Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sosyal Bilgiler Öğretimi | SNE 300 | 6 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. EBRU UZUNKOL |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı sosyal bilgiler dersinin amaç, kavram ve içeriğini açıklayabilecek düzeyde ders içeriği hakkında bilgi sahibi olabilme; Türkiyede ve Dünyada Sosyal bilgiler dersinin tarihsel gelişimini açıklayabilme,Sosyal bilgiler öğretim programının kazanım, beceri, kavram , değer ve yetkinlikler v.b. özellikler yönünden inceleyebilme,Sosyal bilgiler öğretiminde kullanılabilecek öğretim stratejileri, öğretim yöntem ve tekniklerini kullanarak örnek dersler tasarlamak ve bunları uygulamaktır. |
Dersin İçeriği | Sosyal bilgiler dersinin yapısı ve sosyal bilgiler dersi bünyesinde yer alan bilim alanları, sosyal bilgilerde okuryazarlıklar, sosyal bilgiler alanının temel eğitimdeki yeri ve tarihçesi, sosyal bilgiler öğretim programının incelenmesi (yetkinlik, beceri, değer, kavram, kazanım, tema, v.b.), sosyal bilgiler öğretiminde kullanılan strateji, yöntem, teknik ve materyaller ve örnek uygulamalar, sosyal bilgiler dersinde demokrasi, insan hakları ve değerler eğitimi uygulamaları. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Sosyal bilgiler dersinin yapısını tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
2 | Sosyal bilgiler dersi programını inceleyerek analiz eder . | Gösterip Yaptırma, Anlatım, Soru-Cevap, | |
3 | Sosyal bilgiler dersi için etkili ortamlar tasarlar. | Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, Rol Oynama, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
4 | Sosyal bilgiler dersi programında yer alan kazanımlara uygun ders planı geliştirir ve uygular. | Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı ve vatandaşlık kavramı üzerinde tartışma | |
2 | Sosyal bilgiler alanı, sosyal bilgiler alanının özellikleri ve kapsamı | |
3 | Sosyal Bilgiler dersinin gerekliliği ve tarihçesi | |
4 | Sosyal Bilgiler Ders Programı ve planlama | |
5 | Sosyal Bilgiler dersinde öğretim yöntemleri I | |
6 | Sosyal Bilgiler dersinde öğretim yöntemleri II | |
7 | Sosyal bilgiler dersinde mekansal düşünme becerilerinin öğretimi | |
8 | Sosyal bilgiler dersinde zamansal düşünme becerilerinin öğretimi | |
9 | ARASINAV | |
10 | Sosyal bilgiler dersinde kullanılması gereken araç-gereçler ve ders kitapları | |
11 | Sosyal Bilgiler Öğretiminde planlama ve uygulama | |
12 | Sosyal Bilgiler Öğretiminde planlama ve uygulama | |
13 | Sosyal Bilgiler Öğretiminde planlama ve uygulama | |
14 | Sosyal Bilgiler Öğretiminde planlama ve uygulama |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | [1]. Safran, M. (2015). Sosyal Bilgiler Öğretimi. 4. Baskı, Ankara: Pegem Yayıncılık. [2]. Şimşek, S. (2019). Sosyal Bilgiler Ve Sınıf Öğretmenleri İçin Sosyal Bilgiler Öğretimi. 2. Baskı, Ankara: Anı Yayıncılık. [3]. Zarrillo, J. J. (2016). Sosyal Bilgiler Öğretimi İlkeler Ve Uygulamalar. Ankara: Anı Yayıncılık. [4]. Sönmez, V. (2010). Sosyal Bilgiler Öğretimi Ve Öğretmen Kılavuzu. Ankara: Anı Yayıncılık. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili bilgi ve becerileri öğrenirken kendi öğrenme yollarının farkına varır, bu bilgi ve becerileri mesleğinde kullanabilecek düzeyde geliştirir. | X | |||||
2 | Farklı disiplinler ile ilgili kavram, fikir ve verileri sınıf öğretmenliği alanı ile ilişkilendirerek bilimsel yöntemle inceler, problemi tanımlar, analiz eder, değerlendirir ve tartışır. | X | |||||
3 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve çözer. | X | |||||
4 | Toplum, aile ve bireyin özelliklerine uygun öğrenme gereksinimlerini belirler; bu gereksinimlere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular, değerlendirir ve yönetir. | X | |||||
5 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili uygulamalarda karmaşık durumlarla karşılaştığında sorunu tanımlama ve çözme aşamalarında birey ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
6 | Küresel ve toplumsal eğitim problemleri (sağlık, güvenlik, çevre, mesleki alanında vb.) ile ilgili iş sağlığı ve güvenliği konusunda yeterli bilince sahiptir. | X | |||||
7 | Yabancı literatürü tarayarak alanı ile ilgili güncel bilgileri edinip meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil kullanır. (European Language Portfolio Global Scale, Level B1). | X | |||||
8 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili sorunlara ilişkin önerilerini etik kuralları dikkate alarak yazılı ve sözlü olarak aktarır. | X | |||||
9 | Disiplin içi ve disiplinler arası bir çalışmada bireysel veya takım olarak etkinlikleri planlar, yönetir ve rapor eder. | X | |||||
10 | Yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyerek bilim ve teknolojideki yenilikleri takip eder ve yeniliklere yönelik girişimci bir tutum geliştirir. | X | |||||
11 | Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunlara yönelik yaratıcı fikirler geliştirir. | X | |||||
12 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili kaliteye yönelik kavramları bilir ve uygulamalar geliştirir. | ||||||
13 | Evrensel ve kültürel değerlere (demokrasi, insan hakları, çevre bilinci, bilimsel, etik ve estetik değerler vb.) sahip çıkar. | X | |||||
14 | Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. | X | |||||
15 | Mesleki yaşamındaki paydaşlarını tanır, mesleki görev ve sorumluluklarını belirleyen kanunları bilir ve takip eder. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Sosyal bilgiler dersinin yapısını tanımlar. | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||
2 | Sosyal bilgiler dersi programını inceleyerek analiz eder . | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | |||||||
3 | Sosyal bilgiler dersi için etkili ortamlar tasarlar. | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | |||||
4 | Sosyal bilgiler dersi programında yer alan kazanımlara uygun ders planı geliştirir ve uygular. | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 2 | 4 | 1 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 30 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 40 |
1. Ödev | 30 |
Toplam | 100 |
1. Final | 40 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 6 | 6 |
Kısa Sınav | 1 | 2 | 2 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü | 115 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |