Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Akademik Yazma ILF 526 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ŞENOL BEŞOLUK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Doç. Dr. Eda DEMİRHAN

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu ders ile lisansüstü çalışmaya yeni başlamış olan akademisyen adayına bir bilimsel yayının nasıl yazıldığı, tez, makale, bildiri, kitap/bölümü metinlerinin nasıl oluşturulduğu, bu yapılırken nelere nasıl dikkat edilmesi gerektiği teorik ve uygulamalı olarak gösterilir.

Dersin İçeriği

Bilimsel yayın ve özellikleri, Bilimsel yayına ait temel terimler (başlık sistemi, giriş, amaç, önem, yöntem, bulgu, tartışma, yorumlama, sonuç, öneri, dipnot sistemleri, kapak vs.) ve bunların her bir bilimsel yayın türünde farklılaşma durumu (Örnekler üzerinde çalışma), Bilimsel bir yayın olarak tez içeriği, Tez yazımının aşamaları, Bilimsel bir yayın olarak tezin problemi, alt problemleri, Bilimsel bir yayın olarak tezin kuramsal temelleri/kavramsal çerçevesi, yazım süreci, Bilimsel bir yayın olarak tezin yöntemi nasıl belirlenir ve yazım süreci, Bilimsel bir yayın olarak tezin bulguların dizaynı, yorumlanması, Bilimsel bir yayın olarak tezin sonuç ve öneriler kısmının yazımı, Bilimsel bir yayın olarak makalenin tez yazımıyla benzerlikleri ve farklılıkları, Bilimsel bir yayın olarak bildirinin tez yazımının benzerlikleri ve farklılıkları, Bilimsel bir yayın olarak kitap bölümünün tez yazımıyla benzerlikleri ve farklılıkları, bilimsel etik, Bilimsel çalışmanın raporlaştırılmasında başkaca dikkat edilenler.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Bilimsel yayının ne olduğunu ve diğer yayınlardan farkını analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, Eşleştirme Testler,
2 Bilimsel bir yayın olarak makalenin yapısını analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, Eşleştirme Testler,
3 Bilimsel bir yayın olarak tezin yapısını analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, Eşleştirme Testler,
4 Bilimsel bir yayın olarak bildirinin yapısını analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, Eşleştirme Testler,
5 Bilimsel bir yayın olarak kitabın yapısını analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, Eşleştirme Testler,
6 Bilimsel yayınların biçimsel özelliklerini birbiriden ayırt eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, Eşleştirme Testler,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Bilimsel yayın nedir? Özellikleri nelerdir? Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi
2 Bilimsel yayına ait temel terimler (başlık sistemi, giriş, amaç, önem, yöntem, bulgu, tartışma, yorumlama, sonuç, öneri, dipnot sistemleri, kapak vs.) ve bunların her bir bilimsel yayın türünde farklılaşma durumu (Örnekler üzerinde çalışma) Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi
3 Bilimsel bir yayın olarak tez neleri içerir? Tez yazımının aşamaları nelerdir? Nasıl belirlenir? Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi
4 Bilimsel bir yayın olarak tezin problemi, alt problemleri nasıl belirlenir? Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi
5 Bilimsel bir yayın olarak tezin kuramsal temelleri/kavramsal çerçevesi nedir? Nasıl yazılır? Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi
6 Bilimsel bir yayın olarak tezin yöntemi nasıl belirlenir ve yazılır? Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi
7 Ara sınav
8 Bilimsel bir yayın olarak tezin bulguları nasıl dizayn edilir ve nasıl yorumlanır? Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi
9 Bilimsel bir yayın olarak tezin sonuç ve öneriler kısmı nasıl yazılır? Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi
10 Bilimsel bir yayın olarak makalenin tez yazımından ne gibi benzerlikleri ve farklılıkları vardır? Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi
11 Bilimsel bir yayın olarak bildirinin tez yazımından ne gibi benzerlikleri ve farklılıkları vardır? Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi
12 Bilimsel bir yayın olarak kitap bölümü tez yazımından ne gibi benzerlikleri ve farklılıkları vardır? Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi
13 Bilimsel etik nedir? Nasıl sağlanır? Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi
14 Bilimsel çalışmanın raporlaştırılmasında başka nelere dikkat edilir?
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1. Tez Çalışması Nasıl Yapılır? http://www.istatistikmerkezi.com/kitap_indir,tez-calismasi-nasil-yapilir,10.html
2. Robert A. DAY (2012). Bilimsel Bir Makale Nasıl Yazılır ve Yayımlanır? Çeviri
Gülay Aşkar Altay Online tam metin: http://journals.tubitak.gov.tr/kitap/maknasyaz/
3. Korkut Bostancı, Mustafa Yüksel, (2005). Araştırma nasıl yapılır, makale nasıl yazılır? Turkish J Thorac Cardiovasc Surg 2005;13(3):298-302
4. Orhan YILMAZ (2006). Derleme Yazılar, Sağlık Bilimlerinde Süreli Yayıncılık, TUBİTAK Sempozyum.
5. Kaliteli bir makale nasıl yazılır? Sivil Toplum Akademisi, Online: http://www.siviltoplumakademisi.org.tr/index.php?option=com_content&view=article&id=708:kaliteli-bir-makale-nasl-yazlr&catid=54:sivil-toplum-bilinci&Itemid=132
Erol Alaçam(1995). Bilimsel Etkinlik ve Yayım. Türkiye Bilimsel ve Teknik Araştırma Kurumu Yayınları.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Eğitim alanında yaptığı bilimsel çalışmalar aracılığıyla ulusal ve uluslararası alan yazına katkı sağlayacak nitelikte, bilimsel, etik ve yasal ilkeler temelinde özgün bilgiler üreterek bu üretimi eğitim/öğrenme öğretme sürecine taşır ve yaygınlaştırır. X
2 Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak fen eğitimi ve disiplinlerarası alandaki etkileşimi kavrayarak temel kavram, teori ve yaklaşımları derinlemesine öğrenir, bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. X
3 Fen eğitimi alanında literatür araştırması yapma, var olan problemleri tespit etme ve araştırma yöntemleri kullanarak bunlara çözümler üretmenin yollarını bilir ve bu doğrultuda nitelikli araştırmalar önerir. X
4 Eleştirel bir bakış açısı ile tespit ettiği alanın ihtiyaçlarına yönelik yeni yöntem ve yaklaşımları kullanarak disiplinlerarası araştırmalar planlama, yürütme ve bunları yorumlayarak bilimsel sonuçlar ortaya koyma süreçlerinde sorumluluk alır. X
5 Fen eğitimi alanında gerçekleştirdiği veri toplama, uygulama ve yorumlama süreçlerinden geçirdiği araştırmalarını alanının gerektirdiği sözlü ve yazılı bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak alan içi ve alan dışı gruplara aktarır, bu süreçte gerektiğinde en az bir yabancı dil ile iletişimini sürdürür. X
6 Fen eğitimi alanında gerçekleştirdiği araştırmaların veri toplama, uygulama ve sonuçlandırma süreçlerinde toplumsal, etik ve kültürel değerleri gözetir, sahip olduğu eleştirel düşünme ve problem çözme becerilerini disiplinlerarası çalışmalarda kullanır ve kazandığı bilgi ve beceriler ile alanın eğitim politikalarına yön verebilecek yetkinliğe sahip olur. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6
1 Bilimsel yayının ne olduğunu ve diğer yayınlardan farkını analiz eder. 5 3 3 4 2 2
2 Bilimsel bir yayın olarak makalenin yapısını analiz eder. 4 3 3 3 2 2
3 Bilimsel bir yayın olarak tezin yapısını analiz eder. 5 3 3 2 2 3
4 Bilimsel bir yayın olarak bildirinin yapısını analiz eder. 5 3 3 2 2 2
5 Bilimsel bir yayın olarak kitabın yapısını analiz eder. 5 4 3 2 2 2
6 Bilimsel yayınların biçimsel özelliklerini birbiriden ayırt eder. 4 4 3 3 2 2
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Performans Görevi (Uygulama) 50
1. Ödev 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 15 15
Ödev 2 10 20
Final 1 30 30
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 15 15
Ödev 2 10 20
Final 1 30 30
Toplam İş Yükü 322
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 12,88
Dersin AKTS Kredisi 6