Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Özel Eğitim | OEB 201 | 3 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi AHMET FİDAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Erol Uğur |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Özel gereksinimli çocuklar ve onların genel özellikleri hakkında bilgi ve beceri kazandırmak. Özel gereksinimli olma nedenleri, teşhis ve eğitimleri hakkında bilgi kazandırmak. Kaynaştırma uygulamaları hakkında bilgi kazandırmak. Ailelerle birlikte çalışma hususunda bilgi kazandırmak. |
Dersin İçeriği | Özel gereksinimi olan çocuklar ve özel eğitim, gelişimsel yetersizlikler, zihinsel yetersizlik ve otistik bozukluklar, öğrenme güçlükleri, işitme yetersizlikleri, dil ve konuşma bozuklukları, duygu ve davranış bozuklukları, görme yetersizlikleri, bedensel yetersizlikler, üstün zeka ve yetenek, kaynaştırma, erken eğitim, aile eğitimi, Dünyada ve Türkiyede özel eğitim uygulamaları. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Özel eğitim teriminin tanımını ve kapsadığı alanı açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Özel gereksinimli çocukların hangi özelliklere sahip olduğunu açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Ülkemizdeki özel eğitim uygulamalarının dünü ve bugün hakkında bilgi verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Zihinsel yetersizlik ve öğrenme güçlüğü kategorilerinin genel özellikleri hakkında bilgi verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Yaygın gelişimsel bozukluk kategorilerinin genel özellikleri hakkında bilgi verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu ve duygu ve davranış bozukluğu kategorilerinin genel özellikleri hakkında bilgi verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
7 | Üstün zeka ve üstün yetenek kategorilerinin genel özelliklerini kategorilerinin genel özellikleri hakkında bilgi verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
8 | işitme engeli ve görme engeli kategorilerinin genel özellikleri hakkında bilgi verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
9 | Özel gereksinimli çocukların tanı ve durumlarının nedenleri hakkında bilgi verir. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
10 | Özel gereksinimli çocukların sınıflandırılmaları ve yaygınlık oranları hakkında bilgi verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
11 | Kaynaştırma uygulamaları ve destek hizmetler hakkında bilgi verir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
12 | Özel eğitimde erken eğitim uygulamaları hakkında bilgi verir. | Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ders içeriğinin tanıtılması | |
2 | Özel eğitim teriminin kapsadığı alan ve özel eğitim gerektiren bireylerin sahip olduğu özellikler | |
3 | Ülkemizdeki özel eğitim uygulamalarının dünü ve bugünü | |
4 | Özel eğitimde roller ve işbirliği | |
5 | Eğitsel Değerlendirme: Farkına, tanılama ve özel eğitime uygunluğunu belirleme | |
6 | Eğitsel Değerlendirme: Programı planlama (BEP), gelişimi izleme ve programı değerlendirme | |
7 | Zihinsel yetersizlik ve öğrenme güçlüğü kategorilerinin genel özellikleri | |
8 | Vize haftası | |
9 | İşitme engeli ve görme engeli kategorilerinin genel özellikleri | |
10 | Yaygın gelişimsel bozukluk ve dil ve konuşma bozukluğu kategorilerinin genel özellikleri | |
11 | Üstün zeka ve üstün yetenek ile bedensel engel kategorilerinin genel özellikleri | |
12 | Kaynaştırma uygulamaları ve destek hizmetler | |
13 | Özel eğitimde aile eğitimi ve rehberliği uygulamaları | |
14 | Özel eğitimde rehberlik uygulamaları örnekleri ve etik |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | - Ders notları - Akçamete, G. (Ed.) (2012). Genel Eğitim Okullarında Özel Gereksinimi Olan Öğrenciler ve Özel Eğitim. Ankara: KÖK Yayıncılık - Cavkaytar, A. (Ed.) (2013). Özel Eğitim. Ankara: Vize Yayıncılık. - Diken, İ. H. (Ed.) (2014). Özel Eğitim. Ankara: Pegem Akademi - Vuran, S. (2014). Özel Eğitim (3. Baskı). Ankara: Maya Akademi. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken mevcut toplumsal yapı ve kültürel dinamiklerin farkındadır. | X | |||||
2 | Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alan terminolojisini anadilin dil bilgisi kurallarına sadık kalarak kullanır. | X | |||||
3 | Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili duygu, düşünce ve olguları her türlü kültürel ve sosyal bağlamda ifade edebilecek dilsel etkileşimde bulunur | X | |||||
4 | Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını belirleyebilecek dilsel etkileşimde bulunur. | X | |||||
5 | Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek yabancı dil bilgisine sahiptir. | X | |||||
6 | Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlar ile olumlu kabul çerçevesinde iletişim kurar. | X | |||||
7 | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanıyla ilgili araştırma yapabilme yeterliliklerini sıralar ve her birini açıklar. | X | |||||
8 | Mesleki danışmalık yardım sürecinde kullanılacak ölçme araçlarını amaçına uygun kullanır. | X | |||||
9 | Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri ile ilgili elde ettiği araştırma sonuçlarını amaca uygun şekilde yorumlar. | X | |||||
10 | Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları bilir. | X | |||||
11 | Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları amaçları doğrultusunda etkin kullanır. | ||||||
12 | Çeşitli iletişim araçlarını kullanarak rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili bilgi, görüş ve önerilerini etkili şekilde ifade eder. | ||||||
13 | Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını planlar. | ||||||
14 | Danışana ve duruma özgü koşulları psikolojik danışma sürecini planlarken dikkate alır. | ||||||
15 | Hizmet verdiği kurumun değişen ihtiyaçlarına uygun önleyici rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini gerçekleştirir. | ||||||
16 | Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını yürütür ve sonlandırır. | ||||||
17 | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için sosyal kaynaklarıından destek talep eder. | ||||||
18 | Okul rehberlik ve psikolojik hizmetlerinin kapsamını bilir ve bu kapsam çerçevesinde okul paydaşlarına hizmet sunar. | ||||||
19 | Gelişim, öğrenme ve kişilik kuramlarını referans alarak danışanların problemlerini bilimsel bir bakış ile çerçevelendirir. | ||||||
20 | Ulusal ya da yerel çapta meydana gelebilecek travmatik olaylar sonrasında, sosyal sorumluluk çerçevesinde psikolojik danışma yardımı sunar. | ||||||
21 | Psikolojik yardım sürecini yürütürken manevi ve evrensel değerleri gözetir. | ||||||
22 | Rehberlik hizmetlerini etkili yürütebilmek için öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşları ile etkili iletişim ve iş birliği kurar. | ||||||
23 | Çeşitli uyum bozukluklarına sahip öğrencilerin tespit edilmesi, müdahale planının geliştirilmesi, uygulama ve izleme süreçlerini gerçekleştirir. | ||||||
24 | Bireysel ve grupla psikolojik danışma yapabilme becerisini bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını planlar. | ||||||
25 | Bireysel ve grupla psikolojik danışma yaparken bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır. | ||||||
26 | Yaşam dönemlerinde ortaya çıkabilecek gelişimsel krizlerin sağaltımına yönelik bir rehberlik programını uygular. | ||||||
27 | Rehberlik ve psikolojik danışma alanının etik ilkerine sadık kalarak olumlu kabul çerçevesine uygun etik anlayışı kazanır | ||||||
28 | Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını dikkate alarak grupla ya da bireysel psikolojik danışma gerçekleştirir. | ||||||
29 | Demokratik ve aktif katılım kararlılığına sahip bir şekilde sosyal yaşama dahil olur. | ||||||
30 | Mesleki etik ilkelere riayet ederek farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlara uygun psikolojik danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır. | ||||||
31 | İnsan ilişkileri ve iletişimin temel ilkelerine uygun mesleki tutum geliştirir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 | PÇ 21 | PÇ 22 | PÇ 23 | PÇ 24 | PÇ 25 | PÇ 26 | PÇ 27 | PÇ 28 | PÇ 29 | PÇ 30 | PÇ 31 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Özel eğitim teriminin tanımını ve kapsadığı alanı açıklar. | |||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Özel gereksinimli çocukların hangi özelliklere sahip olduğunu açıklar. | |||||||||||||||||||||||||||||||
3 | Ülkemizdeki özel eğitim uygulamalarının dünü ve bugün hakkında bilgi verir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
4 | Zihinsel yetersizlik ve öğrenme güçlüğü kategorilerinin genel özellikleri hakkında bilgi verir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
5 | Yaygın gelişimsel bozukluk kategorilerinin genel özellikleri hakkında bilgi verir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
6 | Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu ve duygu ve davranış bozukluğu kategorilerinin genel özellikleri hakkında bilgi verir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
7 | Üstün zeka ve üstün yetenek kategorilerinin genel özelliklerini kategorilerinin genel özellikleri hakkında bilgi verir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
8 | işitme engeli ve görme engeli kategorilerinin genel özellikleri hakkında bilgi verir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
9 | Özel gereksinimli çocukların tanı ve durumlarının nedenleri hakkında bilgi verir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
10 | Özel gereksinimli çocukların sınıflandırılmaları ve yaygınlık oranları hakkında bilgi verir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
11 | Kaynaştırma uygulamaları ve destek hizmetler hakkında bilgi verir | |||||||||||||||||||||||||||||||
12 | Özel eğitimde erken eğitim uygulamaları hakkında bilgi verir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 30 |
2. Kısa Sınav | 10 |
3. Kısa Sınav | 0 |
2. Ödev | 0 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 136 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,44 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |