Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Tarih ve Edebiyat | TRE 504 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. İSMAİL GÜLEÇ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | 19.yy.da bir bilim dalı olarak edebiyattan ayrışan tarihin zaman içinde kopamayan ilişkisi tarih açısından ele alınır. Bu çerçevede geçmişte ve bugünde tarih-edebiyat ilişkisi hem ortak kuram (felsefe, anlayış ve kavrayış) açısından hem de ortaya çıkan ortak ürünler (roman, hikaye, şiir, piyes vs.) açısından incelenir. Tarih yazımının tartışma konularından bir olarak tarih-metin-edebiyat ilişkisine de hem modern hem de postmodern yaklaşımlar açısından bakılır. Dolayısıyla modern bir disiplin olarak edebiyattan kopma iddiasındaki tarihin kopuş ve ilişki macerası yine örnek metinler üzerinden incelenir. Yeni tarihselciğin öngörüsü ile tarih edebiyat birlikteliğini geçmiş kavramı üzerinden bir okuma ile yeniden inşa ederek, yaşamın bütünlüğüne vurgu yapılır. |
Dersin İçeriği | Tarih nedir? Geleneksel tarih yazımı ve edebiyat. Modern tarih yazımı ve edebiyat Modern tarih ve anlatı. Postmodern tarih ve edebiyat. Metinsellik ve tarih. Tarih edebiyat alanının ortak ürünleri nelerdir? Sözlü tarih ve edebiyat ürünlerinin tarih yazımında yeri. Tarihsel hikayeler ve edebiyat. Tarihsel roman nedir? Hatıratlar ve tarih Tarihsel oyunlar ve tarih. Tarihsel filmler ve tarih. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tarih nedir? | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi |
2 | Geleneksel tarih yazımı ve edebiyat | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi |
3 | Modern tarih yazımı ve edebiyat | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi |
4 | Modern tarih ve anlatı | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi |
5 | Postmodern tarih ve edebiyat | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi |
6 | Metinsellik ve tarih | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi |
7 | Arasınav | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi |
8 | Sözlü tarih ve edebiyat ürünlerinin tarih yazımında yeri | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi |
9 | Destan ve Efsanelerin tarih öğretiminde yeri | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi |
10 | Tarihsel hikayeler ve edebiyat | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi |
11 | Tarihsel roman nedir? Eğitimsel açıdan değeri nedir? | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi |
12 | Hatıratlar ve tarih | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi |
13 | Tarihsel oyunlar ve tarih | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi |
14 | Tarihsel filmler ve tarih | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1. Mustafa Safran ve Ahmet Şimşek. (2011). “Tarih ve Anlatı: Tarih-Edebiyat Bağlamında Tarih Yazımının Sorunları” Bilig. (Yayıma Kabul Edilmiş, İleriki Sayılarında Basılacaktır.) 2. Serpil Oppermann (2006). Postmodern Tarih Kuramı. Tarihyazımı, Yeni Tarihselcilik ve Roman, Ankara. 3. Bedia Demiriş (2001). “Antikçağda Şiir-Tarih-Retorik İlişkisi, Toplumsal Tarih Kasım, s. 43-45. 4. Dilek Yalçın-Çelik (2005). Yeni Tarihselcilik Kuramı ve Türk Edebiyatında Postmodern Tarih Romanları, Ankara. 5. Ahmet Şimşek (2006). “Tarihsel Romanın Eğitimsel İşlevi”, bilig. 37: 65-80. 6. Ayşe Sarıgöllü (1971). Roma Edebiyatında Tarih, Ankara. 7. Brian Fay (2001). Çağdaş Sosyal Bilimler Felsefesi Çok Kültürlü Bir Yaklaşım (Çev. İsmail Türkmen),: Ayrıntı Yayınları, İstanbul. |
Ders Kaynakları | 8. Defter ve Toplum ve Bilim Ortak Çalışma Grubu (1998). Sosyal Bilimleri Yeniden Düşünmek Yeni Bir Kavrayışa Doğru Sempozyum Bildirileri, Defter ve Toplum ve Bilim Dergileri Ortak Yayını, İstanbul. 9. Doğan Özlem (1986). Kültür Bilimleri ve Kültür Felsefesi, Remzi Kitabevi, İstanbul. 10. Nicolas Journet (2009). Evrenselden Özele Kültür, (Çev. Yümni Sezen), İz Yayıncılık, İstanbul. 11. Quentin Skinner (1997). Çağdaş Temel Kuramlar (Çev. Ahmet Demirhan), Vadi yayınları, Ankara. 12. Madan Sarup (2004). Post-Yapısalcılık ve Postmodernizm, (Çev. Abdülbaki Güçlü), Bilim Sanat yayınları, Ankara. 13. Paul Rabinov ve William Sullivan (1990). Toplum Bilimlerinde Yorumcu Yaklaşım, (Çev. Taha Parla), Hürriyet Vakfı Yayınları, İstanbul. 14. Sezgin Kızılçelik (2004). Sosyal Bilimleri Yeniden Yapılandırmak, Anı Yayınları, Ankara. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı |
---|
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 50 |
2. Ödev | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 2 | 15 | 30 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 50 | 50 |
Toplam İş Yükü | 176 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 7,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |