Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Fen Bilgisi Eğitiminde Biyoloji Laboratuvar Uygulamaları ve Deney Tasarımı | ILF 647 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi BELGİN UZUN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Fen bilimlerini diğer bilimlerden ayıran en önemli özellik; öncelikle deneye, gözleme, keşfe önem vererek öğrencinin soru sorma, araştırma yapma becerisini geliştirme, onlara hipotez kurabilme ve ortaya çıkan sonuçları yorumlayabilme olanağı sağlamasıdır. Bilim ve teknolojinin baş döndürücü bir hızla geliştiği günümüzde fen bilgisi eğitimi çok farklı teknik ve yöntemlerle gerçekleştirilmektedir. Bu yöntemler içerisinde en etkili olanlardan bir tanesi de laboratuar yöntemidir. Laboratuar yöntemi; fen bilimleri ile ilgili temel bilgilerin, onları kanıtlayarak, deneylerin bizzat öğrenciler tarafından yapılarak öğrenilmesini amaçlamaktadır. Aynı zamanda, bu yöntemin öğrencilerde; akıl yürütmeyi, eleştirisel düşünmeyi, ilmi bakış açısını, problem çözme yeteneklerini geliştirme başta olmak üzere pek çok olumlu etki yaptığı bilinmektedir. Bu yüzden laboratuar uygulamaları, fen eğitiminin ayrılmaz bir parçası ve odak noktasıdır. Laboratuar, öğrencilerin bilimle ilgili doğrudan deneyim kazanabilecekleri, problemlerle karşılaşabilecekleri, hipotez kurma, test etmeyle problem çözümlerini tartışma fırsatlarına sahip olabilecekleri ve bilimin araştırmaya dayalı doğasını anlayabilecekleri bir yerdir. Günümüzde biyolojik araştırmaların temelini laboratuvar çalışmaları oluşturur. Fen laboratuvarları içerisinde, biyoloji laboratuvarlarını diğerlerinden ayıran en önemli unsur, özellikle gözle görülemeyen pek çok biyolojik olay, olgu ve nesnenin incelenebilmesine olanak tanımasıdır. Biyoloji konusunda temel bilgilerin edinilmesi, laboratuvar ortamında biyolojik örneklerin incelenmesi, hücreden başlayarak tüm canlıların morfolojik ve fizyolojik özelliklerinin anlaşılması ve incelenmesi amaçlanmıştır. |
Dersin İçeriği | Fen Bilgisi öğretiminde laboratuar uygulamalarının yeri ve önemini açıklayabilme, Laboratuar uygulamalarında kullanılan yaklaşımları ifade edebilme, Konuya özgü etkili laboratuar yaklaşımını seçebilme, Ortaöğretim fen bilgisi öğretim programındaki biyoloji konularına yönelik örnek laboratuar deney etkinlikleri tasarlayabilme ve değerlendirebilme. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Deney Yoluyla Öğrenme ve Öğretme | |
2 | Laboratuvar yaklaşımları, deney türleri ve bilimsel süreç becerileri | |
3 | Laboratuvar kullanım amaçları ve laboratuvarda uyulması gereken kurallar | |
4 | Biyoloji laboratuvarında kullanılan temel malzemeler, boya ve ayıraçlar | |
5 | Gösteri ve açık uçlu, kapalı ve hipotez test etme deneylerinin etkili kullanımı | |
6 | Deneyin zamanlanması, basit ve ucuz malzemeyle deneyler tasarlama | |
7 | Deney çalışma yaprakları ve deney raporu hazırlama | |
8 | Ara sınav | |
9 | Fen Bilgisi Eğitiminde biyoloji laboratuvarı ile ilgili yapılan çalışmaları inceleme | |
10 | Mikroskop kullanma becerisini geliştirme ve preperat hazırlama teknikleri | |
11 | Fen Bilgisi Öğretim Programında yer alan biyoloji konularına uygun bilimsel deneyler tasarlama ve uygulama | |
12 | Fen Bilgisi Öğretim Programında yer alan biyoloji konularına uygun bilimsel deneyler tasarlama ve uygulama | |
13 | Genel Biyoloji konularına uygun bilimsel deneyler tasarlama ve uygulama (omurgalı ve omurgasız hayvan koleksiyonu hazırlama) | |
14 | Genel Biyoloji konularına uygun bilimsel deneyler tasarlama ve uygulama (omurgalı ve omurgasız hayvan koleksiyonu hazırlama) |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Harre, R. 1999; Great Scientific Experiments, Çeviren: Kılıç, S. Büyük Bilimsel Deneyler. Tübitak Popüler Bilim Kitapları, Ankara. Şahin, B., Şahin, N.F., Özsevgeç, L.C., Saka, A. 2007; Temel Biyoloji Laboratuvar Kitabı, Ra Kitabevi, Trabzon. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Eğitim alanında yaptığı bilimsel çalışmalar aracılığıyla ulusal ve uluslararası alan yazına katkı sağlayacak nitelikte, bilimsel, etik ve yasal ilkeler temelinde özgün bilgiler üreterek bu üretimi eğitim/öğrenme öğretme sürecine taşır ve yaygınlaştırır. | ||||||
2 | Doktora yeterliliklerine dayalı olarak fen eğitimi ve disiplinlerarası alandaki etkileşimi kavrayarak temel kavram, teori ve yaklaşımları derinlemesine öğrenir, bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir | ||||||
3 | Fen eğitimi alanında literatür araştırması yapma, var olan problemleri tespit etme ve araştırma yöntemleri kullanarak bunlara çözümler üretmenin yollarını bilir ve bu doğrultuda nitelikli araştırmalar önerir. | ||||||
4 | Eleştirel bir bakış açısı ile tespit ettiği alanın ihtiyaçlarına yönelik yeni yöntem ve yaklaşımları kullanarak disiplinlerarası araştırmalar planlama, yürütme ve bunları yorumlayarak bilimsel sonuçlar ortaya koyma süreçlerinde sorumluluk alır. | ||||||
5 | Fen eğitimi alanında gerçekleştirdiği veri toplama, uygulama ve yorumlama süreçlerinden geçirdiği araştırmalarını alanının gerektirdiği sözlü ve yazılı bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak alan içi ve alan dışı gruplara aktarır, bu süreçte gerektiğinde en az bir yabancı dil ile iletişimini sürdürür. | ||||||
6 | Fen eğitimi alanında gerçekleştirdiği araştırmaların veri toplama, uygulama ve sonuçlandırma süreçlerinde toplumsal, etik ve kültürel değerleri gözetir, sahip olduğu eleştirel düşünme ve problem çözme becerilerini disiplinlerarası çalışmalarda kullanır ve kazandığı bilgi ve beceriler ile alanın eğitim politikalarına yön verebilecek yetkinliğe sahip olur. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
---|
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
Toplam | 0 |
Toplam | 0 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|