Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İlkokulda Temel Matematik | SNE 101 | 1 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Arş.Gör. FATİH SELİM SELLÜM |
Dersi Verenler | Arş.Gör. FATİH SELİM SELLÜM, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | İlkokul matematiği kapsamında gerekli olan temel matematik bilgisini kazanma.
|
Dersin İçeriği | Sayı sistemleri ve hiyerarşik modeli, sayı sistemlerinin dört işleme göre kapalılık özellikleri, matematiksel modelleme, dört işlem içeren problem çözme ve kurma, 10’luk tabandaki bir sayıyı başka tabanlarda yazma ve başka tabanlarda yazılmış bir sayıyı 10’luk tabana çevirme, 10’luk tabanı dışındaki tabanlarda dört işlem, ispatlarıyla birlikte 2, 3, 4, 5 ve 10 için bölünebilme kuralları, en küçük ortak kat ve en büyük ortak bölen, kesir ve kesirlerle dört işlem, kesir ve oran ilişkisi, ondalık kesirde sayıların yazılması ve dört işlem, örüntü, temel geometrik şekiller, temel uzay geometri – geometrik cisimler ve açınımları ile ölçü kavramı ve temel ölçü birimleri ve bu konuların matematik öğretimin amaç, ilke ve ilkokul matematik programıyla ilişkisi. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Sayı sistemlerinin yapılanması ve tarihçesini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Kısa Cevaplı Testler, |
2 | Matematiksel modelleme içeren problemleri çözer. | Tartışma, Örnek Olay, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
3 | Taban artimetiğinin ve bölme ve bölünebilmenin mantıksal alt yapısını açıklar. | Tartışma, Beyin Fırtınası, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
4 | Rasyonel sayı, kesir, oran ve orantı arasındaki ilişkiyi açıklar. | Tartışma, Bireysel Çalışma, | Çoktan Seçmeli Testler, |
5 | Günlük yaşamdan hareketle temel örüntülerin kuralını açıklar. | Tartışma, Anlatım, | Kısa Cevaplı Testler, |
6 | Temel geometrik cisimlerin uzunluk, açılım, alan ve hacimlerine yönelik problemleri çözer. | Tartışma, Beyin Fırtınası, | Çoktan Seçmeli Testler, |
7 | Ölçü kavramını ve temel ölçme birimlerini açıklar. | Tartışma, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
8 | Matematik konuların matematik öğretimin amaç, ilke ve ilkokul matematik programıyla ilişkisini kurar. | Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Tartışma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ders içeriğinin paylaşılması ve matematiğin doğası | 2018 ve 2024 İlkokul Matematik Dersi Öğretim Programlarını incelemek |
2 | Doğal sayılar ve ilkokul matematik programıyla ilişkisi | Ders kaynaklarından ve ek kaynaklardan ilgili konu kapsamında araştırma yapmak. |
3 | Bir sayının farklı tabanlarda yazılması ve ilkokul matematik programıyla ilişkisi | Ders kaynaklarından ve ek kaynaklardan ilgili konu kapsamında araştırma yapmak. |
4 | Tam sayılar ve ilkokul matematik programıyla ilişkisi | Ders kaynaklarından ve ek kaynaklardan ilgili konu kapsamında araştırma yapmak. |
5 | Rasyonel sayılar, kesir, oran, orantı ve ilkokul matematik programıyla ilişkisi | Ders kaynaklarından ve ek kaynaklardan ilgili konu kapsamında araştırma yapmak. |
6 | Bölme-bölünebilme, en küçük ortak kat, en büyük ortak bölen ve ilkokul matematik programıyla ilişkisi | Ders kaynaklarından ve ek kaynaklardan ilgili konu kapsamında araştırma yapmak. |
7 | Matematiksel modelleme ve ilkokul matematik programıyla ilişkisi | Ders kaynaklarından ve ek kaynaklardan ilgili konu kapsamında araştırma yapmak. |
8 | Matematiksel modelleme ve ilkokul matematik programıyla ilişkisi | Ders kaynaklarından ve ek kaynaklardan ilgili konu kapsamında araştırma yapmak. |
9 | Arasınav | |
10 | Problem çözme, kurma ve ilkokul matematik programıyla ilişkisi | Ders kaynaklarından ve ek kaynaklardan ilgili konu kapsamında araştırma yapmak. |
11 | Örüntü ve ilkokul matematik programıyla ilişkisi | Ders kaynaklarından ve ek kaynaklardan ilgili konu kapsamında araştırma yapmak. |
12 | Temel geometrik kavramlar, geometrik şekiller ve cisimler ve ilkokul matematik programıyla ilişkisi | Ders kaynaklarından ve ek kaynaklardan ilgili konu kapsamında araştırma yapmak. |
13 | Temel geometrik kavramlar, geometrik şekiller ve cisimler ve ilkokul matematik programıyla ilişkisi | Ders kaynaklarından ve ek kaynaklardan ilgili konu kapsamında araştırma yapmak. |
14 | Ölçü kavramı, temel ölçü birimleri ve ilkokul matematik programıyla ilişkisi | Ders kaynaklarından ve ek kaynaklardan ilgili konu kapsamında araştırma yapmak. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Abdioğlu, C., & Öztürk, M. (Ed.). (2019). İlkokulda temel matematik. Lisans Yayıncılık. Kaçar, A. (Ed.). (2020). İlkokulda temel matematik (2. baskı). Pegem Akademi Yayıncılık. Toptaş. V. (Ed.). (2020). İlkokulda temel matematik. Vizetek Yayınları. MEB (2018). İlkokul Matematik Dersi (1-4. Sınıflar) Öğretim Programı. https://mufredat.meb.gov.tr/Programlar.aspx MEB (2024). İlkokul Matematik Dersi (1-4. Sınıflar) Öğretim Programı. https://mufredat.meb.gov.tr/ |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili bilgi ve becerileri öğrenirken kendi öğrenme yollarının farkına varır, bu bilgi ve becerileri mesleğinde kullanabilecek düzeyde geliştirir. | X | |||||
2 | Farklı disiplinler ile ilgili kavram, fikir ve verileri sınıf öğretmenliği alanı ile ilişkilendirerek bilimsel yöntemle inceler, problemi tanımlar, analiz eder, değerlendirir ve tartışır. | X | |||||
3 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve çözer. | X | |||||
4 | Toplum, aile ve bireyin özelliklerine uygun öğrenme gereksinimlerini belirler; bu gereksinimlere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular, değerlendirir ve yönetir. | X | |||||
5 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili uygulamalarda karmaşık durumlarla karşılaştığında sorunu tanımlama ve çözme aşamalarında birey ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
6 | Küresel ve toplumsal eğitim problemleri (sağlık, güvenlik, çevre, mesleki alanında vb.) ile ilgili iş sağlığı ve güvenliği konusunda yeterli bilince sahiptir. | X | |||||
7 | Yabancı literatürü tarayarak alanı ile ilgili güncel bilgileri edinip meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil kullanır. (European Language Portfolio Global Scale, Level B1). | ||||||
8 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili sorunlara ilişkin önerilerini etik kuralları dikkate alarak yazılı ve sözlü olarak aktarır. | X | |||||
9 | Disiplin içi ve disiplinler arası bir çalışmada bireysel veya takım olarak etkinlikleri planlar, yönetir ve rapor eder. | X | |||||
10 | Yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyerek bilim ve teknolojideki yenilikleri takip eder ve yeniliklere yönelik girişimci bir tutum geliştirir. | X | |||||
11 | Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunlara yönelik yaratıcı fikirler geliştirir. | X | |||||
12 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili kaliteye yönelik kavramları bilir ve uygulamalar geliştirir. | X | |||||
13 | Evrensel ve kültürel değerlere (demokrasi, insan hakları, çevre bilinci, bilimsel, etik ve estetik değerler vb.) sahip çıkar. | ||||||
14 | Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. | X | |||||
15 | Mesleki yaşamındaki paydaşlarını tanır, mesleki görev ve sorumluluklarını belirleyen kanunları bilir ve takip eder. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Sayı sistemlerinin yapılanması ve tarihçesini açıklar. | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 3 |
2 | Matematiksel modelleme içeren problemleri çözer. | 3 | 3 | 4 | 4 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | 4 | 3 | 4 | 4 | 3 |
3 | Taban artimetiğinin ve bölme ve bölünebilmenin mantıksal alt yapısını açıklar. | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 |
4 | Rasyonel sayı, kesir, oran ve orantı arasındaki ilişkiyi açıklar. | 3 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 3 |
5 | Günlük yaşamdan hareketle temel örüntülerin kuralını açıklar. | 3 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 4 | 3 |
6 | Temel geometrik cisimlerin uzunluk, açılım, alan ve hacimlerine yönelik problemleri çözer. | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 4 | 2 | 3 | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | 3 |
7 | Ölçü kavramını ve temel ölçme birimlerini açıklar. | 3 | 4 | 4 | 3 | 4 | 3 | 2 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 3 | 4 | 3 |
8 | Matematik konuların matematik öğretimin amaç, ilke ve ilkokul matematik programıyla ilişkisini kurar. | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 2 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 80 |
1. Kısa Sınav | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 12 | 12 |
Ödev | 1 | 0 | 0 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Toplam İş Yükü | 127 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,08 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |