Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Eğitim Tarihi EBB 114 2 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. SUBHAN EKŞİOĞLU
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Yrd. Doç. Dr. Serhat Arslan

Yrd. Doç. Dr. Subhan Ekşioğlu

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Türk eğitim tarihinin, eğitim olgusu açısından önemini,; Türk eğitim olgusunun tarihi süreçleri bilgisi; Türk eğitim tarihi dersininin bireysel ve toplumsal yararları ve öğretmenlik mesleğine katkıları.

Dersin İçeriği

Ortaasya Türk devletlerinde eğitim.
İlk Müslüman Türk devletlerinde eğitim.
Büyük Selçuklularda ilköğretim, orta öğretim ve yüksek öğretim.
Medreseler.
Osmanlı döneminde, kuruluştan yenileşme hareketlerine kadar eğitim.
Osmanlıda Yenileşme hareketlerinden Cumhuriyet dönemine kadar eğitim.
Cumhuriyet dönemi eğitim sisteminin felsefi temelleri ve Tevhidi Tedrisat yasası.
Cumhuriyet dönemi eğitim sistemi -ilköğretim, ortaöğretim, yüksek öğretim, öğretmen yetiştirme.
Günümüzde Türk eğitim sisteminin yapısı.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Türk Eğitim Tarihinin, gelişimsel süreçleri bilgisi. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Eğitimi tarihi bilmenin, birey ve öğretmenlik mesleği açısından önemini gerekçeleri ile açıklayabilme. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Türk eğitim tarihi olgular bilgisi. Anlatım, Soru-Cevap,
4 Eğitim sorunlarını analiz edebilme. Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gezi / Gözlem,
5 Toplumsal ve eğitim ile ilgili sorunlara çözüm yolları önerme. Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar,
6 Eğitim sorunlarına karşı duyarlı oluş. Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ortaasya Türk devletlerinde eğitim.
2 İlk Müslüman Türk devletlerinde eğitim.
3 Büyük Selçuklularda ilköğretim, orta öğretim ve yüksek öğretim.
4 Medreseler.
5 Selçuklular dönemi Türk-İslam bilim insanları
6 Osmanlı döneminde, kuruluştan yenileşme hareketlerine kadar eğitim.
7 ARA SINAV
8 Osmanlıda Yenileşme hareketlerinden Cumhuriyet dönemine kadar eğitim.
9 Eğitim Tarihinde ilk yasal düzenlemeler ve yeni anlayışlar.
10 Cumhuriyet dönemi eğitim sisteminin felsefi temelleri ve Tevhidi Tedrisat yasası.
11 Atatürk´ün eğitim felsefesi.
12 Cumhuriyet dönemi eğitim sistemi -ilköğretim, ortaöğretim, yüksek öğretim, öğretmen yetiştirme.
13 Cumhuriyet dönemi başlıca eğitim düşünürleri.
14 Günümüzde Türk eğitim sisteminin yapısı.
Kaynaklar
Ders Notu

Akyüz, Y. (2010). Türk ğitim Tarihi. Ankara: PegemA.
Binbaşıoğlu, C. (2009). Başlangıçtan Günümüze Türk eğitim Tarihi. Ankara: Anı Yayıncılık.

Ders Kaynakları

Tutkun, Ö. F. (2012). Okul. Yaşam Boyu Eğitim Dergisi, 1, 1, 4-8.
Tutkun, Ö. F. (2010). 21. yüzyılda eğitim programının felsefi boyutları. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 3, 993-1016.
Tutkun, Ö. F. (2003). Avrupa birliği katılım sürecinde öğretmen yetiştirmede yeni yönelimler. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7, 1, 23-31.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken mevcut toplumsal yapı ve kültürel dinamiklerin farkındadır. X
2 Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alan terminolojisini anadilin dil bilgisi kurallarına sadık kalarak kullanır. X
3 Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili duygu, düşünce ve olguları her türlü kültürel ve sosyal bağlamda ifade edebilecek dilsel etkileşimde bulunur X
4 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını belirleyebilecek dilsel etkileşimde bulunur. X
5 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek yabancı dil bilgisine sahiptir. X
6 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlar ile olumlu kabul çerçevesinde iletişim kurar. X
7 Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanıyla ilgili araştırma yapabilme yeterliliklerini sıralar ve her birini açıklar. X
8 Mesleki danışmalık yardım sürecinde kullanılacak ölçme araçlarını amaçına uygun kullanır.
9 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri ile ilgili elde ettiği araştırma sonuçlarını amaca uygun şekilde yorumlar. X
10 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları bilir. X
11 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları amaçları doğrultusunda etkin kullanır.
12 Çeşitli iletişim araçlarını kullanarak rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili bilgi, görüş ve önerilerini etkili şekilde ifade eder.
13 Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını planlar.
14 Danışana ve duruma özgü koşulları psikolojik danışma sürecini planlarken dikkate alır.
15 Hizmet verdiği kurumun değişen ihtiyaçlarına uygun önleyici rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini gerçekleştirir.
16 Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını yürütür ve sonlandırır.
17 Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için sosyal kaynaklarıından destek talep eder.
18 Okul rehberlik ve psikolojik hizmetlerinin kapsamını bilir ve bu kapsam çerçevesinde okul paydaşlarına hizmet sunar.
19 Gelişim, öğrenme ve kişilik kuramlarını referans alarak danışanların problemlerini bilimsel bir bakış ile çerçevelendirir.
20 Ulusal ya da yerel çapta meydana gelebilecek travmatik olaylar sonrasında, sosyal sorumluluk çerçevesinde psikolojik danışma yardımı sunar.
21 Psikolojik yardım sürecini yürütürken manevi ve evrensel değerleri gözetir.
22 Rehberlik hizmetlerini etkili yürütebilmek için öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşları ile etkili iletişim ve iş birliği kurar.
23 Çeşitli uyum bozukluklarına sahip öğrencilerin tespit edilmesi, müdahale planının geliştirilmesi, uygulama ve izleme süreçlerini gerçekleştirir.
24 Bireysel ve grupla psikolojik danışma yapabilme becerisini bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını planlar.
25 Bireysel ve grupla psikolojik danışma yaparken bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır.
26 Yaşam dönemlerinde ortaya çıkabilecek gelişimsel krizlerin sağaltımına yönelik bir rehberlik programını uygular.
27 Rehberlik ve psikolojik danışma alanının etik ilkerine sadık kalarak olumlu kabul çerçevesine uygun etik anlayışı kazanır
28 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını dikkate alarak grupla ya da bireysel psikolojik danışma gerçekleştirir.
29 Demokratik ve aktif katılım kararlılığına sahip bir şekilde sosyal yaşama dahil olur.
30 Mesleki etik ilkelere riayet ederek farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlara uygun psikolojik danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır.
31 İnsan ilişkileri ve iletişimin temel ilkelerine uygun mesleki tutum geliştirir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16 PÇ 17 PÇ 18 PÇ 19 PÇ 20 PÇ 21 PÇ 22 PÇ 23 PÇ 24 PÇ 25 PÇ 26 PÇ 27 PÇ 28 PÇ 29 PÇ 30 PÇ 31
1 Türk Eğitim Tarihinin, gelişimsel süreçleri bilgisi.
2 Eğitimi tarihi bilmenin, birey ve öğretmenlik mesleği açısından önemini gerekçeleri ile açıklayabilme.
3 Türk eğitim tarihi olgular bilgisi.
4 Eğitim sorunlarını analiz edebilme.
5 Toplumsal ve eğitim ile ilgili sorunlara çözüm yolları önerme.
6 Eğitim sorunlarına karşı duyarlı oluş.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 20
1. Ödev 25
2. Kısa Sınav 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 5 5
Proje / Tasarım 1 5 5
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 130
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,2
Dersin AKTS Kredisi 5