Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Tarih ve Yurttaşlık Eğitimi | TRE 507 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. HALİL İBRAHİM SAĞLAM |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Yurttaşlık kavramını genel olarak değerlendirmek İnsan hakları kavramını irdelemek Türk demokrasisinin günümüze kadar geçirmiş olduğu evreleri pedagojik açıdan değerlendirmek Tarih eğitiminin genel anlamda etkin yurttaş yetiştirmekteki önemini incelemek. |
Dersin İçeriği | Yurttaşlık kavramını araştırılması, tanıtılması ve tartışılması. İnsan hakları kavramının tarihsel süreç içersindeki gelişiminin araştırılması ve tartışılması. Türk demokrasisinin günümüze kadar geçirmiş olduğu evreleri pedagojik açıdan incelenmesi. Tarih eğitiminin genel anlamda etkin yurttaş yetiştirmekteki öneminin araştırılması. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Yurttaşlık kavramına ilişkin literatürü tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | İnsan hakları kavramını tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Demokrasinin önemini kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Türk demokrasisinin günümüze kadar geçirmiş olduğu evreleri bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Etkili yurttaş yetiştirme isteğinin önemini fark eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Tarih eğitimi kapsamında yurttaşlık bilincinin önemini değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanışma ve dersin içeriği hakkında bilgi verilmesi | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi |
2 | Yurttaşlık eğitimine kaynaklık eden eserlerin araştırılması | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi |
3 | İnsan hakları eğitimi kavramının tarihsel süreç içindeki gelişimi | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi |
4 | İnsan hakları eğitimi kavramının tarihsel süreç içindeki gelişimi | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi |
5 | Türk demokrasisinin günümüze kadar geçirmiş olduğu evreler | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi |
6 | Türk demokrasisinin günümüze kadar geçirmiş olduğu evreler | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi |
7 | Etkili vatandaş yetiştirme | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi |
8 | Ara sınav | |
9 | Etkili vatandaşta bulunması gereken özellikler | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi |
10 | Demokratik vatandaşlık eğitimi | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi |
11 | Tarih eğitiminin genel anlamda etkin yurttaş yetiştirmekteki rolü | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi |
12 | Tarih eğitiminin genel anlamda etkin yurttaş yetiştirmekteki rolü | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi |
13 | Tarih eğitiminin genel anlamda etkin yurttaş yetiştirmekteki rolü | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi |
14 | Tarih ve yurttaşlık eğitiminin çeşitli boyutlarıyla tartışılması | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1. İlhan Tekeli (2000). Tarih Yazımı Üzerine Düşünmek, Dost Kitabevi, Ankara. [1] Mustafa Gündüz ve Ferhan Gündüz, Yurttaşlık Bilinci, Ankara, 2005. [2] Mustafa Safran ve Dursun Dilek, 21. Yüzyılda Kimlik, Vatandaşlık ve Tarih Eğitimi, İstanbul, 2008. [3] Arife Figen Ersoy, Sosyal Bilgiler Dersinde Öğretmenlerin Etkili Vatandaşlık Eğitimi Uygulamalarına İlişkin Görüşleri, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Eskişehir, 2007. [4] Konuya İlişkin Makaleler 3. Bedia Demiriş (1994). “Grekler’de ve Romalılar’da Tarih Yazımı: I. Grekler’de Tarih Yazımı” Anadolu Araştırmaları Cilt XIII, İstanbul s. 231-240. 4. Demiriş, Bedia, (1999). “Grekler’de ve Romalılar’da Tarih Yazımı: 2. Romalılar’da Tarih Yazımı:” Anadolu Araştırmaları Cilt XV, İstanbul s. 431-459. 5. Bedia Demiriş (2001). “Antikçağda Şiir-Tarih-Retorik İlişkisi, Toplumsal Tarih Kasım, s. 43-45. 6. George Iggers (2000). 20. Yüzyıl Tarih Yazımı. İstanbul. 7. Marc Bloch (1994). Tarihin Savunusu ya da Tarihçilik Mesleği (Çev: Mehmet Ali Kılıçbay). Gece Yayınları, Ankara. 8. Keith Jenkins (1997). Tarihi Yeniden Düşünmek, (Çev. Bahadır Sina Şener), Dost Yayınları, Ankara. 9. Babinger Franz (1992). Osmanlı Tarih Yazarları ve Eserleri, 2.baskı, (Çev. Coşkun Üçok), Ankara. 10. Bıçak, Ayhan (2004). Tarih Sorunu. Kutadgu Bilig. Sayfa, 106-121. 11. Bıçak, Ayhan (2004). Tarih Düşüncesi 1. Tarih Düşüncesinin Oluşumu. Dergah Yayınları, İstanbul. |
Ders Kaynakları |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı |
---|---|
1 | Yurttaşlık kavramına ilişkin literatürü tanır. |
2 | İnsan hakları kavramını tanır. |
3 | Demokrasinin önemini kavrar. |
4 | Türk demokrasisinin günümüze kadar geçirmiş olduğu evreleri bilir. |
5 | Etkili yurttaş yetiştirme isteğinin önemini fark eder. |
6 | Tarih eğitimi kapsamında yurttaşlık bilincinin önemini değerlendirir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 2 | 13 | 26 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,08 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |