Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Seminer | FBE 500 | 1 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. İSMAİL ÖNDER |
Dersi Verenler | Prof.Dr. İSMAİL ÖNDER, |
Dersin Yardımcıları | - |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Araştırma sürecini incelemek, temel bilimsel araştırma yöntemlerini gözden geçirmek ve belirli bir konu hakkında araştırma yapabilmek için gereken literatür bulma, veri toplama, verileri değerlendirme ve rapor yazma tekniklerini konusunda kavrama ve uygulama düzeyinde bilgi ve beceri kazandırmak. |
Dersin İçeriği | Bilim ve temel kavramlar (olgu, bilgi, mutlak, doğru, yanlış, evrensel bilgi v.b.), bilim tarihine ilişkin temel bilgiler, bilimsel araştırmanın yapısı, bilimsel yöntemler ve bu yöntemlere ilişkin farklı görüşler, problem, araştırma modeli, evren ve örneklem, verilerin toplanması ve veri toplama yöntemleri (nicel ve nitel veri toplama teknikleri), verilerin kaydedilmesi, analizi, yorumlanması ve raporlaştırılması. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Bilimsel yaklaşımın niteliklerini açıklar. | Beyin Fırtınası, Anlatım, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
2 | Nitel ve nicel araştırma yöntemlerini ve arasındaki farkı açıklar. | Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
3 | Nitel ve nicel bir araştırmaya probleminin taşıması gereken özellikleri açıklar | Beyin Fırtınası, | Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, |
4 | Nicel ve nitel bir araştırma için uygun araştırma yöntemi ve desenini seçer. | Bireysel Çalışma, | Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, |
5 | Literatür taramasının önemini açıklar. | Beyin Fırtınası, | Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, |
6 | Araştırma raporunun kuvvetli ve zayıf yönlerini değerlendirir. Araştırma raporunun yazımında dikkat edilmesi gereken kuralları sıralar. | Anlatım, | Eşleştirme Testler, Doğru Yanlış Testleri, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilim ve Temel Kavramlar | 1, 2, 3, 4 |
2 | Araştırma Türleri ve Arasındaki Farklar, Araştırma Problemi | 1, 2, 3, 4 |
3 | Değişken ve Hipotezler, Bilimsel Etik ve Araştırma | 1, 2, 3, 4 |
4 | Literatür Taraması, Örneklem Seçimi | 1, 2, 3, 4 |
5 | Veri Toplama Araçları, Geçerlilik, Güvenirlilik ve iç geçerlilik | 1, 2, 3, 4 |
6 | Deneysel Desenler | Ödev I: nicel bir araştırma önerisi hazırlama |
7 | Tarama, Korelaysyon ve Nedensel Karşılaştırma Araştırmaları | 1, 2, 3, 4 |
8 | Nitel Araştırmalar | 1, 2, 3, 4 |
9 | Ara Sınav | |
10 | Nitel Araştırma Türleri | 1, 2, 3, 4 |
11 | Araştırma Deseni ve Örneklem Seçimi | 1, 2, 3, 4 |
12 | Görüşme ve Gözlem | Ödev II: Nitel bir araştırma önerisi hazırlama |
13 | Geçerlilik, Güvenirlilik ve Nitel Analiz | 1, 2, 3, 4 |
14 | Raporlaştırma ve Dönem Sonu Değerlendirmesi | Ödev III: dersin genel değerlendirmesi ve öz değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | - |
Ders Kaynakları | [1] Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E.,Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2008).Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Yayıncılık, Ankara. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Eğitim alanında yaptığı bilimsel çalışmalar aracılığıyla ulusal ve uluslararası alan yazına katkı sağlayacak nitelikte, bilimsel, etik ve yasal ilkeler temelinde özgün bilgiler üreterek bu üretimi eğitim/öğrenme öğretme sürecine taşır ve yaygınlaştırır. | X | |||||
2 | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak fen eğitimi ve disiplinlerarası alandaki etkileşimi kavrayarak temel kavram, teori ve yaklaşımları derinlemesine öğrenir, bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | X | |||||
3 | Fen eğitimi alanında literatür araştırması yapma, var olan problemleri tespit etme ve araştırma yöntemleri kullanarak bunlara çözümler üretmenin yollarını bilir ve bu doğrultuda nitelikli araştırmalar önerir. | X | |||||
4 | Eleştirel bir bakış açısı ile tespit ettiği alanın ihtiyaçlarına yönelik yeni yöntem ve yaklaşımları kullanarak disiplinlerarası araştırmalar planlama, yürütme ve bunları yorumlayarak bilimsel sonuçlar ortaya koyma süreçlerinde sorumluluk alır. | X | |||||
5 | Fen eğitimi alanında gerçekleştirdiği veri toplama, uygulama ve yorumlama süreçlerinden geçirdiği araştırmalarını alanının gerektirdiği sözlü ve yazılı bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak alan içi ve alan dışı gruplara aktarır, bu süreçte gerektiğinde en az bir yabancı dil ile iletişimini sürdürür. | X | |||||
6 | Fen eğitimi alanında gerçekleştirdiği araştırmaların veri toplama, uygulama ve sonuçlandırma süreçlerinde toplumsal, etik ve kültürel değerleri gözetir, sahip olduğu eleştirel düşünme ve problem çözme becerilerini disiplinlerarası çalışmalarda kullanır ve kazandığı bilgi ve beceriler ile alanın eğitim politikalarına yön verebilecek yetkinliğe sahip olur. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Bilimsel yaklaşımın niteliklerini açıklar. | 2 | 3 | ||||
2 | Nitel ve nicel araştırma yöntemlerini ve arasındaki farkı açıklar. | 3 | 1 | 1 | |||
3 | Nitel ve nicel bir araştırmaya probleminin taşıması gereken özellikleri açıklar | 3 | 4 | 2 | |||
4 | Nicel ve nitel bir araştırma için uygun araştırma yöntemi ve desenini seçer. | 4 | 2 | 1 | |||
5 | Literatür taramasının önemini açıklar. | 5 | 2 | ||||
6 | Araştırma raporunun kuvvetli ve zayıf yönlerini değerlendirir. Araştırma raporunun yazımında dikkat edilmesi gereken kuralları sıralar. | 4 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 20 |
2. Ödev | 20 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 60 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 3 | 8 | 24 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 156 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,24 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |