Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Rehberlikte Program Geliştirme RPD 308 6 4 + 0 4 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ZEYNEP DEMİRTAŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Eda Biçener

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Rehberlikte program geliştirmede kavramlar, ilke ve sınıflamalar bilgisi.
Rehberlik programının temel kaynakları-insan, mali, politik, toplumsal- bilgisi.
Program hazırlama süreçleri bilgisi.
Amaca uygun bir PDR programı hazırlayabilme.

Dersin İçeriği

İlköğretim, orta öğretim ve yüksek öğretim düzeylerinde rehberlik programlarının yapısı, süreci, zaman planlaması ve kaynakların kullanılması, örnek etkinlik ve deneme programlarının oluşturulması, uygulanması (YÖK, 2007).

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Program Geliştirmede temel kavramlarını tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Program Geliştirmede temel ilkeleri bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Rehberlikte program geliştirmenin önemini açıklar. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, Gezi / Gözlem,
4 Program geliştirme süreçlerinde temel kaynakları ilişkilendirir. Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem,
5 Öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Bir programın hazırlama süreçlerini analiz eder. Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Gezi / Gözlem,
7 Amaca uygun bir özgün PDR programı hazırlar. Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar,
8 Hazırladığı programı iç ve dış ölçütler açısından değerlendirir. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem,
9 Programın uygulama sonuçlarını değerlendirir. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gezi / Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Program Geliştirmede temel kavramları Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
2 Program Geliştirme ilkeleri Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
3 Rehberlikte program geliştirme Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
4 Rehberlikte program geliştirme süreçlerinde temel kaynaklar Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
5 Öğretim strateji, yöntem ve teknikleri Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
6 Öğretim strateji, yöntem ve teknikleri Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
7 Ara Sınav
8 Program geliştirme yaklaşımları ve modeller Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
9 Bir programın hazırlama süreçleri Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
10 Amaca uygun bir özgün PDR program hazırlama Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
11 Amaca uygun bir özgün PDR program hazırlama Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
12 Program değerlendirme Ölçütleri Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
13 Örnek bir program değerlendirme uygulaması Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
14 Programın uygulama sonuçlarının değerlendirilmesi Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Demirel, Ö. (2010). Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: PegemA.
Erkan, S. (2006). Okul Psikolojik Danışma ve Rehberlik Programlarının Hazırlanması. Ankara: Nobel.
İşman, A, ve Eskicumalı, A. (2003). Eğitimde Planlama ve Değerlendirme. Adapazarı: Değişim Yayınları.
Kulaksızoğlu, A. (edt.) (2004). Örnek Grup Rehberlik Programları. Ankara: Nobel.
YÖK. (2007). Eğitim fakültesi Öğetmen Yetiştrme Lisans Programları. Ankara: T. C. Yüksek Öğretim Kurulu.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken mevcut toplumsal yapı ve kültürel dinamiklerin farkındadır. X
2 Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alan terminolojisini anadilin dil bilgisi kurallarına sadık kalarak kullanır. X
3 Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili duygu, düşünce ve olguları her türlü kültürel ve sosyal bağlamda ifade edebilecek dilsel etkileşimde bulunur X
4 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını belirleyebilecek dilsel etkileşimde bulunur. X
5 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek yabancı dil bilgisine sahiptir.
6 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlar ile olumlu kabul çerçevesinde iletişim kurar.
7 Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanıyla ilgili araştırma yapabilme yeterliliklerini sıralar ve her birini açıklar. X
8 Mesleki danışmalık yardım sürecinde kullanılacak ölçme araçlarını amaçına uygun kullanır. X
9 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri ile ilgili elde ettiği araştırma sonuçlarını amaca uygun şekilde yorumlar. X
10 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları bilir. X
11 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları amaçları doğrultusunda etkin kullanır. X
12 Çeşitli iletişim araçlarını kullanarak rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili bilgi, görüş ve önerilerini etkili şekilde ifade eder. X
13 Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını planlar.
14 Danışana ve duruma özgü koşulları psikolojik danışma sürecini planlarken dikkate alır.
15 Hizmet verdiği kurumun değişen ihtiyaçlarına uygun önleyici rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini gerçekleştirir. X
16 Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını yürütür ve sonlandırır.
17 Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için sosyal kaynaklarıından destek talep eder. X
18 Okul rehberlik ve psikolojik hizmetlerinin kapsamını bilir ve bu kapsam çerçevesinde okul paydaşlarına hizmet sunar. X
19 Gelişim, öğrenme ve kişilik kuramlarını referans alarak danışanların problemlerini bilimsel bir bakış ile çerçevelendirir. X
20 Ulusal ya da yerel çapta meydana gelebilecek travmatik olaylar sonrasında, sosyal sorumluluk çerçevesinde psikolojik danışma yardımı sunar. X
21 Psikolojik yardım sürecini yürütürken manevi ve evrensel değerleri gözetir. X
22 Rehberlik hizmetlerini etkili yürütebilmek için öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşları ile etkili iletişim ve iş birliği kurar. X
23 Çeşitli uyum bozukluklarına sahip öğrencilerin tespit edilmesi, müdahale planının geliştirilmesi, uygulama ve izleme süreçlerini gerçekleştirir. X
24 Bireysel ve grupla psikolojik danışma yapabilme becerisini bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını planlar.
25 Bireysel ve grupla psikolojik danışma yaparken bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır.
26 Yaşam dönemlerinde ortaya çıkabilecek gelişimsel krizlerin sağaltımına yönelik bir rehberlik programını uygular. X
27 Rehberlik ve psikolojik danışma alanının etik ilkerine sadık kalarak olumlu kabul çerçevesine uygun etik anlayışı kazanır X
28 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını dikkate alarak grupla ya da bireysel psikolojik danışma gerçekleştirir.
29 Demokratik ve aktif katılım kararlılığına sahip bir şekilde sosyal yaşama dahil olur. X
30 Mesleki etik ilkelere riayet ederek farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlara uygun psikolojik danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır.
31 İnsan ilişkileri ve iletişimin temel ilkelerine uygun mesleki tutum geliştirir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16 PÇ 17 PÇ 18 PÇ 19 PÇ 20 PÇ 21 PÇ 22 PÇ 23 PÇ 24 PÇ 25 PÇ 26 PÇ 27 PÇ 28 PÇ 29 PÇ 30 PÇ 31
1 Program Geliştirmede temel kavramlarını tanır.
2 Program Geliştirmede temel ilkeleri bilir.
3 Rehberlikte program geliştirmenin önemini açıklar.
4 Program geliştirme süreçlerinde temel kaynakları ilişkilendirir.
5 Öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular.
6 Bir programın hazırlama süreçlerini analiz eder.
7 Amaca uygun bir özgün PDR programı hazırlar.
8 Hazırladığı programı iç ve dış ölçütler açısından değerlendirir.
9 Programın uygulama sonuçlarını değerlendirir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 80
1. Kısa Sınav 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 10 20
Proje / Tasarım 1 10 10
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 121
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,84
Dersin AKTS Kredisi 5