Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Seçmeli I: Davranış Değiştirme RPD 333 5 4 + 0 4 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MURAT İSKENDER
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör.Erol UĞUR

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Psikoloji kuramlarına göre problem davranışın nasıl betimlendiğini açıklamak. Uygulamalı davranış analizi kavramını tanımlamak.

Dersin İçeriği

Davranışı ölçülebilir ve gözlenebilir olarak tanımlamak, Uygun davranışların arttırılması tekniklerini betimlemek. Uygun olmayan davranışların azaltılması tekniklerini betimlemek

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Davranış Değiştirmenin Temellerini tanımlar. Anlatım,
2 Davranışçı Yaklaşım Uygulamalı Davranış Analizini tanır. Anlatım,
3 Davranışların Tanımlanmasının Önemini ayırt eder. Anlatım, Beyin Fırtınası,
4 Davranışsal Amaç hazırlar. Anlatım, Deney ve Laboratuvar,
5 Davranış değiştirme proğramının aşamalarını uygulamayı bilir. Anlatım, Beyin Fırtınası,
6 Değişim sürecinin takibini ve kaydını yaparak gelişimsel yaklaşıma uygun uygulamayı kavrar.. Anlatım, Tartışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş
2 Davranış Değiştirmenin Temelleri
3 Davranışçı Yaklaşım Uygulamalı Davranış Analizi Uygulamalı Davranış Analizi İlkeleri
4 Davranışların Tanımlanmasının Önemi Davranışsal Amaç Yazma
5 Hedef Davranışları Belirleme Hedef Davranışı Tanımlama Davranış Türleri
6 Anekdot Ve ABC Kaydı
7 Ara sınav
8 Anekdot Ve ABC Kaydı
9 Hedef Davranışları Ölçme Ve Kayıt Etme
10 Hedef Davranışları Ölçme Ve Kayıt Etme
11 Kayıt Edilen Davranışlara İlişkin Verileri Grafiklendirilmesi Ve Grafiği Yorumlama
12 Uygun Davranışların Artırılması
13 Uygun Olmayan Davranışların Azaltılması
14 Genel Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Alberto, P.A. veTroutman, A.C.(1986) Applied Behavior Analysis. Merrill publishing co., Houten, Ron Van ve Hall, R. Vance. (2001) The Measurement of Behavior: Behavior Modification. Pro-ed. USA.
Kırcaali İftar, G. ve Tekin, E. (1998) Tek Denekli Araştırma Yöntemleri . Ankara. Türk Psikologlar Derneği.
Tekin, E. ve Kırcaali İftar, G. Özel Eğitimde Yanlışsız Öğretim Yöntemleri. (2001). Ankara. Nobel yayın dağıtım.
Özyürek Mehmet. (1995). Sınıfta Davranış Yönetimi: Uygulamalı Davranış Analizi 1. Ankara. Karatepe Yayınları.
Özyürek Mehmet. (1996). Sınıfta Davranış Yönetimi: Uygulamalı Davranış Analizi 2. Ankara. Karatepe Yayınları.
Özyürek Mehmet. (2004). Sınıfta Davranış Yönetimi: Uygulamalı Davranış Analizi. Ankara. Kök yayıncılık.
Kırcaali-İftar, Gönül (Ed.) (2003). Davranış ve Öğrenme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Anadolu.Üniversitesi AÖF yayınları.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken mevcut toplumsal yapı ve kültürel dinamiklerin farkındadır. X
2 Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alan terminolojisini anadilin dil bilgisi kurallarına sadık kalarak kullanır. X
3 Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili duygu, düşünce ve olguları her türlü kültürel ve sosyal bağlamda ifade edebilecek dilsel etkileşimde bulunur X
4 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını belirleyebilecek dilsel etkileşimde bulunur. X
5 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek yabancı dil bilgisine sahiptir. X
6 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlar ile olumlu kabul çerçevesinde iletişim kurar. X
7 Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanıyla ilgili araştırma yapabilme yeterliliklerini sıralar ve her birini açıklar. X
8 Mesleki danışmalık yardım sürecinde kullanılacak ölçme araçlarını amaçına uygun kullanır. X
9 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri ile ilgili elde ettiği araştırma sonuçlarını amaca uygun şekilde yorumlar. X
10 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları bilir.
11 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları amaçları doğrultusunda etkin kullanır.
12 Çeşitli iletişim araçlarını kullanarak rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili bilgi, görüş ve önerilerini etkili şekilde ifade eder.
13 Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını planlar.
14 Danışana ve duruma özgü koşulları psikolojik danışma sürecini planlarken dikkate alır.
15 Hizmet verdiği kurumun değişen ihtiyaçlarına uygun önleyici rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini gerçekleştirir.
16 Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını yürütür ve sonlandırır.
17 Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için sosyal kaynaklarıından destek talep eder.
18 Okul rehberlik ve psikolojik hizmetlerinin kapsamını bilir ve bu kapsam çerçevesinde okul paydaşlarına hizmet sunar.
19 Gelişim, öğrenme ve kişilik kuramlarını referans alarak danışanların problemlerini bilimsel bir bakış ile çerçevelendirir.
20 Ulusal ya da yerel çapta meydana gelebilecek travmatik olaylar sonrasında, sosyal sorumluluk çerçevesinde psikolojik danışma yardımı sunar.
21 Psikolojik yardım sürecini yürütürken manevi ve evrensel değerleri gözetir.
22 Rehberlik hizmetlerini etkili yürütebilmek için öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşları ile etkili iletişim ve iş birliği kurar.
23 Çeşitli uyum bozukluklarına sahip öğrencilerin tespit edilmesi, müdahale planının geliştirilmesi, uygulama ve izleme süreçlerini gerçekleştirir.
24 Bireysel ve grupla psikolojik danışma yapabilme becerisini bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını planlar.
25 Bireysel ve grupla psikolojik danışma yaparken bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır.
26 Yaşam dönemlerinde ortaya çıkabilecek gelişimsel krizlerin sağaltımına yönelik bir rehberlik programını uygular.
27 Rehberlik ve psikolojik danışma alanının etik ilkerine sadık kalarak olumlu kabul çerçevesine uygun etik anlayışı kazanır
28 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını dikkate alarak grupla ya da bireysel psikolojik danışma gerçekleştirir.
29 Demokratik ve aktif katılım kararlılığına sahip bir şekilde sosyal yaşama dahil olur.
30 Mesleki etik ilkelere riayet ederek farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlara uygun psikolojik danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır.
31 İnsan ilişkileri ve iletişimin temel ilkelerine uygun mesleki tutum geliştirir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16 PÇ 17 PÇ 18 PÇ 19 PÇ 20 PÇ 21 PÇ 22 PÇ 23 PÇ 24 PÇ 25 PÇ 26 PÇ 27 PÇ 28 PÇ 29 PÇ 30 PÇ 31
1 Davranış Değiştirmenin Temellerini tanımlar.
2 Davranışçı Yaklaşım Uygulamalı Davranış Analizini tanır.
3 Davranışların Tanımlanmasının Önemini ayırt eder.
4 Davranışsal Amaç hazırlar.
5 Davranış değiştirme proğramının aşamalarını uygulamayı bilir.
6 Değişim sürecinin takibini ve kaydını yaparak gelişimsel yaklaşıma uygun uygulamayı kavrar..
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 7
1. Ödev 15
2. Kısa Sınav 8
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 10 10
Toplam İş Yükü 120
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,8
Dersin AKTS Kredisi 4