Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kapsayıcı Dil Öğretimi | SNE 008 | 0 | 2 + 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. DURSUN AKSU |
Dersi Verenler | Doç.Dr. DURSUN AKSU, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Elife Nur Saydam |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı zihinsel ve fiziksel engeli olmadığı hâlde düzeyine uygun okuma, yazma, konuşma, dinleme ve görsel okuryazarlık becerileri kazanamamış ilkokul öğrencilerinin dil becerilerini geliştirmek için öğretim sürecinde kullanılan yaklaşımların, yöntemlerin, tekniklerin ve uygulamaların kazanılmasını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu derste zenginleştirilmiş dil öğretim etkinlikleri hazırlama ve uygulama çalışmaları üzerinde durulur. Ana dili farklı olan çocuklara nasıl okuma yazma öğretimi yapılacağıyla ilgili teknik, yöntem ve etkinlikler üzerinde durulur. Farklı sosyo-ekonomik kesimlerden farklı düzeyde ön bilgilerle okula gelmiş ve bundan dolayı dil becerilerini kazanma ve kullanmada sorun yaşayan öğrencilerle, okul ve ev ortamında değişik nedenlerden dolayı (öğretmen değişikliği, uyum sağlayamama, ev şartlarının yetersizliği, aile içi şiddet ve geçimsizlik vb.) dil becerilerini yeterli düzeyde kazanıp kullanamayan öğrencilere nasıl öğretim yapılacağı hususları üzerinde durulur. Göç yoluyla gelen çocuklara Türkçenin yabancı dil/ikinci dil olarak öğretimi ve öğretim sürecinde kullanılan yaklaşımlar, yöntemler, teknikler ve uygulamalar üzerinde durulur. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kapsayıcı dil öğretimi ile ilgili temel bilgi ve kavramları bilir. | Anlatım, Grupla Çalışma, | Çoktan Seçmeli Testler, |
2 | Dil becerileri çeşitli nedenlerle gelişmemiş (göç, SED farklılığı, farklı ana dil, vb.) öğrencilerin özelliklerini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
3 | Kapsayıcı dil öğretimine ilişkin yaklaşım, yöntem ve teknikleri bilir. | Anlatım, Problem Çözme, | Kısa Cevaplı Testler, |
4 | Kapsayıcı dil öğretim yöntem ve tekniklerine göre etkinlikler tasarlar ve uygular. | Anlatım, Problem Çözme, | Çoktan Seçmeli Testler, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kapsayıcı dil öğretimi temel kavramları | |
2 | Kapsayıcı dil öğretimi temel kavramları | |
3 | Dil becerilerinin gelişmeme nedenleri ve çözüm yolları | |
4 | Dil becerilerinin gelişmeme nedenleri ve çözüm yolları | |
5 | Dil becerilerinin gelişmeme nedenleri ve çözüm yolları | |
6 | Kapsayıcı dil öğretimine ilişkin yaklaşım, yöntem ve teknikler | |
7 | Kapsayıcı dil öğretimine ilişkin yaklaşım, yöntem ve teknikler | |
8 | Kapsayıcı dil öğretimine ilişkin yaklaşım, yöntem ve teknikler | |
9 | Ara Sınav | |
10 | Kapsayıcı dil öğretim yöntem ve tekniklerine göre etkinlikler tasarlama ve uygulama | |
11 | Kapsayıcı dil öğretim yöntem ve tekniklerine göre etkinlikler tasarlama ve uygulama | |
12 | Kapsayıcı dil öğretim yöntem ve tekniklerine göre etkinlikler tasarlama ve uygulama | |
13 | Kapsayıcı dil öğretim yöntem ve tekniklerine göre etkinlikler tasarlama ve uygulama | |
14 | Genel Değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Taneri, P. O. (2019). Kuramdan Uygulamaya Kapsayıcı Eğitim. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili bilgi ve becerileri öğrenirken kendi öğrenme yollarının farkına varır, bu bilgi ve becerileri mesleğinde kullanabilecek düzeyde geliştirir. | X | |||||
2 | Farklı disiplinler ile ilgili kavram, fikir ve verileri sınıf öğretmenliği alanı ile ilişkilendirerek bilimsel yöntemle inceler, problemi tanımlar, analiz eder, değerlendirir ve tartışır. | X | |||||
3 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve çözer. | X | |||||
4 | Toplum, aile ve bireyin özelliklerine uygun öğrenme gereksinimlerini belirler; bu gereksinimlere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular, değerlendirir ve yönetir. | X | |||||
5 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili uygulamalarda karmaşık durumlarla karşılaştığında sorunu tanımlama ve çözme aşamalarında birey ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
6 | Küresel ve toplumsal eğitim problemleri (sağlık, güvenlik, çevre, mesleki alanında vb.) ile ilgili iş sağlığı ve güvenliği konusunda yeterli bilince sahiptir. | X | |||||
7 | Yabancı literatürü tarayarak alanı ile ilgili güncel bilgileri edinip meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil kullanır. (European Language Portfolio Global Scale, Level B1). | X | |||||
8 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili sorunlara ilişkin önerilerini etik kuralları dikkate alarak yazılı ve sözlü olarak aktarır. | X | |||||
9 | Disiplin içi ve disiplinler arası bir çalışmada bireysel veya takım olarak etkinlikleri planlar, yönetir ve rapor eder. | X | |||||
10 | Yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyerek bilim ve teknolojideki yenilikleri takip eder ve yeniliklere yönelik girişimci bir tutum geliştirir. | X | |||||
11 | Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunlara yönelik yaratıcı fikirler geliştirir. | X | |||||
12 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili kaliteye yönelik kavramları bilir ve uygulamalar geliştirir. | X | |||||
13 | Evrensel ve kültürel değerlere (demokrasi, insan hakları, çevre bilinci, bilimsel, etik ve estetik değerler vb.) sahip çıkar. | X | |||||
14 | Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. | X | |||||
15 | Mesleki yaşamındaki paydaşlarını tanır, mesleki görev ve sorumluluklarını belirleyen kanunları bilir ve takip eder. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Kapsayıcı dil öğretimi ile ilgili temel bilgi ve kavramları bilir. | |||||||||||||||
2 | Dil becerileri çeşitli nedenlerle gelişmemiş (göç, SED farklılığı, farklı ana dil, vb.) öğrencilerin özelliklerini bilir. | |||||||||||||||
3 | Kapsayıcı dil öğretimine ilişkin yaklaşım, yöntem ve teknikleri bilir. | |||||||||||||||
4 | Kapsayıcı dil öğretim yöntem ve tekniklerine göre etkinlikler tasarlar ve uygular. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 106 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,24 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |