Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Özel Eğitim ve Kaynaştırma EBB 402 8 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. CANAN SOLA ÖZGÜÇ
Dersi Verenler Doç.Dr. CANAN SOLA ÖZGÜÇ, Prof.Dr. BEKİR FATİH MERAL, Dr.Öğr.Üyesi EMRAH BİLGİÇ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Dersin amacı özel eğitim gereksinimi olan bireylerin eğitimi konusunda, tam zamanlı ve yarı zamanlı, genel eğitim  ve özel eğitim sınıflarında görev alacak öğretmen adaylarının, özel eğitim ve kaynaştırma uygulamalarının önemi, ayrıca özel gereksinimli çocuklara yönelik farkındalıklarını ve yeterliklerini artırmaktır. 

Dersin İçeriği

Özel eğitim ve kaynaştırma uygulamalarının tanımı, kapsadığı alan ve günümüz özel eğitim anlayışı, kaynaştırma esaslı ve ayrıştırma esaslı eğitimin farkları, kaynaştırmanın evreleri,  bileşenleri ve türleri, tanıya bağlı (zihinsel yetersizlik, otizm gibi), çevresel (yoksulluk gibi) ve sosyal (dil ve kültür farklılıkları gibi) dezavantajlara bağlı gelişen yetersizlik türleri, özel eğitim ve kaynaştırma uygulamalarında aile eğitiminin önemi, özel gereksinimli bireylerin temel eğitsel becerileri, başarılı kaynaştırma uygulamaları için yapılması gerekenler.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Özel eğitimin ve kaynaştırma uygulamalarının tanımını yapar, kapsadığı alan ve günümüz özel eğitim anlayışı konusunda bilgi verir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama,
2 Kaynaştırma esaslı ve ayrıştırma esaslı eğitimin farklarını ortaya koyarak tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama,
3 Kaynaştırmanın evreleri, bileşenleri ve türleri hakkında bilgi verir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama,
4 Tanıya bağlı (zihinsel yetersizlik, otizm gibi), çevresel (yoksulluk gibi) ve sosyal (dil ve kültür farklılıkları gibi) dezavantajlara bağlı gelişen yetersizlik türleri konusunda bilgi verir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama,
5 Özel eğitim ve kaynaştırma uygulamalarında aile eğitiminin önemi konusunda bilgi verir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama,
6 Özel gereksinimli bireylerle çalışırken temel eğitsel beceriler konusunda bilgi verir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama,
7 Başarılı kaynaştırma uygulamaları için yapılması gerekenleri söyler/yazar
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Özel eğitim ve kaynaştırma uygulamaları tanımı ve tarihçesi, özel eğitim ortamları ve yerleştirme seçenekleri. İlgili Bilimsel Kitaplar, Ders Kitapları ve Makaleler
2 Kaynaştırma uygulamaları yasal dayanakları. İlgili Bilimsel Kitaplar, Ders Kitapları ve Makaleler
3 Kaynaştırma öğrencilerinin genel özellikleri İlgili Bilimsel Kitaplar, Ders Kitapları ve Makaleler
4 Başarılı kaynaştırma uygulaması için gerekli unsurlar. İlgili Bilimsel Kitaplar, Ders Kitapları ve Makaleler
5 Başarılı kaynaştırma uygulaması için gerekli unsurlar. İlgili Bilimsel Kitaplar, Ders Kitapları ve Makaleler
6 Kaynaştırma uygulamalarında Bireyselleştirilmiş Eğitim Programlarının hazırlanması (BEP) İlgili Bilimsel Kitaplar, Ders Kitapları ve Makaleler
7 Kaynaştırma uygulamalarında Bireyselleştirilmiş Eğitim Programlarının hazırlanması (BEP) İlgili Bilimsel Kitaplar, Ders Kitapları ve Makaleler
8 Ara sınav İlgili Bilimsel Kitaplar, Ders Kitapları ve Makaleler
9 Özel gereksinimli bireyler ve eğitimlerine ilişkin ipuçları İlgili Bilimsel Kitaplar, Ders Kitapları ve Makaleler
10 Özel gereksinimli bireyler ve eğitimlerine ilişkin ipuçları İlgili Bilimsel Kitaplar, Ders Kitapları ve Makaleler
11 Özel gereksinimli bireyler ve eğitimlerine ilişkin ipuçları İlgili Bilimsel Kitaplar, Ders Kitapları ve Makaleler
12 Fiziksel Uyarlamalar İlgili Bilimsel Kitaplar, Ders Kitapları ve Makaleler
13 Öğretimsel uyarlamalar İlgili Bilimsel Kitaplar, Ders Kitapları ve Makaleler
14 Dönem sonu (final) sınavı İlgili Bilimsel Kitaplar, Ders Kitapları ve Makaleler
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Batu, S., ve İftar, G. K., (2010), Kaynaştırma: Ankara: Kök Yayıncılık.

Downing, E.J. ve Eichinger, J. (2003). Creating learning opportunities for students with severe disabilities in inclusive classrooms. Teaching Exceptional Children, 36, 26-31.

Diken, İ. H. (Ed.) (2008). İlköğretimde kaynaştırma. Ankara: PEGEM Akademi.

Rayner, C, & Fluck, A. (2014). Pre-service teachers’ perceptions of simSchool as preparation for inclusive education: a pilot study. Asia-Pacific Journal of Teacher Education. 42, 212-227.

Sucuoğlu, B., ve Kargın, T. (2006), İlköğretimde Kaynaştırma Uygulamaları Yaklaşımlar Yöntemler Teknikler, İstanbul: Morpa Kültür Yayınları Ltd. Ş.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Alanında sorgulayıcı bakış açısını kapsayacak düzeyde teorik ve metodolojik bilgiye sahiptir.
2 Çocuğun gelişim alanlarını tüm boyutlarıyla kapsamlı bir şekilde kavrar.
3 Bireysel farklılıkları dikkate alarak çocuklara uygun eğitim ortamları hazırlar, öğrenme sürecini etkili bir şekilde yürütür, uygun öğrenme yaklaşımlarını kullanır ve değerlendirir. X
4 Çocuk eğitimine uygun uygulamalı etkinlikler geliştirir, planlar hazırlar, materyaller oluşturur ve bunları uygular. X
5 Farklı gelişim gösteren çocukları tanır, özelliklerini bilir ve bu çocukları evde ve okulda desteklemek için özel uygulamalar yapar. X
6 Öz değerlendirme yapar ve kişisel ve mesleki gelişim faaliyetlerine katılır.
7 Alanıyla ilgili mevzuat hakkında bilgi sahibi olur ve bunları takip eder.
8 Türkçeyi kurallarına uygun kullanır ve bu çerçevede çocuklarla etkili iletişim kurar.
9 Çocukların gelişimini desteklemek için teknolojiyi her yönüyle etkin kullanmayı ve çocuklara kullanma fırsatları sunmayı öğrenir. X
10 Alanındaki mesleki eğitim ve kariyer kaynaklarını takip edebilecek ve ilgili konularda meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur.
11 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet ve kültürel değerlerin korunması ilkesiyle hareket eder, çevrenin korunması, iş sağlığı ve güvenliği konularında doğru davranır.
12 Öğrenmeyi öğrenme, öz düzenleme, yaşam boyu öğrenme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerine sahiptir ve bu becerileri yeni bilgilere erişmek için kullanır.
13 Toplumsal ve politik yapılar hakkında bilgi sahibi olur, demokratik ve aktif katılım taahhüdüne dayalı olarak sivil hayata katılır.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 Özel eğitimin ve kaynaştırma uygulamalarının tanımını yapar, kapsadığı alan ve günümüz özel eğitim anlayışı konusunda bilgi verir.
2 Kaynaştırma esaslı ve ayrıştırma esaslı eğitimin farklarını ortaya koyarak tanımlar.
3 Kaynaştırmanın evreleri, bileşenleri ve türleri hakkında bilgi verir.
4 Tanıya bağlı (zihinsel yetersizlik, otizm gibi), çevresel (yoksulluk gibi) ve sosyal (dil ve kültür farklılıkları gibi) dezavantajlara bağlı gelişen yetersizlik türleri konusunda bilgi verir.
5 Özel eğitim ve kaynaştırma uygulamalarında aile eğitiminin önemi konusunda bilgi verir.
6 Özel gereksinimli bireylerle çalışırken temel eğitsel beceriler konusunda bilgi verir.
7 Başarılı kaynaştırma uygulamaları için yapılması gerekenleri söyler/yazar
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Performans Görevi (Uygulama) 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ödev 1 1 1
Ara Sınav 1 5 5
Performans Görevi (Uygulama) 1 5 5
Final 1 5 5
Kısa Sınav 1 1 1
Toplam İş Yükü 81
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,24
Dersin AKTS Kredisi 3