Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Hayat Bilgisi Öğretimi | SNE 301 | 5 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | SNE 006 İlkokul Programı SNE 011 Sosyal Beceri Öğretimi EBB 018 Okul Dışı Öğrenme Ortamları |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MUSTAFA BEKTAŞ |
Dersi Verenler | Doç.Dr. EBRU UZUNKOL, Prof.Dr. MUSTAFA BEKTAŞ, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Musa ÇALIŞIR |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Hayat bilgisi öğretimi ile ilgili gerekli bilgileri öğrenebilme. |
Dersin İçeriği | Hayat Bilgisi dersinin amaç, kavram ve içeriği, Türkiye’de Hayat Bilgisi dersinin tarihsel gelişimi ve diğer ülkelerdeki Hayat Bilgisi dersi yaklaşımları; Hayat Bilgisi öğretim programının kazanım, beceri, kavram vb. özellikler yönünden incelenmesi, programda yer alan temalar ve temaların içerdiği kazanımların sınıflara göre dağılımı, Hayat Bilgisi öğretiminde temel öğretim becerileri, öğretim stratejileri, öğretim yöntem ve tekniklerinin Hayat Bilgisi dersinde kullanımına ilişkin çalışmalar-örnekler, Hayat Bilgisi öğretiminde kaynak ve materyal kullanımı, Hayat Bilgisi dersinde değerler ve demokrasi eğitimi, Hayat Bilgisi Programı’na ilişkin örnek uygulamalar ve sınıf içi etkinliklerin değerlendirilmesi. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Hayat Bilgisi dersinin yapısını kavrar | Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Hayat Bilgisi Ders Programını tanır. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | Hayat Bilgisi dersi için etkili öğrenme-öğretme ortamları oluşturur. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, Gözlem, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Hayat Bilgisi dersi planı ile ilişkili etkinlik örnekleri geliştirip uygular. | Deney ve Laboratuvar, Rol Oynama, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Hayat ve Hayat Bilgisi Dersi | Çeşitli kaynaklardan yararlanılarak hazırlık yapılacak. |
2 | Hayat Bilgisi Ders Programının incelenmesi ve planlama | Çeşitli kaynaklardan yararlanılarak hazırlık yapılacak. |
3 | Hayat Bilgisi dersinin yapısı | Çeşitli kaynaklardan yararlanılarak hazırlık yapılacak. |
4 | Yapılandırmacı yaklaşım ve Hayat Bilgisi dersinde uygulanması | Çeşitli kaynaklardan yararlanılarak hazırlık yapılacak. |
5 | Hayat Bilgisi dersi kazanımları | Çeşitli kaynaklardan yararlanılarak hazırlık yapılacak. |
6 | Hayat Bilgisi dersi için etkili öğrenme-öğretme ortamları oluşturma | Çeşitli kaynaklardan yararlanılarak hazırlık yapılacak. |
7 | Hayat Bilgisi dersi ve okul çevre etkileşimi, Hayat Bilgisi dersinde kullanılması gereken yeni araç-gereçler ve ders kitaplar | Çeşitli kaynaklardan yararlanılarak hazırlık yapılacak. |
8 | Hayat Bilgisi dersi etkinlik örnekleri | Çeşitli kaynaklardan yararlanılarak hazırlık yapılacak. |
9 | Ara Sınav | |
10 | Hayat Bilgisi dersinde çoklu zekâ kuramı ve proje tabanlı öğrenme | Çeşitli kaynaklardan yararlanılarak hazırlık yapılacak. |
11 | Hayat Bilgisi dersinde kavram öğretimi | Çeşitli kaynaklardan yararlanılarak hazırlık yapılacak. |
12 | Hayat Bilgisi dersinde düşünme becerilerinin öğretimi | Çeşitli kaynaklardan yararlanılarak hazırlık yapılacak. |
13 | Hayat Bilgisi dersinde değer öğretimi | Çeşitli kaynaklardan yararlanılarak hazırlık yapılacak. |
