Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Ergen Psikolojisi RPD 040 0 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri

Psikolojiye Giriş

Gelişim Psikolojisi

Öğrenme Psikolojisi

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. EYÜP ÇELİK
Dersi Verenler Prof.Dr. EYÜP ÇELİK,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Eda Biçener

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Ergenlerin karşılaştığı sorunları ve çözüm alternatiflerini bilmelerine ve önleyici çalışmalar konusunda planlar tartışmalarına ve hazırlamalarına yardım etmek

Dersin İçeriği

Ergenlerin karşılaştığı sorunlar, puberte, sağlık ve biyolojik temeller, ergen ve gençlere stresle başa çıkma yöntemleri Olumlu benlik kavramı gelişimine etki eden etkenler Benlik, kimlik, duygu ve kişilik gelişimi, ahlaki gelişim

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Ergenliği tanır ve gelişimin doğasını bilir Anlatım, Soru-Cevap, Sözlü Sınavlar,
2 Puberte, sağlık ve bunların biyolojik temellerini bilir Anlatım, Soru-Cevap, Sözlü Sınavlar,
3 Cinsel gelişme, cinsel eğitim ve üreme sağlığı konularını Bilir Anlatım, Soru-Cevap, Çoktan Seçmeli Testler,
4 Ergenlikte sosyal ve duygusal gelişmenin farkına varır Anlatım, Soru-Cevap, Sözlü Sınavlar,
5 Akranlar, romantik ilişkiler ve yaşam tarzlarını açıklayabilir Anlatım, Beyin Fırtınası, Kısa Cevaplı Testler,
6 Ergenlik döneminde sapan davranışları sınıflar Anlatım, Çoktan Seçmeli Testler,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş, ergenliğe tarihsel bakış açısı okuma
2 Gelişimin doğası okuma
3 Gelişimin doğası okuma
4 Puberte, sağlık ve biyolojik temeller okuma
5 Puberte, sağlık ve biyolojik temeller okuma
6 Cinsel Gelişme, Cinsel Eğitim ve Üreme Sağlığı okuma
7 Cinsel Gelişme, Cinsel Eğitim ve Üreme Sağlığı okuma
8 Ara sınav okuma
9 Ergenlikte Sosyal ve Duygusal Gelişme okuma
10 Ergenlikte Sosyal ve Duygusal Gelişme okuma
11 Akranlar, romantik ilişkiler ve yaşam tarzları okuma
12 Akranlar, romantik ilişkiler ve yaşam tarzları okuma
13 Ergenlik Döneminde Sapan Davranışlar ve Suçluluk okuma
14 Ergenlik Döneminde Sapan Davranışlar ve Suçluluk okuma
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

SANTROCK, J.W. Ergenlik. Ankara, Nobel Akademik Yayıncılık, 2012

KULAKSIZOĞLU, Adnan. Ergenlik Psikolojisi İstanbul, Remzi
Kitapevi, 2001

JERSİLD, A. Gençlik Psikolojisi (Çev. İ.E.ÖZGÜR), İstanbul,Takıoğlu
Matbaası, 1978.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Okul rehberlik ve psikolojik hizmetlerinin kapsamını bilir.
2 Öğrencilerin akademik, kariyer, ve sosyal-duygusal gelişim alanlarına ve ihtiyaçlarına uygun okul rehberlik ve psikolojik danışma programı planlar. X
3 Okul rehberlik ve psikolojik danışma programını ilgili kurumlar, komisyonlar ve paydaşlarla işbirliği ve eşgüdüm içerisinde yürütür
4 Okul rehberlik ve psikolojik danışma programı çıktılarını değerlendirir ve sonuçlar doğrultusunda geliştirir.
5 Kritik yaşam olayları ve kriz durumlarında ikincil ve üçüncül önleme hizmetleri ve psiko-sosyal müdahale planı hazırlar ve sunar. X
6 Kariyer psikolojik danışmanlığı kapsamında bireyi tanıma tekniklerini uygulayarak bireysel ve grup değerlendirmeleri yapar.
7 Kariyer planlama kapsamında eğitim ve mesleki fırsatlar, rol geçişleri ve kariyer gelişimine yönelik bireysel ve grupla kariyer rehberliği hizmetleri yürütür.
8 Çalıştığı kurumun paydaşlarına ihtiyaçları doğrultusunda kariyer gelişim programı hazırlar ve yürütür.
9 Mesleki kurum, eğitim kuruluşları, iş gücü piyasası arasındaki işbirliğini ve koordinasyonu geliştirici faaliyetleri organize eder
10 Organizasyon ve örgütlere yönelik kariyer psikolojik danışmanlığı hizmeti sunar.
11 Aile danışmanlığı kuramlarını bilir.
12 Evliliğe hazırlık ve evliliği güçlendirme programları planlar.
13 Evlilik öncesi psikolojik danışma hizmetleri kapsamında eş seçimi kuramları, kişisel ve çevresel faktörleri açıklar.
14 Aile yaşam döngüsü evreleri kapsamında rol geçişleri konusunda önleyici rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri yürütür.
15 Aile içi şiddet ve boşanma gibi kriz durumlarında müdahale hizmetlerini açıklar.
16 Psikolojik danışma sürecinde terapötik koşulları sağlamaya yönelik terapötik becerileri etkili şekilde kullanır.
17 Danışanın sorunu ve davranışsal amacına uygun bireysel danışma oturumları planlar ve yürütür.
18 Danışanın ihtiyacına yönelik uygun müdahale yöntem ve tekniklerini kullanır.
19 Grup kuralları doğrultusunda ve grup evreleri çerçevesinde grubun amacına uygun alıştırma ve teknikler ile grupla psikolojik danışma liderliğini yürütür.
20 Danışanların sorunlarını gelişim, kişilik, psikolojik danışma kuramları çerçevesinde profesyonel bir bakışla çerçevelendirir. X
21 Yaşam dönemi ve uyum problemleri, davranış bozukluklarına dair alan bilgisini vaka formülasyonunda işe koşar. X
22 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken mevcut toplumsal yapı ve kültürel dinamiklerin ve kendi kültürel özelliklerinin farkındadır.
23 Kültüre duyarlı psikolojik danışma beceri ve yeterliklerine sahiptir.
24 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip ve dezavantajlı danışanlara okul, kariyer ve aile psikolojik danışmanlığı hizmetlerini sunarken kültüre duyarlı psikolojik danışma bilgi, beceri ve yeterliklerini işe koşar.
25 Danışanın ihtiyaçlarına ve özelliklerine uygun psikolojik test ve test dışı teknikleri seçer.
26 Danışanın ihtiyaçlarına ve özelliklerine uygun psikolojik test ve test dışı teknikleri yönergeleri doğrultusunda uygular ve değerlendirir.
27 Bilimsel araştırma süreci basamaklarını ve yöntemlerini bilir.
28 Rehberlik ve psikolojik danışma alanına dair araştırma tasarlar.
29 Araştırma konusu ve amacına uygun örnekleme ve veri toplama yöntemiyle elde ettiği verileri analiz eder.
30 Araştırma sonuçlarını araştırma amacına uygun şekilde yorumlar ve raporlar.
31 Rehberlik ve psikolojik danışma alanında ulusal ve uluslararası etik ilkeleri, standartları, kuralları ve kodları bilir.
32 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken meslek etiğine riayet eder.
33 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek yabancı dil bilgisine sahiptir.
34 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri takip ederken (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar, kongreler, çalıştaylar v.b.) basılı ve dijital kaynakları etkin şekilde kullanır.
35 Mesleki konularda alan savunuculuğu ve danışanlar konusunda hak savunuculuğuna önem verir.
36 Sosyal ve dijital bağlamlarda rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili bilgi, beceri ve deneyimlerini etkili şekilde ifade eder.
37 Ulusal ya da yerel çapta meydana gelebilecek travmatik olaylar sonrasında, sosyal sorumluluk çerçevesinde psikolojik danışma yardımı sunar.
38 Psikolojik yardım sürecini yürütürken manevi ve evrensel değerleri gözetir.
39 Demokratik ve aktif katılım kararlılığına sahip bir şekilde sosyal yaşama dahil olur.
40 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinde bilimsel tutuma, kanıta dayalılığa ve hesap verilebilirliğe önem verir.
41 Psikolojik danışman olarak kendi beden ve ruh sağlığına önem verir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16 PÇ 17 PÇ 18 PÇ 19 PÇ 20 PÇ 21 PÇ 22 PÇ 23 PÇ 24 PÇ 25 PÇ 26 PÇ 27 PÇ 28 PÇ 29 PÇ 30 PÇ 31 PÇ 32 PÇ 33 PÇ 34 PÇ 35 PÇ 36 PÇ 37 PÇ 38 PÇ 39 PÇ 40 PÇ 41
1 Ergenliği tanır ve gelişimin doğasını bilir 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 2 2 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
2 Puberte, sağlık ve bunların biyolojik temellerini bilir 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 2 2 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
3 Cinsel gelişme, cinsel eğitim ve üreme sağlığı konularını Bilir 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 2 2 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
4 Ergenlikte sosyal ve duygusal gelişmenin farkına varır 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 2 2 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
5 Akranlar, romantik ilişkiler ve yaşam tarzlarını açıklayabilir
6 Ergenlik döneminde sapan davranışları sınıflar 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 2 2 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 40
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 14 2 28
Ara Sınav 1 1 1
Ödev 1 60 60
Kısa Sınav 2 2 4
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 94
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,76
Dersin AKTS Kredisi 4