Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Temel Eğitimde Bütünleştirme Uygulamaları SNF 509 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler

Yok

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi EMRAH BİLGİÇ
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi EMRAH BİLGİÇ,
Dersin Yardımcıları

Dr. Öğr. Üyesi EMRAH BİLGİÇ

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Özel eğitimde eğitsel yerleştirme, en az kısıtlayıcı ortam ilkesi, bütünleştirme uygulamaları, başarılı kaynaştırma uygulamaları, davranış yönetimi, öğretimsel uyarlamalar, sorunlar ve çözüm yolları.

Dersin İçeriği

Özel eğitimde yerleştirme yaklaşımları: birlikte ve ayrı eğitim; bütünleştirmenin tanımı; en az kısıtlayıcı eğitim ortamı kavramı, tarihçesi, yasal dayanakları ve türleri; destekleyici özel eğitim hizmetleri: danışmanlık, sınıf-içi destek ve kaynak oda; bütünleştirmede işbirliği: tanımı, önemi ve türleri; Türkiye'de bütünleştirme süreci: geçmişte ve günümüzde bütünleştirme; Türkiye'de özel eğitimle ilgili yasal düzenlemelerde bütünleştirme; bütünleştirmenin başarısını etkileyen etmenler; bütünleştirmeyle ilgili araştırmalar.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Öğrenci özel eğitim ve bütünleştirme uygulamalarını tanımlar, kapsadığı alanda ve günümü özel eğitim ve kaynaştırma anlayışı hakkında araştırmalar yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
2 Öğrenci, bütünleştirmeye dayalı ve ayrımcılığa dayalı eğitim arasındaki farkları ortaya koyacak çalışmalar yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
3 Öğrenci, bütünleştirmenin aşamaları, bileşenleri ve türleri hakkında araştırma yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
4 Öğrenci, tanı (zihinsel engellilik, otizm gibi), çevresel (yoksulluk gibi) ve sosyal (dil ve kültürel farklılıklar gibi) dezavantajlara bağlı özel gereksinim türleri hakkında bilgi verir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
5 Öğrenci, özel eğitim ve bütünleştirme uygulamalarında aile eğitiminin önemi hakkında bilgi verir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem,
6 Öğrenci, özel ihtiyaçları olan bireylerle çalışırken temel eğitim becerileri hakkında bilgi verir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Temel Eğitimde Kaynaştırma Uygulamalarının tanımı/tarihi ve araştırma sunumu. İlgili ders notları, makale ve tezler.
2 Temel Eğitimde Kaynaştırma Uygulamalarının yasal süreçler ve araştırma sunumu. İlgili ders notları, makale ve tezler.
3 Kaynaştırma öğrencilerinin genel özellikleri ve araştırma sunumu. İlgili ders notları, makale ve tezler.
4 Kaynaştırma öğrencilerinin genel özellikleri ve araştırma sunumu. İlgili ders notları, makale ve tezler.
5 Başarılı kaynaştırma uygulaması için gerekli unsurlar ve önemi (Öğretmen) ve araştırma sunumu. İlgili ders notları, makale ve tezler.
6 Başarılı kaynaştırma uygulaması için gerekli unsurlar ve önemi (Öğrenci) ve araştırma sunumu. İlgili ders notları, makale ve tezler.
7 Başarılı kaynaştırma uygulaması için gerekli unsurlar ve önemi (Veli) ve araştırma sunumu. İlgili ders notları, makale ve tezler.
8 Başarılı kaynaştırma uygulaması için gerekli unsurlar ve önemi (Okul Yönetimi) ve araştırma sunumu. İlgili ders notları, makale ve tezler.
9 Başarılı kaynaştırma uygulaması sürecinde destek hizmetler /ek hizmetler ve araştırma sunumu. İlgili ders notları, makale ve tezler.
10 Başarılı kaynaştırma uygulaması sürecinde fiziksel / öğretimsel uyarlamalar ve araştırma sunumu. İlgili ders notları, makale ve tezler.
11 Temel Eğitimde Kaynaştırma Uygulamaları öğretimi konusunda gerçekleştirilmiş olan güncel araştırmalar ve araştırma sunumu. İlgili ders notları, makale ve tezler.
12 Temel Eğitimde Kaynaştırma Uygulamaları öğretimi konusunda gerçekleştirilmiş olan güncel araştırmalar ve araştırma sunumu. İlgili ders notları, makale ve tezler.
13 Temel Eğitimde Kaynaştırma Uygulamaları öğretimi sürecinde karşılaşılan sorunlar ve çözüm yolları ve araştırma sunumu. İlgili ders notları, makale ve tezler.
14 Temel Eğitimde Kaynaştırma Uygulamaları öğretimi sürecinde karşılaşılan sorunlar ve çözüm yolları ve araştırma sunumu. İlgili ders notları, makale ve tezler.
Kaynaklar
Ders Notu

İlgili ders notları.

Ders Kaynakları

Batu, S., ve İftar, G. K., (2010), Kaynaştırma: Ankara: Kök Yayıncılık.

Downing, E.J. ve Eichinger, J. (2003). Creating learning opportunities for students with severe disabilities in inclusive classrooms. Teaching Exceptional Children, 36, 26-31.

Diken, İ. H. (Ed.) (2008). İlköğretimde kaynaştırma. Ankara: PEGEM Akademi.

Rayner, C, & Fluck, A. (2014). Pre-service teachers’ perceptions of simSchool as preparation for inclusive education: a pilot study. Asia-Pacific Journal of Teacher Education. 42, 212-227.Sucuoğlu, B., ve Kargın, T. (2006), İlköğretimde Kaynaştırma Uygulamaları Yaklaşımlar Yöntemler Teknikler, İstanbul: Morpa Kültür Yayınları Ltd. Ş.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Eğitim bilimleri ilkeleri doğrultusunda 21. yüzyıl yeterliklerini geliştirerek eğitim sisteminin ve toplumun çağın gereklerine uygun yapılandırılmasına katkı sağlar. X
2 Sınıf eğitimi alanına ilişkin bilgilerini disiplinlerarasılık çerçevesinde uzmanlık düzeyinde geliştirir ve kullanır. X
3 Yerli ve yabancı alanyazını takip ederek eğitim teknolojileri aracılığıyla sınıf eğitimi alanına yönelik bilimsel çözümler üretir ve paydaşlarına aktarır. X
4 Sınıf eğitimi alanında bir üst eğitim olarak doktora eğitimine devam etmek için gerekli öğrenme becerilerini kazanır ve bu becerileri disiplinlerarası çalışmalarda kullanır. X
5 Sınıf eğitimi alanında yürüttüğü bilimsel araştırmayı yeni stratejik yaklaşımlar geliştirerek bağımsız olarak yürütür. X
6 Sınıf eğitimi alanında uzmanlık düzeyindeki öğrenme sürecini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirerek yönlendirir. X
7 Milli, kültürel ve evrensel değerleri özümseyerek sınıf eğitimi alanında etik kurallara uygun biçimde bilimsel araştırmalar yapar ve sonuçlarını kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7
1 Öğrenci özel eğitim ve bütünleştirme uygulamalarını tanımlar, kapsadığı alanda ve günümü özel eğitim ve kaynaştırma anlayışı hakkında araştırmalar yapar. 5 5 5 5 5 5 5
2 Öğrenci, bütünleştirmeye dayalı ve ayrımcılığa dayalı eğitim arasındaki farkları ortaya koyacak çalışmalar yapar. 5 5 5 5 5 5 5
3 Öğrenci, bütünleştirmenin aşamaları, bileşenleri ve türleri hakkında araştırma yapar. 5 5 5 5 5 5 5
4 Öğrenci, tanı (zihinsel engellilik, otizm gibi), çevresel (yoksulluk gibi) ve sosyal (dil ve kültürel farklılıklar gibi) dezavantajlara bağlı özel gereksinim türleri hakkında bilgi verir. 5 5 5 5 5 5 5
5 Öğrenci, özel eğitim ve bütünleştirme uygulamalarında aile eğitiminin önemi hakkında bilgi verir. 5 5 5 5 5 5 5
6 Öğrenci, özel ihtiyaçları olan bireylerle çalışırken temel eğitim becerileri hakkında bilgi verir. 5 5 5 5 5 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Final 40
1. Yıl İçinin Başarıya 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 2 20 40
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 10 10
Final 16 3 48
Toplam İş Yükü 140
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,6
Dersin AKTS Kredisi 6