Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Bilgisayar Destekli Kariyer Danışmanlığı Sistemleri RPD 028 0 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler

Kariyer Planlama ve Geliştirme

Kariyer Bilgi Kaynakları

Çalışma Sosyolojisi

Dezavantajlı Gruplarla Kariyer Danışmanlığı

İş Analizi ve Performans Değerlendirmesi

İş ve Meslek Danışmanlığı

Kariyer Bilgi Kaynakları

Yaşam Boyu Kariyer Gelişimi

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ÜMİT SAHRANÇ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Samet Makas

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı öğrencilerin bilgisayar tabanlı kariyer danışmanlığı programlarının kullanımı, uygulanma süreci ve etkililiği açısından bilgi ve beceri geliştirmelerini sağlamak.

Dersin İçeriği

İnternet üzerinden hizmet sunan yerli ve yabancı bilgi sistemleri ile bilgisayar tabanlı kariyer danışmanlığı programları; bu sistemlerin değerlendirilmesi, sistemlerin sahip olması gereken standartlar, sistemlerin etik standartlar çerçevesinde kullanılması konusunda bilgi ve beceri geliştirilmesi.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Bilgisayar destekli danışma sistemlerinin aşamalarını sıralar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
2 Bilgisayar destekli kariyer danışmanlığının uygulanma sürecini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
3 Kariyer danışmanının rolünü açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
4 Bilgisayar destekli kariyer sistemleri türlerini bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
5 Kariyer danışmanlığında kullanılan değerlendirme araçlarını sıralar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
6 Kariyer danışmanlığında kullanılan değerlendirme araçlarınının kullanım amaçlarını açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
7 İş piyasası bilgi sistemelerinin kullanım alanlarını bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
8 Bilgisayar destekli bir sistemin seçiminde dikat edilmesi gereken hususlari bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
9 Bilgisayar destekli sistemlerin sahip olması gereken standartları açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
10 Kariyer danışmanlığında internetin önemini kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Bilgisayar destekli kariyer danışmanlığına giriş Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
2 Bilgisayar destekli danışma sistemleri ve aşamaları Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
3 Bilgisayar destekli kariyer danışmanlığının uygulanması Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
4 Kariyer danışmanının rolü Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
5 Bilgisayar destekli kariyer sistemleri türleri Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
6 Değerlendirme araçları Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
7 Kariyer ve iş piyasası bilgi sistemleri Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
8 Ara sınav Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
9 iş arama ve kariyer danışmanlığı Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
10 Bilgisayar destekli bir sistemin seçimi Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
11 Sistemlerin sahip olması gereken standartlar Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
12 Kariyer danışmanlığı ve internet Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
13 Yazılım destekli eğitimler Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
14 Sistemlerin etik standartları Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Kuzgun, Y. (2006). Meslek rehberliği ve danışmanlığına giriş. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.

 

Kuzgun, Y. Timur, B. ve Bozgeyikli, B. (2010).  Bildemer, bilgisayar destekli meslek rehberliği programının geliştirilmesi. ii. ulusal psikolojik danışma ve rehberlik kongresi bilimsel çalışmaları, Konya.

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Okul rehberlik ve psikolojik hizmetlerinin kapsamını bilir. X
2 Öğrencilerin akademik, kariyer, ve sosyal-duygusal gelişim alanlarına ve ihtiyaçlarına uygun okul rehberlik ve psikolojik danışma programı planlar. X
3 Okul rehberlik ve psikolojik danışma programını ilgili kurumlar, komisyonlar ve paydaşlarla işbirliği ve eşgüdüm içerisinde yürütür X
4 Okul rehberlik ve psikolojik danışma programı çıktılarını değerlendirir ve sonuçlar doğrultusunda geliştirir. X
5 Kritik yaşam olayları ve kriz durumlarında ikincil ve üçüncül önleme hizmetleri ve psiko-sosyal müdahale planı hazırlar ve sunar. X
6 Kariyer psikolojik danışmanlığı kapsamında bireyi tanıma tekniklerini uygulayarak bireysel ve grup değerlendirmeleri yapar. X
7 Kariyer planlama kapsamında eğitim ve mesleki fırsatlar, rol geçişleri ve kariyer gelişimine yönelik bireysel ve grupla kariyer rehberliği hizmetleri yürütür. X
8 Çalıştığı kurumun paydaşlarına ihtiyaçları doğrultusunda kariyer gelişim programı hazırlar ve yürütür. X
9 Mesleki kurum, eğitim kuruluşları, iş gücü piyasası arasındaki işbirliğini ve koordinasyonu geliştirici faaliyetleri organize eder X
10 Organizasyon ve örgütlere yönelik kariyer psikolojik danışmanlığı hizmeti sunar. X
11 Aile danışmanlığı kuramlarını bilir. X
12 Evliliğe hazırlık ve evliliği güçlendirme programları planlar. X
13 Evlilik öncesi psikolojik danışma hizmetleri kapsamında eş seçimi kuramları, kişisel ve çevresel faktörleri açıklar. X
14 Aile yaşam döngüsü evreleri kapsamında rol geçişleri konusunda önleyici rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri yürütür. X
15 Aile içi şiddet ve boşanma gibi kriz durumlarında müdahale hizmetlerini açıklar. X
16 Psikolojik danışma sürecinde terapötik koşulları sağlamaya yönelik terapötik becerileri etkili şekilde kullanır. X
17 Danışanın sorunu ve davranışsal amacına uygun bireysel danışma oturumları planlar ve yürütür. X
18 Danışanın ihtiyacına yönelik uygun müdahale yöntem ve tekniklerini kullanır. X
19 Grup kuralları doğrultusunda ve grup evreleri çerçevesinde grubun amacına uygun alıştırma ve teknikler ile grupla psikolojik danışma liderliğini yürütür. X
20 Danışanların sorunlarını gelişim, kişilik, psikolojik danışma kuramları çerçevesinde profesyonel bir bakışla çerçevelendirir. X
21 Yaşam dönemi ve uyum problemleri, davranış bozukluklarına dair alan bilgisini vaka formülasyonunda işe koşar. X
22 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken mevcut toplumsal yapı ve kültürel dinamiklerin ve kendi kültürel özelliklerinin farkındadır. X
23 Kültüre duyarlı psikolojik danışma beceri ve yeterliklerine sahiptir. X
24 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip ve dezavantajlı danışanlara okul, kariyer ve aile psikolojik danışmanlığı hizmetlerini sunarken kültüre duyarlı psikolojik danışma bilgi, beceri ve yeterliklerini işe koşar. X
25 Danışanın ihtiyaçlarına ve özelliklerine uygun psikolojik test ve test dışı teknikleri seçer. X
26 Danışanın ihtiyaçlarına ve özelliklerine uygun psikolojik test ve test dışı teknikleri yönergeleri doğrultusunda uygular ve değerlendirir. X
27 Bilimsel araştırma süreci basamaklarını ve yöntemlerini bilir. X
28 Rehberlik ve psikolojik danışma alanına dair araştırma tasarlar. X
29 Araştırma konusu ve amacına uygun örnekleme ve veri toplama yöntemiyle elde ettiği verileri analiz eder. X
30 Araştırma sonuçlarını araştırma amacına uygun şekilde yorumlar ve raporlar. X
31 Rehberlik ve psikolojik danışma alanında ulusal ve uluslararası etik ilkeleri, standartları, kuralları ve kodları bilir. X
32 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken meslek etiğine riayet eder. X
33 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek yabancı dil bilgisine sahiptir. X
34 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri takip ederken (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar, kongreler, çalıştaylar v.b.) basılı ve dijital kaynakları etkin şekilde kullanır. X
35 Mesleki konularda alan savunuculuğu ve danışanlar konusunda hak savunuculuğuna önem verir. X
36 Sosyal ve dijital bağlamlarda rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili bilgi, beceri ve deneyimlerini etkili şekilde ifade eder. X
37 Ulusal ya da yerel çapta meydana gelebilecek travmatik olaylar sonrasında, sosyal sorumluluk çerçevesinde psikolojik danışma yardımı sunar. X
38 Psikolojik yardım sürecini yürütürken manevi ve evrensel değerleri gözetir. X
39 Demokratik ve aktif katılım kararlılığına sahip bir şekilde sosyal yaşama dahil olur. X
40 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinde bilimsel tutuma, kanıta dayalılığa ve hesap verilebilirliğe önem verir. X
41 Psikolojik danışman olarak kendi beden ve ruh sağlığına önem verir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16 PÇ 17 PÇ 18 PÇ 19 PÇ 20 PÇ 21 PÇ 22 PÇ 23 PÇ 24 PÇ 25 PÇ 26 PÇ 27 PÇ 28 PÇ 29 PÇ 30 PÇ 31 PÇ 32 PÇ 33 PÇ 34 PÇ 35 PÇ 36 PÇ 37 PÇ 38 PÇ 39 PÇ 40 PÇ 41
1 Bilgisayar destekli danışma sistemlerinin aşamalarını sıralar.
2 Bilgisayar destekli kariyer danışmanlığının uygulanma sürecini açıklar.
3 Kariyer danışmanının rolünü açıklar.
4 Bilgisayar destekli kariyer sistemleri türlerini bilir.
5 Kariyer danışmanlığında kullanılan değerlendirme araçlarını sıralar.
6 Kariyer danışmanlığında kullanılan değerlendirme araçlarınının kullanım amaçlarını açıklar.
7 İş piyasası bilgi sistemelerinin kullanım alanlarını bilir.
8 Bilgisayar destekli bir sistemin seçiminde dikat edilmesi gereken hususlari bilir.
9 Bilgisayar destekli sistemlerin sahip olması gereken standartları açıklar.
10 Kariyer danışmanlığında internetin önemini kavrar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 13 2 26
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 6 12
Ödev 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 100
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4
Dersin AKTS Kredisi 4