Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Grupla Psikolojik Danışma RPD 302 6 3 + 2 4 7
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. EYÜP ÇELİK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Erol Uğur

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı süpervizyon altında lider ya da yardımcı lider olarak yapılandırılmış ya da yarı yapılandırılmış bir grubu yönetmektir.

Dersin İçeriği

: (YÖK Kur tanımı alınmıştır.)
Süpervizyon yönetiminde lider olarak yapılandırılmış bir grubu yönetmek. Yardımcı lider ya da yarı yapılandırılmış bir grubu yönetmek

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Rehberlikte ve danışma sürecinde grup yaklaşımının genel niteliklerini sıralar. Anlatım, Tartışma,
2 Grupla danışmada temel kavramlar Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma,
3 Grupla danışmada kullanılan terapötik beceriler Anlatım, Tartışma,
4 Grubun planlanması Anlatım, Grupla Çalışma,
5 Grupla psikolojik danışmadaki terapötik ve antiterapötik güçler Soru-Cevap, Anlatım,
6 Grupla psikolojik danışmada alıştırmalar Anlatım, Grupla Çalışma,
7 Grupla danışmada süpervizyon Anlatım, Tartışma,
8 Grupla psikolojik danışma etkinlikleri Anlatım, Soru-Cevap,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Rehberlikte ve danışma sürecinde grup yaklaşımının genel nitelikleri
2 Grup rehberliği ve grupla psikolojik danışma arasındaki farklar
3 Grupla danışmada temel kavramlar
4 Grupla danışmada kullanılan terapötik beceriler
5 Grupla danışmada kullanılan terapötik beceriler
6 Grubun planlanması
7 Grupla psikolojik danışmada direnç ve transferans
8 Grupla psikolojik danışmadaki terapötik ve antiterapötik güçler
9 Grupla psikolojik danışmada alıştırmalar
10 Grupla psikolojik danışma etkinlikleri
11 Grupla danışmada süpervizyon
12 Örnek grupla psikolojik danışma yaşantıları, alıştırma deneyimleri
13 Örnek grupla psikolojik danışma etkinlikleri, alıştırma deneyimleri
14 Genel Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Acar Nilüfer Voltan (2002) Grupla Psikolojik Danışmada Alıştırmalar Deneyler. Nobel yay. Ankara
Acar Nilüfer Voltan (2012) Grupla Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri Nobel yay. Ankara
Nar, Ray. (1987) Grup psikoterapilerine ilk adım. Erdem Kitapevi Yay. İzmir
Yalom, I.D, (1992) Grup psikoterapistinin Teori ve Pratiği, Nobel Tıp Kitapevi. İstanbul.
Berg C, Robert. (1998) Group Counseling Concepts and Procedures, Third Ed. AD USA.
Corey Gerald (1990) Manuel for Theory And Practice Of Group Counseling, Broooks/cole Publishing com.USA.
Dökmen Üstün. (1995) Sosyometri ve Psikodrama, Sistem Yay. İstanbul.
Shertzer B., Stone, S.C. (1968) Fundamentals of Counseling, USA
Yalom, I.D, (2002)Kısa Süreli Grup Terapileri, Kabalcı Yay. İstanbul.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken mevcut toplumsal yapı ve kültürel dinamiklerin farkındadır. X
2 Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alan terminolojisini anadilin dil bilgisi kurallarına sadık kalarak kullanır. X
3 Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili duygu, düşünce ve olguları her türlü kültürel ve sosyal bağlamda ifade edebilecek dilsel etkileşimde bulunur X
4 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını belirleyebilecek dilsel etkileşimde bulunur. X
5 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek yabancı dil bilgisine sahiptir. X
6 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlar ile olumlu kabul çerçevesinde iletişim kurar. X
7 Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanıyla ilgili araştırma yapabilme yeterliliklerini sıralar ve her birini açıklar. X
8 Mesleki danışmalık yardım sürecinde kullanılacak ölçme araçlarını amaçına uygun kullanır. X
9 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri ile ilgili elde ettiği araştırma sonuçlarını amaca uygun şekilde yorumlar. X
10 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları bilir. X
11 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları amaçları doğrultusunda etkin kullanır.
12 Çeşitli iletişim araçlarını kullanarak rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili bilgi, görüş ve önerilerini etkili şekilde ifade eder.
13 Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını planlar.
14 Danışana ve duruma özgü koşulları psikolojik danışma sürecini planlarken dikkate alır.
15 Hizmet verdiği kurumun değişen ihtiyaçlarına uygun önleyici rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini gerçekleştirir.
16 Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını yürütür ve sonlandırır.
17 Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için sosyal kaynaklarıından destek talep eder.
18 Okul rehberlik ve psikolojik hizmetlerinin kapsamını bilir ve bu kapsam çerçevesinde okul paydaşlarına hizmet sunar.
19 Gelişim, öğrenme ve kişilik kuramlarını referans alarak danışanların problemlerini bilimsel bir bakış ile çerçevelendirir.
20 Ulusal ya da yerel çapta meydana gelebilecek travmatik olaylar sonrasında, sosyal sorumluluk çerçevesinde psikolojik danışma yardımı sunar.
21 Psikolojik yardım sürecini yürütürken manevi ve evrensel değerleri gözetir.
22 Rehberlik hizmetlerini etkili yürütebilmek için öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşları ile etkili iletişim ve iş birliği kurar.
23 Çeşitli uyum bozukluklarına sahip öğrencilerin tespit edilmesi, müdahale planının geliştirilmesi, uygulama ve izleme süreçlerini gerçekleştirir.
24 Bireysel ve grupla psikolojik danışma yapabilme becerisini bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını planlar.
25 Bireysel ve grupla psikolojik danışma yaparken bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır.
26 Yaşam dönemlerinde ortaya çıkabilecek gelişimsel krizlerin sağaltımına yönelik bir rehberlik programını uygular.
27 Rehberlik ve psikolojik danışma alanının etik ilkerine sadık kalarak olumlu kabul çerçevesine uygun etik anlayışı kazanır
28 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını dikkate alarak grupla ya da bireysel psikolojik danışma gerçekleştirir.
29 Demokratik ve aktif katılım kararlılığına sahip bir şekilde sosyal yaşama dahil olur.
30 Mesleki etik ilkelere riayet ederek farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlara uygun psikolojik danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır.
31 İnsan ilişkileri ve iletişimin temel ilkelerine uygun mesleki tutum geliştirir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16 PÇ 17 PÇ 18 PÇ 19 PÇ 20 PÇ 21 PÇ 22 PÇ 23 PÇ 24 PÇ 25 PÇ 26 PÇ 27 PÇ 28 PÇ 29 PÇ 30 PÇ 31
1 Rehberlikte ve danışma sürecinde grup yaklaşımının genel niteliklerini sıralar.
2 Grupla danışmada temel kavramlar
3 Grupla danışmada kullanılan terapötik beceriler
4 Grubun planlanması
5 Grupla psikolojik danışmadaki terapötik ve antiterapötik güçler
6 Grupla psikolojik danışmada alıştırmalar
7 Grupla danışmada süpervizyon
8 Grupla psikolojik danışma etkinlikleri
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 10
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Ara Sınav 70
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 5 80
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 20 20
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 10 10
Final 1 30 30
Toplam İş Yükü 182
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 7,28
Dersin AKTS Kredisi 7