Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çalışma Sosyolojisi RPD 029 0 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ALİ HAYDAR ŞAR
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Erol UĞUR

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Çalışma ve çalışma sosyolojisi alanında farkındalık geliştirmek ve mesleki beceri edinmelerini sağlamak. 

Dersin İçeriği

Çalışma ve çalışma sosyolojisi kavramları, çalışma ilişkilerinin tarihi, endüstriyel çalışma ve örgütler,

iş bölümü ve teorileri, iş grupları ve işin toplumsal yapısı, endüstriyel iş ortamında iş ilişkileri,

bilgi toplumları ve temel özellikleri, çalışma yaşamının güncel sorun alanları, yeni çalışma biçimleri.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Çalışma ve çalışma sosyolojisi kavramlarını bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Çalışma ilişkilerinin tarihini tartışır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Endüstriyel çalışma ve örgütleri değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 İş bölümü ve teorileri tartışır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
5 İş grupları ve işin toplumsal yapısını yorumlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri,
6 Endüstriyel iş ortamında iş ilişkilerini değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
7 Bilgi toplumlarını ve temel özellikleri bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
8 Çalışma yaşamının güncel sorun alanlarını tartışır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
9 Yeni çalışma biçimlerini bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
10 10) Yeni çalışma biçimlerini bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Sosyolojik düşünmek Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
2 Kapitalizm, sanayi toplumu, bilgi toplumu ve sosyoloji Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
3 Klasik sosyologlar (Marks, Weber, Durkheim) Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
4 Sınıf ve Tabakalaşma Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
5 Çalışmaya Sosyolojik açıdan bakmak Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
6 Çalışmanın Dönüşümü ve değişen çalışma kültürü Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
7
8 Ara sınav Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
9 Post Fordizm Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
10 Kapitalist emek süreci ve dönüşümü Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
11 Gözetim toplumu ve çalışma Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
12 McDonaldlaşma, Ağ toplumu ve çalışma Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
13 Emeğin yükselişi ve düşüşü Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
14 Tartışma ve genel değerlendirme Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

[1] Bauman, Zygmunt (1999) Çalışma, Tüketicilik ve Yeni Yoksullar, Sarmal Yay. İstanbul

[2] Ritzer, George (1998) Toplumun McDonaldlaştırılması, çev. Şen Süer Kaya, Ayrıntı Yayınları, İstanbul,, ss. 22-45; 209-231.
[3] Yıldırım, Engin (2000) Türkiyede toplam kalite yönetimi uygulamalarının işçiler ve endüstri ilişkileri üzerindeki etkileri, Toplum ve Bilim, Güz 2000, sayı 86; ss. 260-280.

[4] Yücesan Özdemir, Gamze (2000) Başkaldırı, onay ya da boyun eğme: Hegemonik fabrika rejiminde mavi yakalı işçilerin hikayesi, Toplum ve Bilim, Güz, sayı 86; ss.241-259

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Okul rehberlik ve psikolojik hizmetlerinin kapsamını bilir. X
2 Öğrencilerin akademik, kariyer, ve sosyal-duygusal gelişim alanlarına ve ihtiyaçlarına uygun okul rehberlik ve psikolojik danışma programı planlar. X
3 Okul rehberlik ve psikolojik danışma programını ilgili kurumlar, komisyonlar ve paydaşlarla işbirliği ve eşgüdüm içerisinde yürütür X
4 Okul rehberlik ve psikolojik danışma programı çıktılarını değerlendirir ve sonuçlar doğrultusunda geliştirir. X
5 Kritik yaşam olayları ve kriz durumlarında ikincil ve üçüncül önleme hizmetleri ve psiko-sosyal müdahale planı hazırlar ve sunar. X
6 Kariyer psikolojik danışmanlığı kapsamında bireyi tanıma tekniklerini uygulayarak bireysel ve grup değerlendirmeleri yapar. X
7 Kariyer planlama kapsamında eğitim ve mesleki fırsatlar, rol geçişleri ve kariyer gelişimine yönelik bireysel ve grupla kariyer rehberliği hizmetleri yürütür. X
8 Çalıştığı kurumun paydaşlarına ihtiyaçları doğrultusunda kariyer gelişim programı hazırlar ve yürütür. X
9 Mesleki kurum, eğitim kuruluşları, iş gücü piyasası arasındaki işbirliğini ve koordinasyonu geliştirici faaliyetleri organize eder X
10 Organizasyon ve örgütlere yönelik kariyer psikolojik danışmanlığı hizmeti sunar. X
11 Aile danışmanlığı kuramlarını bilir. X
12 Evliliğe hazırlık ve evliliği güçlendirme programları planlar. X
13 Evlilik öncesi psikolojik danışma hizmetleri kapsamında eş seçimi kuramları, kişisel ve çevresel faktörleri açıklar. X
14 Aile yaşam döngüsü evreleri kapsamında rol geçişleri konusunda önleyici rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri yürütür. X
15 Aile içi şiddet ve boşanma gibi kriz durumlarında müdahale hizmetlerini açıklar. X
16 Psikolojik danışma sürecinde terapötik koşulları sağlamaya yönelik terapötik becerileri etkili şekilde kullanır. X
17 Danışanın sorunu ve davranışsal amacına uygun bireysel danışma oturumları planlar ve yürütür. X
18 Danışanın ihtiyacına yönelik uygun müdahale yöntem ve tekniklerini kullanır. X
19 Grup kuralları doğrultusunda ve grup evreleri çerçevesinde grubun amacına uygun alıştırma ve teknikler ile grupla psikolojik danışma liderliğini yürütür. X
20 Danışanların sorunlarını gelişim, kişilik, psikolojik danışma kuramları çerçevesinde profesyonel bir bakışla çerçevelendirir. X
21 Yaşam dönemi ve uyum problemleri, davranış bozukluklarına dair alan bilgisini vaka formülasyonunda işe koşar. X
22 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken mevcut toplumsal yapı ve kültürel dinamiklerin ve kendi kültürel özelliklerinin farkındadır. X
23 Kültüre duyarlı psikolojik danışma beceri ve yeterliklerine sahiptir. X
24 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip ve dezavantajlı danışanlara okul, kariyer ve aile psikolojik danışmanlığı hizmetlerini sunarken kültüre duyarlı psikolojik danışma bilgi, beceri ve yeterliklerini işe koşar. X
25 Danışanın ihtiyaçlarına ve özelliklerine uygun psikolojik test ve test dışı teknikleri seçer. X
26 Danışanın ihtiyaçlarına ve özelliklerine uygun psikolojik test ve test dışı teknikleri yönergeleri doğrultusunda uygular ve değerlendirir. X
27 Bilimsel araştırma süreci basamaklarını ve yöntemlerini bilir. X
28 Rehberlik ve psikolojik danışma alanına dair araştırma tasarlar. X
29 Araştırma konusu ve amacına uygun örnekleme ve veri toplama yöntemiyle elde ettiği verileri analiz eder. X
30 Araştırma sonuçlarını araştırma amacına uygun şekilde yorumlar ve raporlar. X
31 Rehberlik ve psikolojik danışma alanında ulusal ve uluslararası etik ilkeleri, standartları, kuralları ve kodları bilir. X
32 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken meslek etiğine riayet eder. X
33 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek yabancı dil bilgisine sahiptir. X
34 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri takip ederken (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar, kongreler, çalıştaylar v.b.) basılı ve dijital kaynakları etkin şekilde kullanır. X
35 Mesleki konularda alan savunuculuğu ve danışanlar konusunda hak savunuculuğuna önem verir. X
36 Sosyal ve dijital bağlamlarda rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili bilgi, beceri ve deneyimlerini etkili şekilde ifade eder. X
37 Ulusal ya da yerel çapta meydana gelebilecek travmatik olaylar sonrasında, sosyal sorumluluk çerçevesinde psikolojik danışma yardımı sunar. X
38 Psikolojik yardım sürecini yürütürken manevi ve evrensel değerleri gözetir. X
39 Demokratik ve aktif katılım kararlılığına sahip bir şekilde sosyal yaşama dahil olur. X
40 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinde bilimsel tutuma, kanıta dayalılığa ve hesap verilebilirliğe önem verir. X
41 Psikolojik danışman olarak kendi beden ve ruh sağlığına önem verir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16 PÇ 17 PÇ 18 PÇ 19 PÇ 20 PÇ 21 PÇ 22 PÇ 23 PÇ 24 PÇ 25 PÇ 26 PÇ 27 PÇ 28 PÇ 29 PÇ 30 PÇ 31 PÇ 32 PÇ 33 PÇ 34 PÇ 35 PÇ 36 PÇ 37 PÇ 38 PÇ 39 PÇ 40 PÇ 41
1 Çalışma ve çalışma sosyolojisi kavramlarını bilir.
2 Çalışma ilişkilerinin tarihini tartışır.
3 Endüstriyel çalışma ve örgütleri değerlendirir.
4 İş bölümü ve teorileri tartışır.
5 İş grupları ve işin toplumsal yapısını yorumlar.
6 Endüstriyel iş ortamında iş ilişkilerini değerlendirir.
7 Bilgi toplumlarını ve temel özellikleri bilir.
8 Çalışma yaşamının güncel sorun alanlarını tartışır.
9 Yeni çalışma biçimlerini bilir.
10 10) Yeni çalışma biçimlerini bilir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Final 40
1. Yıl İçinin Başarıya 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 13 2 26
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 6 12
Ödev 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 100
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4
Dersin AKTS Kredisi 4