Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Türkiye’Nin Balkanlar İle Kültür ve Eğitim İlişkileri | SBE 620 | 0 | 3 + 0 | 3 | 7 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi SELÇUK URAL |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi SELÇUK URAL, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Türkiye’nin Balkanlar siyaseti ve genel olarak kültür ve eğitim ilişkilerinin tarihsel arka planını irdeleyip günümüze yansımalarını kavramaya çalışmak. |
Dersin İçeriği | Türkiye’nin Balkanlar siyaseti, Türkiye’deki Balkanlar algısı, tarih ve dil alanında yapılan çalışmalar, üniversiteler arası işbirliği ile genel olarak kültür ve eğitim ilişkileri. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Balkanların tarihsel arka planını kavrar. | ||
2 | Türkiye’nin Balkanlar siyaseti hakkında değerlendirmelerde bulunur. | ||
3 | Balkan ülkelerinde Türkiye ve Türk algısını kavrar ve Balkan ülkelerindeki bu anlayışı birbiriyle karşılaştırır. | ||
4 | Balkan ülkeleriyle Türkiye'nin ortak kültür dinamiklerini değerlendirir. | ||
5 | Edebiyat, dil, tarih ve kültür alanlarında gerçekleştirilen ortak çalışmaları, etkinlikleri değerlendirir. | ||
6 | Türkiye’den Balkan ülkelerine yönelik kültür ve eğitim katkılarını, desteklerini ve orta öğretim ile üniversiteler arası işbirliğini değerlendirir. | ||
7 | Türkiye’nin TİKA ve TÜRKSOY gibi uluslararası kurumlarının Balkan ülkelerine yönelik çalışmalarını değerlendirir. |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Balkan Tarihçiliği ve Balkan Tarihi Kaynaklarının tahlili. | |
2 | Tarihten günümüze Balkan Yarımadasının coğrafi konumu, stratejik önemi. “Balkan” ve “Rumeli” ifadelerinin tarihten günümüze kullanılış alanları ve şekillerinin tanımlanması. | |
3 | Türkiye’nin Balkanlar ile tarihten günümüze sosyal, kültürel ve eğitim ilişkileri. | |
4 | Balkan ülkelerinde, Türkiye, Türk ve Osmanlı algısı. Balkan ülkelerindeki Türk tanımı ve algılayışının birbiriyle karşılaştırılması. | |
5 | Türkiye'de, Balkan ülkeleri ve halklarına bakış ile Balkan halkları algısı. | |
6 | Balkan ülkelerindeki tarih kitaplarında Osmanlı-Türk anlatımı ve algısı. | |
7 | Balkan ülkelerinde Türk kültür mirası ve ortak kültür dinamikleri (Kuzey Makedonya, Arnavutluk ve Kosova'da Türk Kültür Mirası). | |
8 | Balkan ülkelerinde Türk kültür mirası ve ortak kültür dinamikleri (Sırbistan ve Macaristan'da Türk Kültür Mirası). | |
9 | VİZE SINAVI | |
10 | Balkan ülkelerinde Türk kültür mirası ve ortak kültür dinamikleri (Yunanistan ve Bulgaristan'da Türk Kültür Mirası). | |
11 | Türkiye’nin Balkan ülkelerine eğitim alanında yaptığı katkılar ve mevcut Türk eğitim kurumları. | |
12 | TİKA kurumunun Balkan ülkelerindeki çalışmaları. | |
13 | TÜRKSOY kurumunun Balkan ülkelerindeki çalışmaları. | |
14 | Genel değerlendirme ve Türkiye-Balkan ülkeleri arasındaki ilişkiler geleceği hakkında öngörüler. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Georges Castellan, Balkanların Tarihi, Milliyet Yayınları, 1993. Kemal Karpat, Balkanlarda Osmanlı Mirası ve Milliyetçilik, İmge Kitabevi, 2004. Barbara Jelavich, Balkan Tarihi I, II, Küre Yayınları, İstanbul, 2006. Andrew Baruch Wachtel, Dünya Tarihinde Balkanlar, Doğan Kitap, 2009. Tuğrul Kihtir, Balkanların Osmanlı Tarihi, İnkılap Kitapevi, 2009. Maria Todorova, Balkanları Tahayyül Etmek, İletişim Yayınları, 2015. Stefanos Yerasimos, Milliyetler ve Sınırlar, Balkanlar, Kafkasya ve Ortadoğu, İletişim Yayınları, 2015. Ramazan Özey, Balkanlar ve Balkan Ülkeleri Coğrafyası, Pegem Akademi Yayıncılık, 2016. Anıl Çeçen, Türkiye ve Balkanlar, Astana Yayınları, 2016. İlber Ortaylı, Osmanlı Barışı, Timaş Yayınları, 2018. Sacit Kutlu, Balkanlar ve Osmanlı Devleti, İstanbul Bilgi Üniv. Yayınları, 2018. Oral Sander, Balkan Gelişmeleri ve Türkiye (1945-1965), İmge Kitabevi, 2018. Halil İnalcık, Osmanlı Hâkimiyetinde Ortadoğu ve Balkanlar, Kronik Yayınları, 2020. Murta Necip Arman, Nazif Mandacı, Çağdaş Balkan Siyaseti, Seçkin Yayıncılık, 2021. Kader Özlem, Türkiye’nin Balkan Türkleri Politikası, Dora Yayıncılık, 2021. Sabri Can Sannav, 19. Yüzyılda Balkanlarda Büyük Güçlerin Rekabeti, Paradigma Akademi, 2021. Gürsoy Şahin, Osmanlı Dönemi Balkan Tarihi Üzerine Araştırmalar, Gökkubbe Yayınları, 2022. Ayşegül Can, Melih Duman, Geçmişten Günümüze Türkiye Balkan Ülkeleri İlişkileri, Eğitim Yayınevi, 2022. Ulaş Sunata, Türkiye’de Balkanlar, İletişim Yayınları, 2023. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı |
---|---|
1 | Balkanların tarihsel arka planını kavrar. |
2 | Türkiye’nin Balkanlar siyaseti hakkında değerlendirmelerde bulunur. |
3 | Balkan ülkelerinde Türkiye ve Türk algısını kavrar ve Balkan ülkelerindeki bu anlayışı birbiriyle karşılaştırır. |
4 | Balkan ülkeleriyle Türkiye'nin ortak kültür dinamiklerini değerlendirir. |
5 | Edebiyat, dil, tarih ve kültür alanlarında gerçekleştirilen ortak çalışmaları, etkinlikleri değerlendirir. |
6 | Türkiye’den Balkan ülkelerine yönelik kültür ve eğitim katkılarını, desteklerini ve orta öğretim ile üniversiteler arası işbirliğini değerlendirir. |
7 | Türkiye’nin TİKA ve TÜRKSOY gibi uluslararası kurumlarının Balkan ülkelerine yönelik çalışmalarını değerlendirir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
Toplam | 0 |
Toplam | 0 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 158 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,32 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 7 |