Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Seçmeli III: Sözsüz İletişim RPD 344 6 4 + 0 4 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. TUNCAY AYAS
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Erol UĞUR

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı; psikolojik danışmanın sözsüz iletişimi kurma becerisini kazanmasıdır.

Dersin İçeriği

(YÖK Kur tanımı alınmıştır.) Sözsüz İletişim Ve Özellikleri
Yüz İfadesi; Mimikler Ve Jestler, Kol Kavuşturma , Bacaklar Ve Yürüyüş Şekilleri, Kişiler Arası Mesafe Ve Yönetim Açısı, Zaman Kullanımı, Senin İletişimdeki Rolü, Dokunma, Bazı Öneml, Duygulara Ait Jestler Ve Mimikler, Eğitimde Beden Dilinin Önemi
Araçlar, Aksesuarlar, Giyim, Kuşam Ve Statü Göstergeleri, Dünyadaki Farklı Kültürler Ve Beden Dili. Bazı Ülkelerde Kullanırken Dikkat Edilmesi Gereken Jestler

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İletişim ve öğelerini tanımlar. Anlatım,
2 İletişim türlerini açıklar. Anlatım,
3 Kişiler Arası Mesafe ve araçların önemini bilir. Anlatım,
4 Eğitimde Beden Dilinin Önemini açıklar. Anlatım,
5 Jest ve mimikleri etkisini kavrar. Anlatım,
6 İletişim engelleri ve etkin iletişimin özelliklerini bilir. Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İletişimin Kapsamı Ve Tanımı
2 İletişimin Amacı, Özellikleri, İşlevi Ve Varsayımları
3 İletişim Sürecinde Yer Alan Unsurlar
4 İletişim Problemleri
5 İletişim İçinde Benliğin Tanımı Ve Sunumu
6 İletişimin Sınıflandırılması
7 Sözsüz İletişim Ve Özellikleri
8 Yüz İfadesi; Mimikler Ve Jestler
9 Kol Kavuşturma , Bacaklar Ve Yürüyüş Şekilleri
10 Kişiler Arası Mesafe Ve Yönetim Açısı
11 Zaman Kullanımı, Senin İletişimdeki Rolü, Dokunma, Bazı Önemli Duygulara Ait Jestler Ve Mimikler
12 Eğitimde Beden Dilinin Önemi
13 Araçlar, Aksesuarlar, Giyim, Kuşam Ve Statü Göstergeleri
14 Dünyadaki Farklı Kültürler Ve Beden Dili. Bazı Ülkelerde Kullanırken Dikkat Edilmesi Gereken Jestler
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Çamur D,Altıntaş E, Beden Dili , Aktüel Yayınları, Bursa ,2005
Batlaş A, Batlaş Z, Beden Dili ( İletişim Becerinizin Anahtarı, Sessiz Diliniz ) Remzi Kitapevi, İstanbul, 1997
Malcho S , Beden Dili (Sessiz Diliniz) , çeviren : E.Tülin Batır, Gün Yayıncılık, İstanbul 2000
James J, Beden Dili (Olumlu İmaj ) Çeviren : Murat Sağlam , Alfa Yayıncılık, İstanbul, 1999
Schober O, Beden Dili , Çeviren : Süeda Ozbant , Arion Yayınevi, İstanbul , 1996

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken mevcut toplumsal yapı ve kültürel dinamiklerin farkındadır. X
2 Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alan terminolojisini anadilin dil bilgisi kurallarına sadık kalarak kullanır. X
3 Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili duygu, düşünce ve olguları her türlü kültürel ve sosyal bağlamda ifade edebilecek dilsel etkileşimde bulunur X
4 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını belirleyebilecek dilsel etkileşimde bulunur. X
5 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek yabancı dil bilgisine sahiptir. X
6 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlar ile olumlu kabul çerçevesinde iletişim kurar. X
7 Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanıyla ilgili araştırma yapabilme yeterliliklerini sıralar ve her birini açıklar. X
8 Mesleki danışmalık yardım sürecinde kullanılacak ölçme araçlarını amaçına uygun kullanır. X
9 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri ile ilgili elde ettiği araştırma sonuçlarını amaca uygun şekilde yorumlar.
10 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları bilir.
11 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları amaçları doğrultusunda etkin kullanır.
12 Çeşitli iletişim araçlarını kullanarak rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili bilgi, görüş ve önerilerini etkili şekilde ifade eder.
13 Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını planlar.
14 Danışana ve duruma özgü koşulları psikolojik danışma sürecini planlarken dikkate alır.
15 Hizmet verdiği kurumun değişen ihtiyaçlarına uygun önleyici rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini gerçekleştirir.
16 Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını yürütür ve sonlandırır.
17 Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için sosyal kaynaklarıından destek talep eder.
18 Okul rehberlik ve psikolojik hizmetlerinin kapsamını bilir ve bu kapsam çerçevesinde okul paydaşlarına hizmet sunar.
19 Gelişim, öğrenme ve kişilik kuramlarını referans alarak danışanların problemlerini bilimsel bir bakış ile çerçevelendirir.
20 Ulusal ya da yerel çapta meydana gelebilecek travmatik olaylar sonrasında, sosyal sorumluluk çerçevesinde psikolojik danışma yardımı sunar.
21 Psikolojik yardım sürecini yürütürken manevi ve evrensel değerleri gözetir.
22 Rehberlik hizmetlerini etkili yürütebilmek için öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşları ile etkili iletişim ve iş birliği kurar.
23 Çeşitli uyum bozukluklarına sahip öğrencilerin tespit edilmesi, müdahale planının geliştirilmesi, uygulama ve izleme süreçlerini gerçekleştirir.
24 Bireysel ve grupla psikolojik danışma yapabilme becerisini bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını planlar.
25 Bireysel ve grupla psikolojik danışma yaparken bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır.
26 Yaşam dönemlerinde ortaya çıkabilecek gelişimsel krizlerin sağaltımına yönelik bir rehberlik programını uygular.
27 Rehberlik ve psikolojik danışma alanının etik ilkerine sadık kalarak olumlu kabul çerçevesine uygun etik anlayışı kazanır
28 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını dikkate alarak grupla ya da bireysel psikolojik danışma gerçekleştirir.
29 Demokratik ve aktif katılım kararlılığına sahip bir şekilde sosyal yaşama dahil olur.
30 Mesleki etik ilkelere riayet ederek farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlara uygun psikolojik danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır.
31 İnsan ilişkileri ve iletişimin temel ilkelerine uygun mesleki tutum geliştirir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16 PÇ 17 PÇ 18 PÇ 19 PÇ 20 PÇ 21 PÇ 22 PÇ 23 PÇ 24 PÇ 25 PÇ 26 PÇ 27 PÇ 28 PÇ 29 PÇ 30 PÇ 31
1 İletişim ve öğelerini tanımlar.
2 İletişim türlerini açıklar.
3 Kişiler Arası Mesafe ve araçların önemini bilir.
4 Eğitimde Beden Dilinin Önemini açıklar.
5 Jest ve mimikleri etkisini kavrar.
6 İletişim engelleri ve etkin iletişimin özelliklerini bilir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 20
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 10 10
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 121
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,84
Dersin AKTS Kredisi 4