Toplam | 0 |
Toplam | 0 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |