Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Seçmeli V: Travma Sonrası Psikolojik Danışma RPD 458 8 4 + 0 4 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ÜMİT SAHRANÇ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Erol UĞUR

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Travma sonrası ortaya çıkan patolojik durumları anlama, anlamlandırma ve tedavi etme konusunda bilgi edinmek.

Dersin İçeriği

Travmanın Tanımı ve Kapsamını, Travma Sonrası Stres Tepkilerini,
Travmanın Bireyler ve Aileler Üzerindeki Etkilerini kapsayan bir derstir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Travma ve travmayla ilgili kavramları tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Travma çeşitlerini sıralar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Travmadan kaynaklanan hafıza kayıpları ile diğer hafıza kayıplarını ayırt eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Post travmatik stres bozukluklarıyla başa çıkmada kullanılacak terapi yöntemlerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Travmanın gelişim üzerine etkisini değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Travmayı cinsiyet açısından değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
7 Psikolojik danışma kuramlarından uygun olan yaklaşımı travma ile baş etme sürecine uygular. Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Rol Oynama,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Travmanın Tanımı Ve Kapsamı
2 Travma Sonrası Stres Tepkileri
3 Travmanın Bireyler Ve Aileler Üzerindeki Etkileri
4 Kritik Olayları, Travmaları Ve Kayıpları Takip Eden Psikolojik Bilgilendirme
5 Çocuklar ve Felaket, Toparlanma Yöntemlerinin öğretilmesi
6 Depremin Psikolojik Sonuçlarını Tanıma Ve Hafifletme
7 Ara sınav
8 Yas
9 Başarılı Grup Müdahalesi İçin Uygun Ortamın Hazırlanması
10 İyileşmenin Çerçevesi
11 Uygulama Esasları
12 Risk Altındaki Öğrencilerin Belirlenmesi
13 Depremzede Öğrencilere Yönelik Sınıf İçi Psiko-Sosyal Müdahale
14 Psiko-Sosyal Müdahale
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Gupta L, Ve Diğerleri , Çocuklar Ve Felaket. Toplanma Tekniklerinin Öğretilmesi, MEB- UNİCEF : Psiko-Sosyal Okul Projesi, Türkiye Haziran 2001

Öztan N, Ve Diğerleri , Travma Sonrası Normal Tepkiler, MEB- UNİCEF Psiko-sosyal Okul Projesi,Türkiye Aralık 2001
, (Yayımlanmamış Lisans Tezi),

U.Ü.İ.F., Bursa-1997

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken mevcut toplumsal yapı ve kültürel dinamiklerin farkındadır. X
2 Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alan terminolojisini anadilin dil bilgisi kurallarına sadık kalarak kullanır. X
3 Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili duygu, düşünce ve olguları her türlü kültürel ve sosyal bağlamda ifade edebilecek dilsel etkileşimde bulunur X
4 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını belirleyebilecek dilsel etkileşimde bulunur. X
5 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek yabancı dil bilgisine sahiptir. X
6 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlar ile olumlu kabul çerçevesinde iletişim kurar. X
7 Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanıyla ilgili araştırma yapabilme yeterliliklerini sıralar ve her birini açıklar. X
8 Mesleki danışmalık yardım sürecinde kullanılacak ölçme araçlarını amaçına uygun kullanır.
9 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri ile ilgili elde ettiği araştırma sonuçlarını amaca uygun şekilde yorumlar. X
10 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları bilir.
11 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları amaçları doğrultusunda etkin kullanır.
12 Çeşitli iletişim araçlarını kullanarak rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili bilgi, görüş ve önerilerini etkili şekilde ifade eder.
13 Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını planlar.
14 Danışana ve duruma özgü koşulları psikolojik danışma sürecini planlarken dikkate alır.
15 Hizmet verdiği kurumun değişen ihtiyaçlarına uygun önleyici rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini gerçekleştirir.
16 Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını yürütür ve sonlandırır.
17 Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için sosyal kaynaklarıından destek talep eder.
18 Okul rehberlik ve psikolojik hizmetlerinin kapsamını bilir ve bu kapsam çerçevesinde okul paydaşlarına hizmet sunar.
19 Gelişim, öğrenme ve kişilik kuramlarını referans alarak danışanların problemlerini bilimsel bir bakış ile çerçevelendirir.
20 Ulusal ya da yerel çapta meydana gelebilecek travmatik olaylar sonrasında, sosyal sorumluluk çerçevesinde psikolojik danışma yardımı sunar.
21 Psikolojik yardım sürecini yürütürken manevi ve evrensel değerleri gözetir.
22 Rehberlik hizmetlerini etkili yürütebilmek için öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşları ile etkili iletişim ve iş birliği kurar.
23 Çeşitli uyum bozukluklarına sahip öğrencilerin tespit edilmesi, müdahale planının geliştirilmesi, uygulama ve izleme süreçlerini gerçekleştirir.
24 Bireysel ve grupla psikolojik danışma yapabilme becerisini bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını planlar.
25 Bireysel ve grupla psikolojik danışma yaparken bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır.
26 Yaşam dönemlerinde ortaya çıkabilecek gelişimsel krizlerin sağaltımına yönelik bir rehberlik programını uygular.
27 Rehberlik ve psikolojik danışma alanının etik ilkerine sadık kalarak olumlu kabul çerçevesine uygun etik anlayışı kazanır
28 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını dikkate alarak grupla ya da bireysel psikolojik danışma gerçekleştirir.
29 Demokratik ve aktif katılım kararlılığına sahip bir şekilde sosyal yaşama dahil olur.
30 Mesleki etik ilkelere riayet ederek farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlara uygun psikolojik danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır.
31 İnsan ilişkileri ve iletişimin temel ilkelerine uygun mesleki tutum geliştirir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16 PÇ 17 PÇ 18 PÇ 19 PÇ 20 PÇ 21 PÇ 22 PÇ 23 PÇ 24 PÇ 25 PÇ 26 PÇ 27 PÇ 28 PÇ 29 PÇ 30 PÇ 31
1 Travma ve travmayla ilgili kavramları tanımlar.
2 Travma çeşitlerini sıralar.
3 Travmadan kaynaklanan hafıza kayıpları ile diğer hafıza kayıplarını ayırt eder.
4 Post travmatik stres bozukluklarıyla başa çıkmada kullanılacak terapi yöntemlerini açıklar.
5 Travmanın gelişim üzerine etkisini değerlendirir.
6 Travmayı cinsiyet açısından değerlendirir.
7 Psikolojik danışma kuramlarından uygun olan yaklaşımı travma ile baş etme sürecine uygular.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Ödev 10
1. Proje / Tasarım 20
2. Ödev 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 5 5
Ödev 2 10 20
Proje / Tasarım 1 10 10
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 120
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,8
Dersin AKTS Kredisi 5