Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Seçmeli II: Uyumsuz Çocukların Eğitimi | RPD 341 | 5 | 4 + 0 | 4 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MURAT İSKENDER |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Erol UĞUR |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Davranış problemlerinin tanımı ve sınıflandırılması hakkında bilgi kazandırmak. Problem davranışla başa çıkma yöntemleri hakkında uygulama düzeyinde bilgi kazandırmak |
Dersin İçeriği | Uygulamalı davranış analizinin temelleri, tarihçesi, tanımı, ilkeleri ve önemi. Hedef davranış belirleme, tanımlama, ölçme ve kaydetme. Hedef davranışa ilişkin toplanan verilerin analizi ve değerlendirilmesi. Öğretime karar vermek için verilerin kullanımı. Davranış artırma ilkeleri ve işlem süreçleri, pekiştireç çeşitleri ve kullanımı, sembol pekiştirme, yeni davranışların kazandırılmasında ilkeler ve işlem süreçleri, davranış azaltma ilkeleri ve işlem süreçleri, ayrımlı pekiştirme, sönme, tepkinin bedeli. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Problem davranışları uygun ölçütlere göre tanımlar | Anlatım, | |
2 | Problem davranışları sınıflandırır | Anlatım, | |
3 | Problem davranışa karar verme sürecindeki basamakları uygular | Anlatım, Tartışma, | |
4 | Şekil verme yöntemini anlatır ve uygular | Anlatım, | |
5 | Sosyal pekiştireç ve etkinlik pekiştireçlerinin kullanımını uygular | Anlatım, Tartışma, | |
6 | Dönüştürülebilir sembol sistemini uygular | Anlatım, Tartışma, | |
7 | Pekiştirme tarifelerini uygular | Anlatım, | |
8 | Davranışlara kalıcılık kazandırma yöntemlerini uygular | Anlatım, Tartışma, | |
9 | Davranışları azaltma işlem süreçlerini uygular | Anlatım, Tartışma, | |
10 | Günlük dilde ve davranış bilimlerine göre ceza nın tanımını yapar | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
11 | Cezanın etkili kullanımını uygular | Anlatım, Tartışma, | |
12 | Aşırı düzeltme ve Bıktırma yöntemlerini uygular | Anlatım, | |
13 | Mola, tepkinin bedeli ve sönme yöntemlerini uygular | Anlatım, Tartışma, | |
14 | Ayrımlı pekiştirme yöntemlerini uygular | Anlatım, Tartışma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Davranış problemlerinin tanımı ve sınıflandırılması | |
2 | Problemli davranışa karar verme | |
3 | Yeni davranış oluşturma (şekil verme) | |
4 | Sosyal pekiştireçlerin ve etkinlik pekiştirecinin kullanımı | |
5 | Dönştürülebilir sembolle pekiştirme sistemi | |
6 | Pekiştirme tarifeleri | |
7 | Davranışa kalıcılık kazandırma | |
8 | Ceza nedir? | |
9 | ARASINAV | |
10 | Cezanın etkin kullanımı | |
11 | Fiziksel ceza, aşırı düzeltme ve bıktırmanın kullanımı | |
12 | Mola, tepkinin bedeli ve sönmenin kullanımı | |
13 | Ayrımlı pekiştirme işlem süreçleri | |
14 | Örnek uygulamalar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1- Özyürek. M. (2005) Sınıfta davranış değiştirme (Uygulamalı Davranış Analizi). Ankara: Kök yayıncılık |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken mevcut toplumsal yapı ve kültürel dinamiklerin farkındadır. | X | |||||
2 | Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alan terminolojisini anadilin dil bilgisi kurallarına sadık kalarak kullanır. | X | |||||
3 | Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili duygu, düşünce ve olguları her türlü kültürel ve sosyal bağlamda ifade edebilecek dilsel etkileşimde bulunur | X | |||||
4 | Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını belirleyebilecek dilsel etkileşimde bulunur. | X | |||||
5 | Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek yabancı dil bilgisine sahiptir. | X | |||||
6 | Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlar ile olumlu kabul çerçevesinde iletişim kurar. | X | |||||
7 | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanıyla ilgili araştırma yapabilme yeterliliklerini sıralar ve her birini açıklar. | X | |||||
8 | Mesleki danışmalık yardım sürecinde kullanılacak ölçme araçlarını amaçına uygun kullanır. | X | |||||
9 | Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri ile ilgili elde ettiği araştırma sonuçlarını amaca uygun şekilde yorumlar. | X | |||||
10 | Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları bilir. | X | |||||
11 | Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları amaçları doğrultusunda etkin kullanır. | ||||||
12 | Çeşitli iletişim araçlarını kullanarak rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili bilgi, görüş ve önerilerini etkili şekilde ifade eder. | ||||||
13 | Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını planlar. | ||||||
14 | Danışana ve duruma özgü koşulları psikolojik danışma sürecini planlarken dikkate alır. | ||||||
15 | Hizmet verdiği kurumun değişen ihtiyaçlarına uygun önleyici rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini gerçekleştirir. | ||||||
16 | Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını yürütür ve sonlandırır. | ||||||
17 | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için sosyal kaynaklarıından destek talep eder. | ||||||
18 | Okul rehberlik ve psikolojik hizmetlerinin kapsamını bilir ve bu kapsam çerçevesinde okul paydaşlarına hizmet sunar. | ||||||
19 | Gelişim, öğrenme ve kişilik kuramlarını referans alarak danışanların problemlerini bilimsel bir bakış ile çerçevelendirir. | ||||||
20 | Ulusal ya da yerel çapta meydana gelebilecek travmatik olaylar sonrasında, sosyal sorumluluk çerçevesinde psikolojik danışma yardımı sunar. | ||||||
21 | Psikolojik yardım sürecini yürütürken manevi ve evrensel değerleri gözetir. | ||||||
22 | Rehberlik hizmetlerini etkili yürütebilmek için öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşları ile etkili iletişim ve iş birliği kurar. | ||||||
23 | Çeşitli uyum bozukluklarına sahip öğrencilerin tespit edilmesi, müdahale planının geliştirilmesi, uygulama ve izleme süreçlerini gerçekleştirir. | ||||||
24 | Bireysel ve grupla psikolojik danışma yapabilme becerisini bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını planlar. | ||||||
25 | Bireysel ve grupla psikolojik danışma yaparken bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır. | ||||||
26 | Yaşam dönemlerinde ortaya çıkabilecek gelişimsel krizlerin sağaltımına yönelik bir rehberlik programını uygular. | ||||||
27 | Rehberlik ve psikolojik danışma alanının etik ilkerine sadık kalarak olumlu kabul çerçevesine uygun etik anlayışı kazanır | ||||||
28 | Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını dikkate alarak grupla ya da bireysel psikolojik danışma gerçekleştirir. | ||||||
29 | Demokratik ve aktif katılım kararlılığına sahip bir şekilde sosyal yaşama dahil olur. | ||||||
30 | Mesleki etik ilkelere riayet ederek farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlara uygun psikolojik danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır. | ||||||
31 | İnsan ilişkileri ve iletişimin temel ilkelerine uygun mesleki tutum geliştirir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 | PÇ 21 | PÇ 22 | PÇ 23 | PÇ 24 | PÇ 25 | PÇ 26 | PÇ 27 | PÇ 28 | PÇ 29 | PÇ 30 | PÇ 31 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Problem davranışları uygun ölçütlere göre tanımlar | |||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Problem davranışları sınıflandırır | |||||||||||||||||||||||||||||||
3 | Problem davranışa karar verme sürecindeki basamakları uygular | |||||||||||||||||||||||||||||||
4 | Şekil verme yöntemini anlatır ve uygular | |||||||||||||||||||||||||||||||
5 | Sosyal pekiştireç ve etkinlik pekiştireçlerinin kullanımını uygular | |||||||||||||||||||||||||||||||
6 | Dönüştürülebilir sembol sistemini uygular | |||||||||||||||||||||||||||||||
7 | Pekiştirme tarifelerini uygular | |||||||||||||||||||||||||||||||
8 | Davranışlara kalıcılık kazandırma yöntemlerini uygular | |||||||||||||||||||||||||||||||
9 | Davranışları azaltma işlem süreçlerini uygular | |||||||||||||||||||||||||||||||
10 | Günlük dilde ve davranış bilimlerine göre ceza nın tanımını yapar | |||||||||||||||||||||||||||||||
11 | Cezanın etkili kullanımını uygular | |||||||||||||||||||||||||||||||
12 | Aşırı düzeltme ve Bıktırma yöntemlerini uygular | |||||||||||||||||||||||||||||||
13 | Mola, tepkinin bedeli ve sönme yöntemlerini uygular | |||||||||||||||||||||||||||||||
14 | Ayrımlı pekiştirme yöntemlerini uygular |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Final | 1 | 6 | 6 |
Toplam İş Yükü | 100 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |