Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Topluma Hizmet Uygulamaları | RPD 210 | 4 | 1 + 2 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. BETÜL DÜŞÜNCELİ |
Dersi Verenler | Doç.Dr. MEHMET ALİ HAMEDOĞLU, Prof.Dr. MUSTAFA BAYRAKCI, Doç.Dr. GÖZDE SEZEN GÜLTEKİN, Öğr.Gör. HÜLYA PEKOLUN, Arş.Gör.Dr. SAMET MAKAS, Doç.Dr. MEHMET EMİN USTA, Dr.Öğr.Üyesi MUHAMMET BAKİ MİNAZ, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Mesude Seven GÜRÇEN |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Lisans Programlarında öğrenim gören öğretmen adaylarının toplum, topluma hizmet uygulamaları ve sosyal sorumluluk kavramlarının; toplumsal ve kültürel değerler yönünden sosyal sorumluluk projelerinin önemini kavramaları; güncel toplumsal sorunları belirlemeleri; belirlenen toplumsal sorunların çözümüne yönelik projeler hazırlamaları; bireysel ve grup olarak sosyal sorumluluk projelerinde gönüllü olarak yer almaları; çeşitli kurum ve kuruluşlarda sopsyal sorumluluk projelerine katılmaları; panel, konferans, kongre, sempozyum gibi bilimsel etkinliklere izleyici, konuşmacı ya da düzenleyici olarak katılmaları, sosyal sorumluluk projelerinin sonuçlarını değerlendirmeye yönelik temel bilgi ve becerileri kazanmaları amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Toplum, topluma hizmet uygulamaları ve sosyal sorumluluk kavramları; toplumsal ve kültürel değerler yönünden sosyal sorumluluk projelerinin önemi; güncel toplumsal sorunları belirleme; belirlenen toplumsal sorunların çözümüne yönelik projeler hazırlama; bireysel ve grup olarak sosyal sorumluluk projelerinde gönüllü olarak yer alma; çeşitli kurum ve kuruluşlarda sosyal sorumluluk projelerine katılma; panel, konferans, kongre, sempozyum gibi bilimsel etkinliklere izleyici, konuşmacı ya da düzenleyici olarak katılma; sosyal sorumluluk projelerinin sonuçlarını değerlendirme.
|
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Topluma Hizmet Uygulamaları dersi kapsamında topluma hizmet eden kurumların / kuruluşların çalışmalarını topluma hizmet kapsamında değerlendirir. | Deney ve Laboratuvar, | Kısa Cevaplı Testler, |
2 | Topluma Hizmet Uygulamaları dersi kapsamında toplumsal sorunların çözümüne yönelik projeler önerir. | Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
3 | Topluma Hizmet Uygulamaları dersi kapsamında grup olarak yürütülen bir topluma hizmet projesinde aktif olarak görev yapar. | Tartışma, Problem Çözme, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
4 | Topluma Hizmet Uygulamaları dersi kapsamında düzenlediği / katıldığı bilimsel etkinlikleri değerlendirir. | Tartışma, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
5 | Topluma Hizmet Uygulamaları dersi kapsamında dönem içinde yaptığı faaliyetleri değerlendirir. | Tartışma, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | a) Ders içeriğinin tanıtılması ve dönem çalışma planının oluşturulması. b) https://gonulluyuzbiz.gov.tr/ - Genç Gönüllüler Portalının tanıtılması. | a) Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilgi Sistemi (EBS) üzerinden ders içeriğinin incelenmesi. b) www.gencgonulluler.gov.tr adresinden Genç Gönüllüler Portalı’nın incelenmesi |
2 | a) Sakarya ilinde valilik, B. belediyesi ve Üni. bünyesinde düzenlenen bilimsel etkinliklere izleyici olarak katılım için girişimde bulunulması. b) Sakarya'da yer alan ve ziyareti/tanıtımı yapılacak kurumların belirlenmesi ve programlanması | a) Sakarya ilinde valilik, büyükşehir belediyesi ve üniversite bünyesinde düzenlenen panel, konferans, kongre, sempozyum gibi bilimsel etkinliklere ilişkin araştırma yapmak. |
3 | a) Sakarya’da valilik, B.belediyesi ve Üni. bünyesinde düzenlenen bilimsel etkinliklere izleyici olarak katılmak. b) 1.kurum / kuruluş ziyareti ve tanıtımı c) Proje tekliflerinin hazırlanması çalışmaları. | a) Sakarya ilinde valilik, büyükşehir belediyesi ve üniversite bünyesinde düzenlenen bilimsel etkinliklere ilişkin araştırma yapılması. |
4 | a) Bilimsel etkinliklere izleyici olarak katılmak. b) 2.kurum ziyareti ve tanıtımı c) Proje tekliflerinin değerlendirilmesi ve topluma hizmet uygulamaları dersi projesine karar verilmesi (grup). d) ÖDEV 1’in SABİS’e yüklenmesi | a) Sakarya ilinde valilik, büyükşehir belediyesi ve üniversite bünyesinde düzenlenen bilimsel etkinliklere ilişkin araştırma yapılması. b) Ziyaret edilecek ve tanıtılacak kurumla / kuruluşla ilgili bilgi alınması ve ön hazırlık yapılması. |
5 | a) Bilimsel etkinliklere izleyici olarak katılım b) 2.kurum / kuruluş ziyareti ve tanıtımı c) Topluma Hizmet Uygulamaları dersi kapsamında grup olarak uygulanacak proje çalışmalarına başlanması | a) Sakarya ilinde valilik, büyükşehir belediyesi ve üniversite bünyesinde düzenlenen bilimsel etkinliklere ilişkin araştırma yapılması. |
6 | a) Grup olarak uygulanacak proje çalışmalarının sürdürülmesi. b) Bilimsel etkinliklere izleyici olarak katılım c) Kurum/ Kuruluş ziyareti ve tanıtımı evrakının öğrenciler tarafından SABİS’e yüklenmesi (ARA SINAV) | a) Proje çalışmalarına aktif olarak katılma. |
7 | a) Topluma Hizmet Uygulamaları dersi kapsamında grup olarak uygulanacak proje çalışmalarının sürdürülmesi. b) Sakarya ilinde valilik, büyükşehir belediyesi ve üniversite bünyesinde düzenlenen bilimsel etkinliklere izleyici olarak katılım | a) Proje çalışmalarına aktif olarak katılma. b) Sakarya ilinde valilik, büyükşehir belediyesi ve üniversite bünyesinde düzenlenen bilimsel etkinliklere ilişkin araştırma yapılması. |
8 | a) Topluma Hizmet Uygulamaları dersi kapsamında grup olarak uygulanacak proje çalışmalarının sürdürülmesi. b) Fakülte bünyesinde Topluma Hizmet Uygulamaları dersi kapsamında bir bilimsel etkinlik düzenlemesi için girişimde bulunulması. | a) Proje çalışmalarına aktif olarak katılma. b) *Fakülte bünyesinde Topluma Hizmet Uygulamaları dersi kapsamında bilimsel etkinlik düzenlemesi için girişimde bulunma. |
9 | a) Topluma Hizmet Uygulamaları dersi kapsamında grup olarak uygulanacak proje çalışmalarının sürdürülmesi. b) Fakülte bünyesinde Topluma Hizmet Uygulamaları dersi kapsamında bir bilimsel etkinlik düzenlemesi için girişimde bulunulması | a) Proje çalışmalarına aktif olarak katılma. b) Fakülte bünyesinde Topluma Hizmet Uygulamaları dersi kapsamında bilimsel etkinlik düzenlemesi için girişimde bulunma. |
10 | a) Topluma Hizmet Uygulamaları dersi kapsamında grup olarak uygulanacak proje çalışmalarının sürdürülmesi. b) Fakülte bünyesinde Topluma Hizmet Uygulamaları dersi kapsamında bir bilimsel etkinlik gerçekleştirilmesi | a) Proje çalışmalarına aktif olarak katılma. b) Fakülte bünyesinde Topluma Hizmet Uygulamaları dersi kapsamında düzenlenecek bilimsel etkinlikle ilgili kendisine verilen görevleri yapma. |
11 | a) Topluma Hizmet Uygulamaları dersi kapsamında grup olarak uygulanacak proje çalışmalarının sürdürülmesi. b) Fakülte bünyesinde Topluma Hizmet Uygulamaları dersi kapsamında bir bilimsel etkinlik gerçekleştirilmesi | a) Proje çalışmalarına aktif olarak katılma. b) Fakülte bünyesinde Topluma Hizmet Uygulamaları dersi kapsamında düzenlenecek bilimsel etkinlikle ilgili kendisine verilen görevleri yapma. |
12 | a)Grup olarak uygulanacak proje çalışmalarının sürdürülmesi. b) Fakülte bünyesinde Topluma Hizmet Uygulamaları dersi kapsamında bir bilimsel etkinlik gerçekleştirilmesi c) Bilimsel etkinlik evrakının SABİS’e yüklenmesi (KISA SINAV) | a) Proje çalışmalarına aktif olarak katılma. b) Fakülte bünyesinde Topluma Hizmet Uygulamaları dersi kapsamında düzenlenecek bilimsel etkinlikle ilgili kendisine verilen görevleri yapma. |
13 | a) Topluma Hizmet Uygulamaları dersi kapsamında öğrencilerinin grup halinde gerçekleştirdikleri topluma hizmet uygulamaları dersi projesini sonuçlandırmaları, evrakın SABİS’e yüklenmesi (FİNAL) | |
14 | a) Öğrencilerinin dönem içinde yaptıkları topluma hizmet uygulamaları çalışmalarını değerlendirmelerini içeren evrakın SABİS’e yüklenmesi ve değerlendirilmesi (ÖDEV 2) |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Okul rehberlik ve psikolojik hizmetlerinin kapsamını bilir. | X | |||||
2 | Öğrencilerin akademik, kariyer, ve sosyal-duygusal gelişim alanlarına ve ihtiyaçlarına uygun okul rehberlik ve psikolojik danışma programı planlar. | X | |||||
3 | Okul rehberlik ve psikolojik danışma programını ilgili kurumlar, komisyonlar ve paydaşlarla işbirliği ve eşgüdüm içerisinde yürütür | X | |||||
4 | Okul rehberlik ve psikolojik danışma programı çıktılarını değerlendirir ve sonuçlar doğrultusunda geliştirir. | X | |||||
5 | Kritik yaşam olayları ve kriz durumlarında ikincil ve üçüncül önleme hizmetleri ve psiko-sosyal müdahale planı hazırlar ve sunar. | X | |||||
6 | Kariyer psikolojik danışmanlığı kapsamında bireyi tanıma tekniklerini uygulayarak bireysel ve grup değerlendirmeleri yapar. | X | |||||
7 | Kariyer planlama kapsamında eğitim ve mesleki fırsatlar, rol geçişleri ve kariyer gelişimine yönelik bireysel ve grupla kariyer rehberliği hizmetleri yürütür. | X | |||||
8 | Çalıştığı kurumun paydaşlarına ihtiyaçları doğrultusunda kariyer gelişim programı hazırlar ve yürütür. | X | |||||
9 | Mesleki kurum, eğitim kuruluşları, iş gücü piyasası arasındaki işbirliğini ve koordinasyonu geliştirici faaliyetleri organize eder | X | |||||
10 | Organizasyon ve örgütlere yönelik kariyer psikolojik danışmanlığı hizmeti sunar. | X | |||||
11 | Aile danışmanlığı kuramlarını bilir. | X | |||||
12 | Evliliğe hazırlık ve evliliği güçlendirme programları planlar. | X | |||||
13 | Evlilik öncesi psikolojik danışma hizmetleri kapsamında eş seçimi kuramları, kişisel ve çevresel faktörleri açıklar. | X | |||||
14 | Aile yaşam döngüsü evreleri kapsamında rol geçişleri konusunda önleyici rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri yürütür. | X | |||||
15 | Aile içi şiddet ve boşanma gibi kriz durumlarında müdahale hizmetlerini açıklar. | X | |||||
16 | Psikolojik danışma sürecinde terapötik koşulları sağlamaya yönelik terapötik becerileri etkili şekilde kullanır. | X | |||||
17 | Danışanın sorunu ve davranışsal amacına uygun bireysel danışma oturumları planlar ve yürütür. | X | |||||
18 | Danışanın ihtiyacına yönelik uygun müdahale yöntem ve tekniklerini kullanır. | X | |||||
19 | Grup kuralları doğrultusunda ve grup evreleri çerçevesinde grubun amacına uygun alıştırma ve teknikler ile grupla psikolojik danışma liderliğini yürütür. | X | |||||
20 | Danışanların sorunlarını gelişim, kişilik, psikolojik danışma kuramları çerçevesinde profesyonel bir bakışla çerçevelendirir. | X | |||||
21 | Yaşam dönemi ve uyum problemleri, davranış bozukluklarına dair alan bilgisini vaka formülasyonunda işe koşar. | X | |||||
22 | Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken mevcut toplumsal yapı ve kültürel dinamiklerin ve kendi kültürel özelliklerinin farkındadır. | X | |||||
23 | Kültüre duyarlı psikolojik danışma beceri ve yeterliklerine sahiptir. | X | |||||
24 | Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip ve dezavantajlı danışanlara okul, kariyer ve aile psikolojik danışmanlığı hizmetlerini sunarken kültüre duyarlı psikolojik danışma bilgi, beceri ve yeterliklerini işe koşar. | X | |||||
25 | Danışanın ihtiyaçlarına ve özelliklerine uygun psikolojik test ve test dışı teknikleri seçer. | X | |||||
26 | Danışanın ihtiyaçlarına ve özelliklerine uygun psikolojik test ve test dışı teknikleri yönergeleri doğrultusunda uygular ve değerlendirir. | X | |||||
27 | Bilimsel araştırma süreci basamaklarını ve yöntemlerini bilir. | X | |||||
28 | Rehberlik ve psikolojik danışma alanına dair araştırma tasarlar. | X | |||||
29 | Araştırma konusu ve amacına uygun örnekleme ve veri toplama yöntemiyle elde ettiği verileri analiz eder. | X | |||||
30 | Araştırma sonuçlarını araştırma amacına uygun şekilde yorumlar ve raporlar. | X | |||||
31 | Rehberlik ve psikolojik danışma alanında ulusal ve uluslararası etik ilkeleri, standartları, kuralları ve kodları bilir. | X | |||||
32 | Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken meslek etiğine riayet eder. | ||||||
33 | Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek yabancı dil bilgisine sahiptir. | ||||||
34 | Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri takip ederken (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar, kongreler, çalıştaylar v.b.) basılı ve dijital kaynakları etkin şekilde kullanır. | X | |||||
35 | Mesleki konularda alan savunuculuğu ve danışanlar konusunda hak savunuculuğuna önem verir. | ||||||
36 | Sosyal ve dijital bağlamlarda rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili bilgi, beceri ve deneyimlerini etkili şekilde ifade eder. | ||||||
37 | Ulusal ya da yerel çapta meydana gelebilecek travmatik olaylar sonrasında, sosyal sorumluluk çerçevesinde psikolojik danışma yardımı sunar. | ||||||
38 | Psikolojik yardım sürecini yürütürken manevi ve evrensel değerleri gözetir. | ||||||
39 | Demokratik ve aktif katılım kararlılığına sahip bir şekilde sosyal yaşama dahil olur. | X | |||||
40 | Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinde bilimsel tutuma, kanıta dayalılığa ve hesap verilebilirliğe önem verir. | ||||||
41 | Psikolojik danışman olarak kendi beden ve ruh sağlığına önem verir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 | PÇ 21 | PÇ 22 | PÇ 23 | PÇ 24 | PÇ 25 | PÇ 26 | PÇ 27 | PÇ 28 | PÇ 29 | PÇ 30 | PÇ 31 | PÇ 32 | PÇ 33 | PÇ 34 | PÇ 35 | PÇ 36 | PÇ 37 | PÇ 38 | PÇ 39 | PÇ 40 | PÇ 41 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Topluma Hizmet Uygulamaları dersi kapsamında topluma hizmet eden kurumların / kuruluşların çalışmalarını topluma hizmet kapsamında değerlendirir. | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Topluma Hizmet Uygulamaları dersi kapsamında toplumsal sorunların çözümüne yönelik projeler önerir. | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3 | Topluma Hizmet Uygulamaları dersi kapsamında grup olarak yürütülen bir topluma hizmet projesinde aktif olarak görev yapar. | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4 | Topluma Hizmet Uygulamaları dersi kapsamında düzenlediği / katıldığı bilimsel etkinlikleri değerlendirir. | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5 | Topluma Hizmet Uygulamaları dersi kapsamında dönem içinde yaptığı faaliyetleri değerlendirir. | 5 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Ödev | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 13 | 1 | 13 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınav | 1 | 4 | 4 |
Ödev | 1 | 6 | 6 |
Toplam İş Yükü | 65 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 2,6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |