Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Ölçek Geliştirme ve Uyarlama | SBE 506 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. HÜSEYİN ÇALIŞKAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Mehmet UYMAZ |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Eğitimde ölçme aracı geliştirme ve uyarlama süreçlerindeki yapılması gereken işlemleri deneyimlemektir. |
Dersin İçeriği | Öğretimin niteliğinin değerlendirilmesi amacıyla çeşitli ölçme araçları kullanılmaktadır. Bu ölçme araçlarının bir bölümü yeni bir araç geliştirilerek ya da farklı bir kültürde var olan bir araç uyarlanarak kullanılmaktadır. Ölçme aracı geliştirme ve uyarlama sürecinde, araştırmacıların dikkat etmesi gereken birtakım hususlar yer almaktadır ve bu hususlara dikkat edilmez ise hatalı sonuçların elde edilmesi kaçınılmazdır. Bu nedenle bu ders kapsamında ölçek geliştirme, kültürler arası ölçme işlemlerinde ve ölçek uyarlama çalışmalarında yapılması gerekenler tartışılacaktır. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Ölçek ve anket kavramları ve özellikleri | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
2 | Ölçek geliştirme süreci, Problemi tanımlama (amaç ve soru belirleme) | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Madde yazma (taslak form oluşturma) | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
4 | Uzman görüşü alma (ön uygulama formu oluşturma) | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | Ön uygulama yapma ve uygulama biçimleri | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
6 | Ölçeğe son şeklini verme ve ölçek geliştirmede karşılaşılan sorunlar | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
7 | Ölçek geliştirmede kullanılan istatistiksel işlemler | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
8 | Farklı dillere testleri uyarlamada göz önünde bulundurulması gereken konular, tasarım ve teknik kurallar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
9 | Testleri uyarlamada kavramsal ve metodolojik konular | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
10 | Uyarlama çalışmalarında karşılaşılan bazı etik sorunlar | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
11 | Uyarlama sürecinde hataların belirlenmesi için istatistiksel yöntemler | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
12 | Testlerin iki dildeki eşdeğerliğinin değerlendirilmesi için çift dil bilen kişilerin kullanılması | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
13 | Farklı dillerde kullanılan testin sonuçlarının karşılaştırılması başarı ve yetenek testlerinin uyarlanması | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
14 | Birden çok dilde ve kültürde kullanmak için test geliştirme | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
15 | Uyumun psikometrik özellikleri | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ölçek ve anket kavramları ve özellikleri | Ders notları okunacak |
2 | Ölçek geliştirme süreci, problemi tanımlama (amaç ve soru belirleme) | Ders notları okunacak |
3 | Madde yazma (taslak form oluşturma) ve uzman görüşü alma (ön uygulama formu oluşturma) | Ders notları okunacak |
4 | Ön uygulama yapma ve uygulama biçimleri | Ders notları okunacak |
5 | Ölçeğe son şeklini verme ve ölçek geliştirmede karşılaşılan sorunlar | Ders notları okunacak |
6 | Ölçek geliştirmede kullanılan istatistiksel işlemler | Ders notları okunacak |
7 | Farklı dillere testleri uyarlamada göz önünde bulundurulması gereken konular, tasarım ve teknik kurallar | Ders notları okunacak |
8 | Testleri uyarlamada kavramsal ve metodolojik konular ve Uyarlama çalışmalarında karşılaşılan bazı etik sorunlar | Ders notları okunacak |
9 | ARA SINAV | Ders notları okunacak |
10 | Uyarlama sürecinde hataların belirlenmesi için istatistiksel yöntemler | Ders notları okunacak |
11 | Testlerin iki dildeki eşdeğerliğinin değerlendirilmesi için çift dil bilen kişilerin kullanılması | Ders notları okunacak |
12 | Farklı dillerde kullanılan testin sonuçlarının karşılaştırılması başarı ve yetenek testlerinin uyarlanması | Ders notları okunacak |
13 | Birden çok dilde ve kültürde kullanmak için test geliştirme ve uyumun psikometrik özellikleri | Ders notları okunacak |
14 | Dersin Değerlendirilmesi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | (1) Aiken, L. R. (1997). Qustionnaires and inventories: Surveying opinions and assessing personality. New York: John Wiley & Sons, Inc. |
Ders Kaynakları | (1) Hambleton, R.K. & Swaminathan, H. (1985). Item response theory: Principles and applications. Boston: Kluwer-Nijhoff. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı |
---|---|
1 | Ölçek ve anket kavramları ve özellikleri |
2 | Ölçek geliştirme süreci, Problemi tanımlama (amaç ve soru belirleme) |
3 | Madde yazma (taslak form oluşturma) |
4 | Uzman görüşü alma (ön uygulama formu oluşturma) |
5 | Ön uygulama yapma ve uygulama biçimleri |
6 | Ölçeğe son şeklini verme ve ölçek geliştirmede karşılaşılan sorunlar |
7 | Ölçek geliştirmede kullanılan istatistiksel işlemler |
8 | Farklı dillere testleri uyarlamada göz önünde bulundurulması gereken konular, tasarım ve teknik kurallar. |
9 | Testleri uyarlamada kavramsal ve metodolojik konular |
10 | Uyarlama çalışmalarında karşılaşılan bazı etik sorunlar |
11 | Uyarlama sürecinde hataların belirlenmesi için istatistiksel yöntemler |
12 | Testlerin iki dildeki eşdeğerliğinin değerlendirilmesi için çift dil bilen kişilerin kullanılması |
13 | Farklı dillerde kullanılan testin sonuçlarının karşılaştırılması başarı ve yetenek testlerinin uyarlanması |
14 | Birden çok dilde ve kültürde kullanmak için test geliştirme |
15 | Uyumun psikometrik özellikleri |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 30 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 146 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |