Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Gk Seçmeli I (Görsel Okuryazarlık) BTE 211 3 3 + 0 3 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ŞULE YILMAZ ÖZDEN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Emre Çam
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Görsel okuryazarlık kavramı hakkında bilgilenme. Görsel öğeleri düzenleyebilme. Görsel öğeleri değerlendirebilme.
Dersin İçeriği İletişimde görsel materyallerin rolü; Görsel Okuryazarlık: Görsel algı, görsel materyallerin yorumlanması, görsel materyallerin yaratılması; Görsel Tasarımın Gerekçesi; Görsel Tasarım Süreci: Görsel öğeler, sözel öğeler; Font Biçimi: Büyük-küçük harf kullanımı, Font tipi, Font rengi, Font büyüklüğü, harfler ve satırlar arasındaki boşluklar; Etki Yaratan Öğeler: Sürpriz, etkileşim, doku; Kalıp: Denge, stil, biçim, renk; Düzenleme: Yönlendiriciler, kontrast, dikkat odaklama, süreklilik, bütünlük; Görsel Planlama Araçları; Görsel Ortamlar.
Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Görsel okuryazarlık kavramını tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap,
2 Görsel okuryazarlığın öğelerini açıklar. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım,
3 Görsel okuryazarlığın görsel düzenini algılar ve yorumlanmasındaki rolü kavrar. Soru-Cevap, Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma,
4 Görsel düzende araç kullanımının genel amaçlarını açıklar. Anlatım,
5 Görsel düzende dikkat edilecek noktaları açıklar. Anlatım, Soru-Cevap,
6 Görsel öğelerin temsil yeteneğini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Görsel okuryazarlık kavramı
2 Temel görsel elemanlar:nokta, çizgi, şekil, biçim, boyut,
3 Temel görsel elemanlar: hareket, ton, renk, doku, orantı.
4 Görsel okuryazarlıkta etki yaratan öğeler
5 Görsel okuryazarlıkta yönlendiriciler
6 Algılama ve Çağrışım
7 Görsel algılamada Gestalt teorileri
8 Görsel dinanizm elemanları; renk, denge, boyut, zıtlık, ritim, uyum, orantı
9 Ara sınav
10 Görsel teknikler: İletişim stratejileri
11 Örnekler üzerinde görsel yorumlama ve açıklama
12 Görsel mesajların anatomisi
13 Görsel düzende araç kullanımı
14 Görsel planlama araçları
Kaynaklar
Ders Notu [1] Aydın Kiper Ders Notları
Ders Kaynakları [2] Visual Literacy, Routledge, Johns Elkins,2007,
[3] Visual Literacy: Learn to See - See to Learn, Association for Supervision Curriculum Development, Lynell Burmak, 2002,
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı
1 Görsel okuryazarlık kavramını tanımlar.
2 Görsel okuryazarlığın öğelerini açıklar.
3 Görsel okuryazarlığın görsel düzenini algılar ve yorumlanmasındaki rolü kavrar.
4 Görsel düzende araç kullanımının genel amaçlarını açıklar.
5 Görsel düzende dikkat edilecek noktaları açıklar.
6 Görsel öğelerin temsil yeteneğini açıklar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 30
1. Kısa Sınav 5
1. Proje / Tasarım 40
1. Ödev 25
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 1 1
Kısa Sınav 2 2 4
Sözlü Sınav 1 1 1
Proje / Tasarım 1 1 1
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 105
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,2
Dersin AKTS Kredisi 4