Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Rehberlik ve Psikolojik Danışmada Alan Çalışması | RPD 404 | 8 | 1 + 4 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | - Test Geliştirme - Cinsel Sağlık Eğitimi - Saldırganlık Psikolojisi - Gençlik Sorunları Semineri - Teknolojinin Olumsuz Etkileri - Medya ve Psikoloji |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. EYÜP ÇELİK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Samet MAKAS Arş. Gör. Eda BİÇENER |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Öğrencilere, ilk ve ortaöğretim kurumlarında süpervizyon eşliğinde psikolojik danışma ve rehberlik faaliyetlerini yürütme deneyimi sağlamak. |
Dersin İçeriği | Okul öncesi, ilk ve orta öğretim okullarındaki eğitsel, mesleki, kişisel rehberlik etkinliklerinin incelenmesi, test ve test dışı tekniklerin uygulanması ve yorumlanması, okullarda çeşitli konularda grup rehberliği programlarının geliştirilerek uygulanması. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Uyum güçlüğü çeken ve risk grubunda bulunan öğrencileri tespit eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
2 | Bireyin hangi alanda rehberlik gereksinimi olduğunu fark eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
3 | Eğitsel rehberliğin amacını ve kapsamını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
4 | Eğitsel rehberlik çalışması planlar ve uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
5 | Öğrencilerin kişisel gelişimini ve geleceğini planlamalarında rehberlik yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
6 | Amaca uygun bir test-dışı tekniği uygular, yorumlar ve değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
7 | Grupla psikolojik danışma yapabilme becerisi kazanarak bireye özgü sıkıntıları belirler ve uygun psiko-eğitim oturumları planlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
8 | Velilere yönelik etkinlikler planlar ve uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
9 | Okul ve sınıf PDR programlarının hazırlanması ve uygulanmasındaki süreci kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
10 | Uygulamaların verimliliğini sorgulayarak kendini geliştirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İhtiyaç analizi uygulanması ve rehberlik çalışma programlarının revise edilmesi | |
2 | Okul rehberlik hizmetleri çalışma programında o hafta yer alan rehberlik faaliyetine ilişkin rehberlik panosu hazırlama | |
3 | Uyum güçlüğü çeken ve risk grubunda bulunan öğrencilerin tespit edilmesi | |
4 | Uyum güçlüğü çeken ve risk grubunda bulunan öğrenciler için yardım çalışmaların planlanması | |
5 | Uyum güçlüğü çeken çocuklar için veli ve öğretmenlere müşavirlik | |
6 | Okul rehberlik hizmetleri çalışma programında o hafta yer alan rehberlik faaliyetine ilişkin test ve envanter uygulanması | |
7 | Uygulanan test ve envanter sonuçlarının değerlendirilmesi ve yorumlanması | |
8 | Ara Sınav | |
9 | Okul rehberlik hizmetleri çalışma programında o hafta yer alan rehberlik faaliyetine ilişkin psikoeğitim ve grup çalışmasının yapılması | |
10 | İhmal ve istismarı engellemeye yönelik önleyici rehberlik çalışması | |
11 | İhtiyaca yönelik eğitsel, mesleki ve kişisel-sosyal rehberlik çalışması | |
12 | Öğrencilere yönelik seminer çalışması | |
13 | Velilere yönelik eğitim çalışması | |
14 | RPD hizmetlerinin yılsonu değerlendirme raporunun yazılması |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Owen, K. (2015). Okul Temelli Önleyici Rehberlik ve Psikolojik Danışma (4. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık Doğan, E. (2017). Okullarda Psikolojik Danışma ve Rehberlik (5. Baskı). Nobel Akademik Yayıncılık Arı, Korkmaz, E. (2015). İlk ve Ortaöğretim Okullarında Rehberlik ve Danışmanlık Uygulamalı Yaklaşım. Eğitim Yayınevi Özgüven, E. (1996). Görüşme; İlke ve Teknikleri. Ankara : İleri Matbaası. Usluer, E. (1998). Meslek İnceleme Kılavuzu. (1998) Cansever, G. (1982). Klinik Psikolojide Değerlendirme Yöntemleri. İstanbul: Gözlem Matbaacılık. Erkan, S. (1995). Örnek Grup Rehberliği Etkinlikleri. Ankara : Pegem Yayınları. Özçelik, D.A. (1981). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme (5.Baskı). Ankara : Meso Yayınevi. Kuzgun, Y. (1988). Kendini Değerlendirme Envanteri El Kitabı. Ankara : ÖSYM Yayınları. Özgüven, E. (1999). Hacettepe Kişilik Envanteri. Ankara : PDRM Yayınları. (1998). Bireyi Tanıma Teknikleri. Ankara : PDREM Yayınları. (1994). Psikolojik Testler. Ankara : PDREM Yayınları. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken mevcut toplumsal yapı ve kültürel dinamiklerin farkındadır. | X | |||||
2 | Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alan terminolojisini anadilin dil bilgisi kurallarına sadık kalarak kullanır. | X | |||||
3 | Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili duygu, düşünce ve olguları her türlü kültürel ve sosyal bağlamda ifade edebilecek dilsel etkileşimde bulunur | X | |||||
4 | Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını belirleyebilecek dilsel etkileşimde bulunur. | X | |||||
5 | Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek yabancı dil bilgisine sahiptir. | X | |||||
6 | Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlar ile olumlu kabul çerçevesinde iletişim kurar. | X | |||||
7 | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanıyla ilgili araştırma yapabilme yeterliliklerini sıralar ve her birini açıklar. | X | |||||
8 | Mesleki danışmalık yardım sürecinde kullanılacak ölçme araçlarını amaçına uygun kullanır. | X | |||||
9 | Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri ile ilgili elde ettiği araştırma sonuçlarını amaca uygun şekilde yorumlar. | X | |||||
10 | Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları bilir. | X | |||||
11 | Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları amaçları doğrultusunda etkin kullanır. | ||||||
12 | Çeşitli iletişim araçlarını kullanarak rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili bilgi, görüş ve önerilerini etkili şekilde ifade eder. | ||||||
13 | Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını planlar. | ||||||
14 | Danışana ve duruma özgü koşulları psikolojik danışma sürecini planlarken dikkate alır. | ||||||
15 | Hizmet verdiği kurumun değişen ihtiyaçlarına uygun önleyici rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini gerçekleştirir. | ||||||
16 | Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını yürütür ve sonlandırır. | ||||||
17 | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için sosyal kaynaklarıından destek talep eder. | ||||||
18 | Okul rehberlik ve psikolojik hizmetlerinin kapsamını bilir ve bu kapsam çerçevesinde okul paydaşlarına hizmet sunar. | ||||||
19 | Gelişim, öğrenme ve kişilik kuramlarını referans alarak danışanların problemlerini bilimsel bir bakış ile çerçevelendirir. | ||||||
20 | Ulusal ya da yerel çapta meydana gelebilecek travmatik olaylar sonrasında, sosyal sorumluluk çerçevesinde psikolojik danışma yardımı sunar. | ||||||
21 | Psikolojik yardım sürecini yürütürken manevi ve evrensel değerleri gözetir. | ||||||
22 | Rehberlik hizmetlerini etkili yürütebilmek için öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşları ile etkili iletişim ve iş birliği kurar. | ||||||
23 | Çeşitli uyum bozukluklarına sahip öğrencilerin tespit edilmesi, müdahale planının geliştirilmesi, uygulama ve izleme süreçlerini gerçekleştirir. | ||||||
24 | Bireysel ve grupla psikolojik danışma yapabilme becerisini bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını planlar. | ||||||
25 | Bireysel ve grupla psikolojik danışma yaparken bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır. | ||||||
26 | Yaşam dönemlerinde ortaya çıkabilecek gelişimsel krizlerin sağaltımına yönelik bir rehberlik programını uygular. | ||||||
27 | Rehberlik ve psikolojik danışma alanının etik ilkerine sadık kalarak olumlu kabul çerçevesine uygun etik anlayışı kazanır | ||||||
28 | Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını dikkate alarak grupla ya da bireysel psikolojik danışma gerçekleştirir. | ||||||
29 | Demokratik ve aktif katılım kararlılığına sahip bir şekilde sosyal yaşama dahil olur. | ||||||
30 | Mesleki etik ilkelere riayet ederek farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlara uygun psikolojik danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır. | ||||||
31 | İnsan ilişkileri ve iletişimin temel ilkelerine uygun mesleki tutum geliştirir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 | PÇ 21 | PÇ 22 | PÇ 23 | PÇ 24 | PÇ 25 | PÇ 26 | PÇ 27 | PÇ 28 | PÇ 29 | PÇ 30 | PÇ 31 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Uyum güçlüğü çeken ve risk grubunda bulunan öğrencileri tespit eder. | |||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Bireyin hangi alanda rehberlik gereksinimi olduğunu fark eder. | |||||||||||||||||||||||||||||||
3 | Eğitsel rehberliğin amacını ve kapsamını açıklar. | |||||||||||||||||||||||||||||||
4 | Eğitsel rehberlik çalışması planlar ve uygular. | |||||||||||||||||||||||||||||||
5 | Öğrencilerin kişisel gelişimini ve geleceğini planlamalarında rehberlik yapar. | |||||||||||||||||||||||||||||||
6 | Amaca uygun bir test-dışı tekniği uygular, yorumlar ve değerlendirir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
7 | Grupla psikolojik danışma yapabilme becerisi kazanarak bireye özgü sıkıntıları belirler ve uygun psiko-eğitim oturumları planlar. | |||||||||||||||||||||||||||||||
8 | Velilere yönelik etkinlikler planlar ve uygular. | |||||||||||||||||||||||||||||||
9 | Okul ve sınıf PDR programlarının hazırlanması ve uygulanmasındaki süreci kavrar. | |||||||||||||||||||||||||||||||
10 | Uygulamaların verimliliğini sorgulayarak kendini geliştirir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 10 |
Toplam | 10 |
1. Final | 40 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 5 | 80 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 13 | 2 | 26 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Ödev | 2 | 5 | 10 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 8 | 8 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ödev | 2 | 5 | 10 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 5 | 80 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 274 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 10,96 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |