Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Krize Müdahale RPD 006 0 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MURAT İSKENDER
Dersi Verenler Prof.Dr. MURAT İSKENDER,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Eda BİÇENER

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Psikolojik danışmanların kriz konusunda bilinçli olmasını sağlamak, krize müdahale yeterliliği kazandırmak.

Dersin İçeriği

Krize müdahale ve kriz tanımı, krizi oluşturan etkenler, krize müdahale model ve teknikleri, kriz mağdurlarının tepkileri, çocukluk ve ergenlikteki krizler, krizi önleyici çalışmalar, intihar değerlendirmesi, bireyler ve gruplar için gelişim düzeylerine uygun müdahale yöntemleri.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kriz tanımını bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Krizi oluşturan etkenleri bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Krize müdahale model ve takniklerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Kriz mağdurlarının muhtemel tepkilerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Çocukluk döneminde görülebilecek krizleri açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Ergenlik döneminde görülebilecek krizleri açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
7 Krizi önleyici çalışmaları sıralar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
8 İntihar durumunda nasıl müdahale edeceğini bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
9 Bireyler için gelişim düzeylerine uygun müdahale yöntemlerini sıralar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
10 Gruplar için gelişim düzeylerine uygun müdahale yöntemlerini sıralar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
2 Krize müdahale ve kriz tanımı Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
3 Krizi oluşturan etkenler Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
4 Krizi oluşturan etkenler Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
5 Krize müdahale model ve teknikleri Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
6 Krize müdahale model ve teknikleri Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
7 Çocukluk ve ergenlikteki krizler Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
8 Ara sınav
9 Kriz mağdurları Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
10 Krizi önleyici çalışmalar Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
11 İntihar değerlendirmesi Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
12 Bireyler için gelişim düzeylerine uygun müdahale yöntemleri. Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
13 Gruplar için gelişim düzeylerine uygun müdahale yöntemleri. Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
14 Genel Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Kolski, T.D., Marcuse, H.J.B., Arthur, E., (Çev:Yöndem, Z.D.)(2016).  Kriz Danışması ve Travmatik Olaylarda Tedavi Planlayıcı. Ankara: Nobel.

Erdur, Ö., Doğan, B.T., (Ed.) (2018). Kriz Danışmanlığı. Ankara: Pegem.

Hafta Dokümanlar Açıklama Boyut
0 0 MB
0 0 MB
0 0 MB
0 0 MB
0 0 MB
0 0 MB
0 0 MB
0 0 MB
0 0 MB
0 0 MB
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Okul rehberlik ve psikolojik hizmetlerinin kapsamını bilir. X
2 Öğrencilerin akademik, kariyer, ve sosyal-duygusal gelişim alanlarına ve ihtiyaçlarına uygun okul rehberlik ve psikolojik danışma programı planlar. X
3 Okul rehberlik ve psikolojik danışma programını ilgili kurumlar, komisyonlar ve paydaşlarla işbirliği ve eşgüdüm içerisinde yürütür X
4 Okul rehberlik ve psikolojik danışma programı çıktılarını değerlendirir ve sonuçlar doğrultusunda geliştirir. X
5 Kritik yaşam olayları ve kriz durumlarında ikincil ve üçüncül önleme hizmetleri ve psiko-sosyal müdahale planı hazırlar ve sunar. X
6 Kariyer psikolojik danışmanlığı kapsamında bireyi tanıma tekniklerini uygulayarak bireysel ve grup değerlendirmeleri yapar. X
7 Kariyer planlama kapsamında eğitim ve mesleki fırsatlar, rol geçişleri ve kariyer gelişimine yönelik bireysel ve grupla kariyer rehberliği hizmetleri yürütür. X
8 Çalıştığı kurumun paydaşlarına ihtiyaçları doğrultusunda kariyer gelişim programı hazırlar ve yürütür. X
9 Mesleki kurum, eğitim kuruluşları, iş gücü piyasası arasındaki işbirliğini ve koordinasyonu geliştirici faaliyetleri organize eder X
10 Organizasyon ve örgütlere yönelik kariyer psikolojik danışmanlığı hizmeti sunar. X
11 Aile danışmanlığı kuramlarını bilir. X
12 Evliliğe hazırlık ve evliliği güçlendirme programları planlar. X
13 Evlilik öncesi psikolojik danışma hizmetleri kapsamında eş seçimi kuramları, kişisel ve çevresel faktörleri açıklar. X
14 Aile yaşam döngüsü evreleri kapsamında rol geçişleri konusunda önleyici rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri yürütür. X
15 Aile içi şiddet ve boşanma gibi kriz durumlarında müdahale hizmetlerini açıklar. X
16 Psikolojik danışma sürecinde terapötik koşulları sağlamaya yönelik terapötik becerileri etkili şekilde kullanır. X
17 Danışanın sorunu ve davranışsal amacına uygun bireysel danışma oturumları planlar ve yürütür. X
18 Danışanın ihtiyacına yönelik uygun müdahale yöntem ve tekniklerini kullanır. X
19 Grup kuralları doğrultusunda ve grup evreleri çerçevesinde grubun amacına uygun alıştırma ve teknikler ile grupla psikolojik danışma liderliğini yürütür. X
20 Danışanların sorunlarını gelişim, kişilik, psikolojik danışma kuramları çerçevesinde profesyonel bir bakışla çerçevelendirir. X
21 Yaşam dönemi ve uyum problemleri, davranış bozukluklarına dair alan bilgisini vaka formülasyonunda işe koşar. X
22 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken mevcut toplumsal yapı ve kültürel dinamiklerin ve kendi kültürel özelliklerinin farkındadır. X
23 Kültüre duyarlı psikolojik danışma beceri ve yeterliklerine sahiptir. X
24 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip ve dezavantajlı danışanlara okul, kariyer ve aile psikolojik danışmanlığı hizmetlerini sunarken kültüre duyarlı psikolojik danışma bilgi, beceri ve yeterliklerini işe koşar. X
25 Danışanın ihtiyaçlarına ve özelliklerine uygun psikolojik test ve test dışı teknikleri seçer. X
26 Danışanın ihtiyaçlarına ve özelliklerine uygun psikolojik test ve test dışı teknikleri yönergeleri doğrultusunda uygular ve değerlendirir. X
27 Bilimsel araştırma süreci basamaklarını ve yöntemlerini bilir. X
28 Rehberlik ve psikolojik danışma alanına dair araştırma tasarlar. X
29 Araştırma konusu ve amacına uygun örnekleme ve veri toplama yöntemiyle elde ettiği verileri analiz eder. X
30 Araştırma sonuçlarını araştırma amacına uygun şekilde yorumlar ve raporlar. X
31 Rehberlik ve psikolojik danışma alanında ulusal ve uluslararası etik ilkeleri, standartları, kuralları ve kodları bilir. X
32 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken meslek etiğine riayet eder. X
33 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek yabancı dil bilgisine sahiptir. X
34 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri takip ederken (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar, kongreler, çalıştaylar v.b.) basılı ve dijital kaynakları etkin şekilde kullanır. X
35 Mesleki konularda alan savunuculuğu ve danışanlar konusunda hak savunuculuğuna önem verir. X
36 Sosyal ve dijital bağlamlarda rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili bilgi, beceri ve deneyimlerini etkili şekilde ifade eder. X
37 Ulusal ya da yerel çapta meydana gelebilecek travmatik olaylar sonrasında, sosyal sorumluluk çerçevesinde psikolojik danışma yardımı sunar. X
38 Psikolojik yardım sürecini yürütürken manevi ve evrensel değerleri gözetir. X
39 Demokratik ve aktif katılım kararlılığına sahip bir şekilde sosyal yaşama dahil olur. X
40 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinde bilimsel tutuma, kanıta dayalılığa ve hesap verilebilirliğe önem verir. X
41 Psikolojik danışman olarak kendi beden ve ruh sağlığına önem verir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16 PÇ 17 PÇ 18 PÇ 19 PÇ 20 PÇ 21 PÇ 22 PÇ 23 PÇ 24 PÇ 25 PÇ 26 PÇ 27 PÇ 28 PÇ 29 PÇ 30 PÇ 31 PÇ 32 PÇ 33 PÇ 34 PÇ 35 PÇ 36 PÇ 37 PÇ 38 PÇ 39 PÇ 40 PÇ 41
1 Kriz tanımını bilir.
2 Krizi oluşturan etkenleri bilir.
3 Krize müdahale model ve takniklerini açıklar.
4 Kriz mağdurlarının muhtemel tepkilerini açıklar.
5 Çocukluk döneminde görülebilecek krizleri açıklar.
6 Ergenlik döneminde görülebilecek krizleri açıklar.
7 Krizi önleyici çalışmaları sıralar.
8 İntihar durumunda nasıl müdahale edeceğini bilir.
9 Bireyler için gelişim düzeylerine uygun müdahale yöntemlerini sıralar.
10 Gruplar için gelişim düzeylerine uygun müdahale yöntemlerini sıralar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 13 2 26
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 6 12
Ödev 1 5 5
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 100
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4
Dersin AKTS Kredisi 4