Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kurum Deneyimi | RPD 402 | 8 | 1 + 2 | 2 | 10 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MURAT İSKENDER |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Eda Biçener |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, mezuniyet öncesinde öğrencilere, psikolojik danışma ve rehberlik alanından mezun bireylerin istihdam edildikleri kurumlara ilişkin bilgi ve deneyim kazandırarak, öğrencilerin mezuniyet sonrası kariyer planlarını daha sağlıklı yapabilmelerini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | 1. Üniversite Psikolojik Danışma Merkezleri |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Psikolojik danışmanların görev, yetki ve sorumluluklarının neler olduğunu açıklar. | Tartışma, Problem Çözme, | |
2 | İlk ve Ortaöğretim kurumları ile RAM’larda yürütülen PDR hizmetlerinin gerektirdiği farklı yöntem ve teknikleri kullanabilir. | Tartışma, Problem Çözme, | |
3 | İlköğretim, ortaöğretim ve Ram’ların idari yapısı konusunda bilgi sahibi olur. | Tartışma, Problem Çözme, | |
4 | Bu kurumlarda hazırlanan PDR programlarını değerlendirir. | Tartışma, Problem Çözme, | |
5 | Çalıştığı PDR biriminin hedef kitlesinin psikolojik yardım ihtiyaçlarını saptar. | Tartışma, Problem Çözme, | |
6 | Saptanan ihtiyaçlara yanıt verebilecek PDR yardımlarını sunar. | Tartışma, Problem Çözme, | |
7 | Bu kurumlarda kullanılan ölçme araçlarını tanır, uygular ve sonuçlarını yorumlar. | Tartışma, Problem Çözme, | |
8 | Gözlem yaptıkları farklı kurumlardaki öğrencilerin daha çok hangi konularda yardım talebinde bulunduklarını öğrenir. | Tartışma, Problem Çözme, | |
9 | Öğrencileri tanımaya ve izlemeye dönük kullanılan bilgi formlarını geliştirebilir. | Tartışma, Problem Çözme, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı ve gerekleri | |
2 | İlgili kurumların tanıtılması | |
3 | Ders sorumlusunun öğrencinin uygulamalar yapacağı kurum ve kuruluşlara öğrencilerle birlikte ilk ziyareti | |
4 | Kurumları ziyaret/bilgilendirici seminerler alma/çeşitli uygulamalar yapma, rapor yazma | |
5 | Kurumları ziyaret/bilgilendirici seminerler alma/çeşitli uygulamalar yapma, rapor yazma | |
6 | Kurumları ziyaret/bilgilendirici seminerler alma/çeşitli uygulamalar yapma, rapor yazma | |
7 | Kurumları ziyaret/bilgilendirici seminerler alma/çeşitli uygulamalar yapma, rapor yazma | |
8 | Kurumları ziyaret/bilgilendirici seminerler alma/çeşitli uygulamalar yapma, rapor yazma | |
9 | Kurumları ziyaret/bilgilendirici seminerler alma/çeşitli uygulamalar yapma, rapor yazma | |
10 | Kurumları ziyaret/bilgilendirici seminerler alma/çeşitli uygulamalar yapma, rapor yazma | |
11 | Kurumları ziyaret/bilgilendirici seminerler alma/çeşitli uygulamalar yapma, rapor yazma | |
12 | Kurumları ziyaret/bilgilendirici seminerler alma/çeşitli uygulamalar yapma, rapor yazma | |
13 | Kurumları ziyaret/bilgilendirici seminerler alma/çeşitli uygulamalar yapma, rapor yazma | |
14 | Kurumları ziyaret/bilgilendirici seminerler alma/çeşitli uygulamalar yapma, rapor yazma |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | CAN, Gürhan (Editör) (2010). Psikolojik Danışma ve Rehberlik. Ankara: PegemA Yayıncılık. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken mevcut toplumsal yapı ve kültürel dinamiklerin farkındadır. | ||||||
2 | Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alan terminolojisini anadilin dil bilgisi kurallarına sadık kalarak kullanır. | ||||||
3 | Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili duygu, düşünce ve olguları her türlü kültürel ve sosyal bağlamda ifade edebilecek dilsel etkileşimde bulunur | ||||||
4 | Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını belirleyebilecek dilsel etkileşimde bulunur. | ||||||
5 | Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek yabancı dil bilgisine sahiptir. | ||||||
6 | Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlar ile olumlu kabul çerçevesinde iletişim kurar. | ||||||
7 | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanıyla ilgili araştırma yapabilme yeterliliklerini sıralar ve her birini açıklar. | ||||||
8 | Mesleki danışmalık yardım sürecinde kullanılacak ölçme araçlarını amaçına uygun kullanır. | ||||||
9 | Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri ile ilgili elde ettiği araştırma sonuçlarını amaca uygun şekilde yorumlar. | ||||||
10 | Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları bilir. | ||||||
11 | Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları amaçları doğrultusunda etkin kullanır. | ||||||
12 | Çeşitli iletişim araçlarını kullanarak rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili bilgi, görüş ve önerilerini etkili şekilde ifade eder. | ||||||
13 | Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını planlar. | ||||||
14 | Danışana ve duruma özgü koşulları psikolojik danışma sürecini planlarken dikkate alır. | ||||||
15 | Hizmet verdiği kurumun değişen ihtiyaçlarına uygun önleyici rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini gerçekleştirir. | ||||||
16 | Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını yürütür ve sonlandırır. | ||||||
17 | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için sosyal kaynaklarıından destek talep eder. | ||||||
18 | Okul rehberlik ve psikolojik hizmetlerinin kapsamını bilir ve bu kapsam çerçevesinde okul paydaşlarına hizmet sunar. | ||||||
19 | Gelişim, öğrenme ve kişilik kuramlarını referans alarak danışanların problemlerini bilimsel bir bakış ile çerçevelendirir. | ||||||
20 | Ulusal ya da yerel çapta meydana gelebilecek travmatik olaylar sonrasında, sosyal sorumluluk çerçevesinde psikolojik danışma yardımı sunar. | ||||||
21 | Psikolojik yardım sürecini yürütürken manevi ve evrensel değerleri gözetir. | ||||||
22 | Rehberlik hizmetlerini etkili yürütebilmek için öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşları ile etkili iletişim ve iş birliği kurar. | ||||||
23 | Çeşitli uyum bozukluklarına sahip öğrencilerin tespit edilmesi, müdahale planının geliştirilmesi, uygulama ve izleme süreçlerini gerçekleştirir. | ||||||
24 | Bireysel ve grupla psikolojik danışma yapabilme becerisini bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını planlar. | ||||||
25 | Bireysel ve grupla psikolojik danışma yaparken bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır. | ||||||
26 | Yaşam dönemlerinde ortaya çıkabilecek gelişimsel krizlerin sağaltımına yönelik bir rehberlik programını uygular. | ||||||
27 | Rehberlik ve psikolojik danışma alanının etik ilkerine sadık kalarak olumlu kabul çerçevesine uygun etik anlayışı kazanır | ||||||
28 | Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını dikkate alarak grupla ya da bireysel psikolojik danışma gerçekleştirir. | ||||||
29 | Demokratik ve aktif katılım kararlılığına sahip bir şekilde sosyal yaşama dahil olur. | ||||||
30 | Mesleki etik ilkelere riayet ederek farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlara uygun psikolojik danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır. | ||||||
31 | İnsan ilişkileri ve iletişimin temel ilkelerine uygun mesleki tutum geliştirir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 | PÇ 21 | PÇ 22 | PÇ 23 | PÇ 24 | PÇ 25 | PÇ 26 | PÇ 27 | PÇ 28 | PÇ 29 | PÇ 30 | PÇ 31 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Psikolojik danışmanların görev, yetki ve sorumluluklarının neler olduğunu açıklar. | |||||||||||||||||||||||||||||||
2 | İlk ve Ortaöğretim kurumları ile RAM’larda yürütülen PDR hizmetlerinin gerektirdiği farklı yöntem ve teknikleri kullanabilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
3 | İlköğretim, ortaöğretim ve Ram’ların idari yapısı konusunda bilgi sahibi olur. | |||||||||||||||||||||||||||||||
4 | Bu kurumlarda hazırlanan PDR programlarını değerlendirir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
5 | Çalıştığı PDR biriminin hedef kitlesinin psikolojik yardım ihtiyaçlarını saptar. | |||||||||||||||||||||||||||||||
6 | Saptanan ihtiyaçlara yanıt verebilecek PDR yardımlarını sunar. | |||||||||||||||||||||||||||||||
7 | Bu kurumlarda kullanılan ölçme araçlarını tanır, uygular ve sonuçlarını yorumlar. | |||||||||||||||||||||||||||||||
8 | Gözlem yaptıkları farklı kurumlardaki öğrencilerin daha çok hangi konularda yardım talebinde bulunduklarını öğrenir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
9 | Öğrencileri tanımaya ve izlemeye dönük kullanılan bilgi formlarını geliştirebilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 10 |
Toplam | 10 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Ödev | 2 | 20 | 40 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 6 | 96 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 5 | 80 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 90 | 90 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 486 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 19,44 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 10 |