Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Ekran Okuma ve Yazma | TEG 525 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ALPARSLAN OKUR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Dersin amacı öğrencilerin dijital araçlar yoluyla ekran okuma ve yazma becerilerine yönelik ilkeleri ve özellikleri uygulamalı olarak kavraması ve değerlendirmesidir. |
Dersin İçeriği | Bilgisayar ve internetin yaygınlaşmasıyla çoklu tarz okuryazarlık kavramına bağlı olarak alanyazında ağ (web) okuma, görsel okuma, çevrimiçi okuma gibi okuryazarlık kavramlarına rastlanmaktadır. Bu kavramların oluşmasındaki temel etken, metinsel bilginin ekran aracılığıyla verilmesi ve okuma metinlerinin bilgisayar ortamına taşınarak bu ortamlarda elektronik metin şekline getirilmesidir. Bu bağlamda dersin içeriği şu şekilde sıralanmaktadır: Ekran okuma ve yazmanın özelliklerinin tanıtılması, ekran okuma ve yazma üzerine yapılan yerli ve yabancı araştırmalar, ekran okuma ve yazma becerilerini geliştirmesi, ekran okuma ve yazma yöntem, teknik ve özelliklerini dikkate alarak etkinlik geliştirme |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Ekran okumanın özelliklerini kavrar | ||
2 | Ekran okuma ve ekranik düşünme arasındaki ilişkiyi kavrar | ||
3 | Ekrana yazmanın özelliklerini kavrar | ||
4 | Ekran okuma ve yazmada kullanılan yöntem ve teknikleri kavrar. | ||
5 | Ekran okuma ve yazma becerilerini geliştirmeye yönelik uygulamalar yapar. | ||
6 | Ekran okuma ve yazma araştırmalarını değerlendirir. |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ekran Okuma ve Yazma Nedir? | |
2 | Ekran Okuma ve Yazma Süreci | |
3 | Ekran Okuma ve Yazmanın Özellikleri | |
4 | Ekran Okuma ve Yazmanın Önemi | |
5 | Ekran Okuma Araştırmaları | |
6 | Ekran Okuma Araştırmaları | |
7 | Ekrana Yazma Araştırmaları | |
8 | Ekran Okumanın Zihinsel Etkileri ve Ekranik Düşünme | |
9 | Ekran Okuma ve Yazma Becerilerini Geliştirme | |
10 | Ekran Metinleri Hazırlama | |
11 | Ekran okuma yöntem, teknik ve özelliklerini dikkate alarak etkinlik geliştirme | |
12 | Ekran okuma yöntem, teknik ve özelliklerini dikkate alarak etkinlik geliştirme | |
13 | Ekran okuma yöntem, teknik ve özelliklerini dikkate alarak etkinlik geliştirme | |
14 | Genel değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Güneş, F. (2010). Öğrencilerde ekran okuma ve ekranik düşünme, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(14),1-20. |
Ders Kaynakları | • Brown, G.J. (2001). Beyond print: Reading digitally. Library Hi Tech, 19(4), 390-399. • Grimshaw S., Dungworth N., McKnight, C. & Morris, A. (2007) .Electronic books: children’s reading and comprehension. British Journal of Educational Technology, 38(4), 583–599 • Güneş, F. (2007). Türkçe Öğretimi ve Zihinsel Yapılandırma, Ankara: Nobel Yayınları. • Güneş, F. (2009). Ekran Okumada Verimlilik, Kalkınmada Anahtar Verimlilik Gazetesi, Milli Prodüktivite Merkezi Aylık Yayın Organı, Sayı: 248, Ağustos, Ankara, s: 26-28. • Ertem, İ.S. (2010). The Effect Of Electronic Storybooks On Strugglıng Fourthgraders’Readıng Comprehensıon, The Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET,9(4), 140-155. • Maden, S. (2012). Ekran okuma türleri ve Türkçe öğretmeni adaylarının ekran okumaya yönelik görüşleri. Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi, 1(3), 1-16 • Baydar, A. v. (2011). Bilgisayar Destekli Türkçe Öğretimi. Dünya Dili Türkçe Bilgi Şöleni Bildirileri 20-21 Kasım 2008, 99-104. • Karasakaloğlu, Nuri; Saracaloğlu, A. Seda; Uça, Sanem. (2011). Türkçe Öğretmenlerinin Teknoloji Tutumları İle Bilgi Teknolojilerini Kullanama Düzeylerinin İncelenmesii. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), s. 26-36. • Şahin, A., & Şahin, E. (2009). Türkçe Öğretiminde Teknoloji ve Materyal Kullanımı. A. Kırkılıç, & H. Akyol içinde, İlköğretimde Türkçe Öğretimi (s. 319-346). Ankara: Pegem. • Tekbaş, Derya. (2011). Eğitimde Teknoloji Kullanımı. Gönüllü Eğitim Dergisi(17), 95-101. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı |
---|---|
1 | Ekran okumanın özelliklerini kavrar |
2 | Ekran okuma ve ekranik düşünme arasındaki ilişkiyi kavrar |
3 | Ekrana yazmanın özelliklerini kavrar |
4 | Ekran okuma ve yazmada kullanılan yöntem ve teknikleri kavrar. |
5 | Ekran okuma ve yazma becerilerini geliştirmeye yönelik uygulamalar yapar. |
6 | Ekran okuma ve yazma araştırmalarını değerlendirir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Kısa Sınav | 30 |
1. Ödev | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 6 | 96 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Toplam İş Yükü | 160 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |