Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Duyuşsal Eğitim RPD 004 0 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör.Dr. BASRİ ÖZÇELİK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Eda Biçener

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Duyuş tanımı, duyuşsal alan sınıflaması, duyuşsal alan basamakları: alma, tepkide bulunma, değer verme, örgütleme, tutum ve davranış haline getirme; duyuşsal eğitim yaklaşımları, duyuşsal eğitimin uygulanması, duyuşsal eğitimde psikolojik danışma ve rehberliğin önemi.

Dersin İçeriği

Duyuşsal eğitim, eğitim hedefleri ve duyuşsal eğitim hedefleri ilişkisi, duyuşsal eğitim yöntemleri, duyuşsal eğitimde yönlendirme, örnek duyuşsal eğitim programları ve etkinlikleri

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Duyuşsal eğitimin ne olduğunu kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Eğitim hedefleri ve duyuşsal eğitim hedefleri arasındaki ilişkiyi inceler. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Duyuşsal eğitim yöntemlerini bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Duyuşsal eğitim yaklaşımlarını kavrar ve uygular. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Örnek duyuşsal eğitim programları ve etkinlikleri hazırlar ve uygulama becerisi kazanır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Duyuşsal eğitimde psikolojik danışma ve rehberliğin önemini kavrar ve mesleki eğitimdeki önemini bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Duyuşsal Eğitim Kavramının Tanımı Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
2 Hedef Davranışların Sınıflandırılması Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
3 Bloom Taksonomisi Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
4 Duyuşsal Eğitim Programları Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
5 Eğitim Programında Duyuş Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
6 Duyuşsal Eğitim Yaklaşımları Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
7 Ara Sınav
8 Ahlak Eğitimi Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
9 Değerler Eğitimi Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
10 Değer Açıklama Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
11 Duyuşsal Öğrenme Ürünleri Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
12 Duyuşsal Eğitimi Uygulama Biçimleri Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
13 Okullarda Duyuşsal Eğitim Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
14 Genel değerlendirme Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Bacanlı, H. (2005). Duyuşsal Davranış Eğitimi. Ankara:Nobel Yayın Dağıtım.
Sönmez, V. (2005).  Hayat ve Sosyal Bilgiler Öğretimi Öğretmen Kılavuzu. Yeni Programa Göre Düzenlenmiş Yeni ders Planı Örnekleri. Ankara: Anı Yayıncılık.

Özçelik, D. A (1992). Eğitim Programları ve Öğretim (Genel Öğretim Yöntemi). Ankara: ÖSYM Yayınları.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Okul rehberlik ve psikolojik hizmetlerinin kapsamını bilir. X
2 Öğrencilerin akademik, kariyer, ve sosyal-duygusal gelişim alanlarına ve ihtiyaçlarına uygun okul rehberlik ve psikolojik danışma programı planlar. X
3 Okul rehberlik ve psikolojik danışma programını ilgili kurumlar, komisyonlar ve paydaşlarla işbirliği ve eşgüdüm içerisinde yürütür X
4 Okul rehberlik ve psikolojik danışma programı çıktılarını değerlendirir ve sonuçlar doğrultusunda geliştirir. X
5 Kritik yaşam olayları ve kriz durumlarında ikincil ve üçüncül önleme hizmetleri ve psiko-sosyal müdahale planı hazırlar ve sunar. X
6 Kariyer psikolojik danışmanlığı kapsamında bireyi tanıma tekniklerini uygulayarak bireysel ve grup değerlendirmeleri yapar. X
7 Kariyer planlama kapsamında eğitim ve mesleki fırsatlar, rol geçişleri ve kariyer gelişimine yönelik bireysel ve grupla kariyer rehberliği hizmetleri yürütür. X
8 Çalıştığı kurumun paydaşlarına ihtiyaçları doğrultusunda kariyer gelişim programı hazırlar ve yürütür. X
9 Mesleki kurum, eğitim kuruluşları, iş gücü piyasası arasındaki işbirliğini ve koordinasyonu geliştirici faaliyetleri organize eder X
10 Organizasyon ve örgütlere yönelik kariyer psikolojik danışmanlığı hizmeti sunar. X
11 Aile danışmanlığı kuramlarını bilir. X
12 Evliliğe hazırlık ve evliliği güçlendirme programları planlar. X
13 Evlilik öncesi psikolojik danışma hizmetleri kapsamında eş seçimi kuramları, kişisel ve çevresel faktörleri açıklar. X
14 Aile yaşam döngüsü evreleri kapsamında rol geçişleri konusunda önleyici rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri yürütür. X
15 Aile içi şiddet ve boşanma gibi kriz durumlarında müdahale hizmetlerini açıklar. X
16 Psikolojik danışma sürecinde terapötik koşulları sağlamaya yönelik terapötik becerileri etkili şekilde kullanır. X
17 Danışanın sorunu ve davranışsal amacına uygun bireysel danışma oturumları planlar ve yürütür. X
18 Danışanın ihtiyacına yönelik uygun müdahale yöntem ve tekniklerini kullanır. X
19 Grup kuralları doğrultusunda ve grup evreleri çerçevesinde grubun amacına uygun alıştırma ve teknikler ile grupla psikolojik danışma liderliğini yürütür. X
20 Danışanların sorunlarını gelişim, kişilik, psikolojik danışma kuramları çerçevesinde profesyonel bir bakışla çerçevelendirir. X
21 Yaşam dönemi ve uyum problemleri, davranış bozukluklarına dair alan bilgisini vaka formülasyonunda işe koşar. X
22 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken mevcut toplumsal yapı ve kültürel dinamiklerin ve kendi kültürel özelliklerinin farkındadır. X
23 Kültüre duyarlı psikolojik danışma beceri ve yeterliklerine sahiptir. X
24 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip ve dezavantajlı danışanlara okul, kariyer ve aile psikolojik danışmanlığı hizmetlerini sunarken kültüre duyarlı psikolojik danışma bilgi, beceri ve yeterliklerini işe koşar. X
25 Danışanın ihtiyaçlarına ve özelliklerine uygun psikolojik test ve test dışı teknikleri seçer. X
26 Danışanın ihtiyaçlarına ve özelliklerine uygun psikolojik test ve test dışı teknikleri yönergeleri doğrultusunda uygular ve değerlendirir. X
27 Bilimsel araştırma süreci basamaklarını ve yöntemlerini bilir. X
28 Rehberlik ve psikolojik danışma alanına dair araştırma tasarlar. X
29 Araştırma konusu ve amacına uygun örnekleme ve veri toplama yöntemiyle elde ettiği verileri analiz eder. X
30 Araştırma sonuçlarını araştırma amacına uygun şekilde yorumlar ve raporlar. X
31 Rehberlik ve psikolojik danışma alanında ulusal ve uluslararası etik ilkeleri, standartları, kuralları ve kodları bilir. X
32 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken meslek etiğine riayet eder. X
33 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek yabancı dil bilgisine sahiptir. X
34 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri takip ederken (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar, kongreler, çalıştaylar v.b.) basılı ve dijital kaynakları etkin şekilde kullanır. X
35 Mesleki konularda alan savunuculuğu ve danışanlar konusunda hak savunuculuğuna önem verir. X
36 Sosyal ve dijital bağlamlarda rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili bilgi, beceri ve deneyimlerini etkili şekilde ifade eder. X
37 Ulusal ya da yerel çapta meydana gelebilecek travmatik olaylar sonrasında, sosyal sorumluluk çerçevesinde psikolojik danışma yardımı sunar. X
38 Psikolojik yardım sürecini yürütürken manevi ve evrensel değerleri gözetir. X
39 Demokratik ve aktif katılım kararlılığına sahip bir şekilde sosyal yaşama dahil olur. X
40 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinde bilimsel tutuma, kanıta dayalılığa ve hesap verilebilirliğe önem verir. X
41 Psikolojik danışman olarak kendi beden ve ruh sağlığına önem verir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16 PÇ 17 PÇ 18 PÇ 19 PÇ 20 PÇ 21 PÇ 22 PÇ 23 PÇ 24 PÇ 25 PÇ 26 PÇ 27 PÇ 28 PÇ 29 PÇ 30 PÇ 31 PÇ 32 PÇ 33 PÇ 34 PÇ 35 PÇ 36 PÇ 37 PÇ 38 PÇ 39 PÇ 40 PÇ 41
1 Duyuşsal eğitimin ne olduğunu kavrar.
2 Eğitim hedefleri ve duyuşsal eğitim hedefleri arasındaki ilişkiyi inceler.
3 Duyuşsal eğitim yöntemlerini bilir.
4 Duyuşsal eğitim yaklaşımlarını kavrar ve uygular.
5 Örnek duyuşsal eğitim programları ve etkinlikleri hazırlar ve uygulama becerisi kazanır.
6 Duyuşsal eğitimde psikolojik danışma ve rehberliğin önemini kavrar ve mesleki eğitimdeki önemini bilir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 20
2. Ödev 20
3. Ödev 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 3 3 9
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 93
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,72
Dersin AKTS Kredisi 4