14 | Hayat Bilgisi dersinde ölçme ve değerlendirme | Çeşitli kaynaklardan yararlanılarak hazırlık yapılacak. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | [1]. Açıkgöz, K. Ü. (2004). Aktif Öğrenme. İzmir: Eğitim Dünyası Yayınları. [2]. MEB. (2005). İlköğretim Hayat Bilgisi Programı (1. 2. 3. Sınıflar). Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi. 3]. Öğülmüş, S. (2004). İlköğretim Programlarında Yeni Yaklaşımlar Hayat Bilgisi (1-3 sınıf). Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, 54-55. [4]. Öztürk, C. ve Dilek, D. (Ed.). (2003). Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi. (Üçüncü Baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık. [5]. Rousseau, J. J. (2018). Emile Bir Çocuk Büyüyor. (Dördüncü Baskı). Akagündüz, Ü. (Ed.). İstanbul: Selis Kitaplar. [6]. Sönmez, V. (1999). Hayat Bilgisi Öğretimi ve Öğretmen Kılavuzu. İstanbul: Millî Eğitim Basımevi. [7]Güven, S., & Kaymakcı, S. (2016).Hayat bilgisi öğretimi. Pegem A Yayıncılık, [8]Tay, B. (2009). Hayat bilgisi öğretimi. Maya Akademi. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili bilgi ve becerileri öğrenirken kendi öğrenme yollarının farkına varır, bu bilgi ve becerileri mesleğinde kullanabilecek düzeyde geliştirir. | X | |||||
2 | Farklı disiplinler ile ilgili kavram, fikir ve verileri sınıf öğretmenliği alanı ile ilişkilendirerek bilimsel yöntemle inceler, problemi tanımlar, analiz eder, değerlendirir ve tartışır. | X | |||||
3 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve çözer. | X | |||||
4 | Toplum, aile ve bireyin özelliklerine uygun öğrenme gereksinimlerini belirler; bu gereksinimlere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular, değerlendirir ve yönetir. | X | |||||
5 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili uygulamalarda karmaşık durumlarla karşılaştığında sorunu tanımlama ve çözme aşamalarında birey ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
6 | Küresel ve toplumsal eğitim problemleri (sağlık, güvenlik, çevre, mesleki alanında vb.) ile ilgili iş sağlığı ve güvenliği konusunda yeterli bilince sahiptir. | ||||||
7 | Yabancı literatürü tarayarak alanı ile ilgili güncel bilgileri edinip meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil kullanır. (European Language Portfolio Global Scale, Level B1). | X | |||||
8 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili sorunlara ilişkin önerilerini etik kuralları dikkate alarak yazılı ve sözlü olarak aktarır. | X | |||||
9 | Disiplin içi ve disiplinler arası bir çalışmada bireysel veya takım olarak etkinlikleri planlar, yönetir ve rapor eder. | X | |||||
10 | Yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyerek bilim ve teknolojideki yenilikleri takip eder ve yeniliklere yönelik girişimci bir tutum geliştirir. | X | |||||
11 | Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunlara yönelik yaratıcı fikirler geliştirir. | X | |||||
12 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili kaliteye yönelik kavramları bilir ve uygulamalar geliştirir. | X | |||||
13 | Evrensel ve kültürel değerlere (demokrasi, insan hakları, çevre bilinci, bilimsel, etik ve estetik değerler vb.) sahip çıkar. | X | |||||
14 | Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. | X | |||||
15 | Mesleki yaşamındaki paydaşlarını tanır, mesleki görev ve sorumluluklarını belirleyen kanunları bilir ve takip eder. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Hayat Bilgisi dersinin yapısını kavrar | 4 | 2 | 1 | 1 | 2 | 1 | 0 | 1 | 1 | 1 | 1 | 0 | 3 | 5 | 2 |
2 | Hayat Bilgisi Ders Programını tanır. | 4 | 2 | 2 | 2 | 1 | 0 | 0 | 1 | 1 | 3 | 2 | 1 | 3 | 2 | 0 |
3 | Hayat Bilgisi dersi için etkili öğrenme-öğretme ortamları oluşturur. | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 2 | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 | 3 | 5 | 2 |
4 | Hayat Bilgisi dersi planı ile ilişkili etkinlik örnekleri geliştirip uygular. | 4 | 3 | 3 | 2 | 3 | 2 | 1 | 1 | 3 | 4 | 3 | 3 | 5 | 5 | 2 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Ödev | 30 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 30 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 3 | 12 | 36 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 135 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |