Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Fen Eğitiminde Düşünme Becerilerinin Geliştirilmes | ILF 522 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. AYSUN ÖZTUNA KAPLAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Düşünme süreçleri, öğrenme ve bunlar arasındaki ilişkileri anlama, düşünme becerilerini ve yollarını ayrıntılı olarak tanıma, fen ve teknoloji derslerinde düşünme becerilerini geliştirmeye yönelik etkinlikler tasarlayarak fen eğitimine katkıda bulunma. |
Dersin İçeriği | Öğrenme ve düşünme ilişkisi üzerine tartışmalar. Düşünme becerileri nelerdir?; Düşünme süreçlerinde kullanılan akıl yürütme yolları; Piaget’in düşünme süreçleri ve Vygotsky’in görüşlerinin karşılaştırılması; Gardner ve Guleman’ın düşünmeye dair görüşleri; Bloom taksonomisi; Bilimsel düşünme becerileri; Yaratıcı düşünme becerileri; Problem çözme becerileri; Eleştirel düşünme becerileri; Yansıtıcı düşünme becerileri; Empatik düşünme süreçleri; Biliş üstü beceriler. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Düşünme becerileri ve yollarını tanımlar. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
2 | Düşünme süreçlerini tanımlar. | Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Anlatım, | Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, |
3 | Düşünme ve öğrenme arasındaki ilişkiyi irdeler. | Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | Kısa Cevaplı Testler, Çoktan Seçmeli Testler, |
4 | Farklı düşünme süreçlerini karşılaştırır. | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
5 | Kendi düşünme becerilerini değerlendirir. | Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Gösterip Yaptırma, Tartışma, | Çoktan Seçmeli Testler, |
6 | Düşünme becerilerini geliştirmeye yönelik etkinlik tasarlar. | Tartışma, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, Beyin Fırtınası, | Eşleştirme Testler, Kısa Cevaplı Testler, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Öğrenme, düşünme ve ilişkisi üzerine tartışmalar. Düşünme becerileri nelerdir? Düşünme süreçlerinde kullanılan akıl yürütme yolları | [1], [2], [3], [5], [6] |
2 | Piaget’in düşünme süreçleri | [3], [4], [6] |
3 | Vygotsky’in düşünme süreçleri- düşünce dil arasındaki ilişkiler | [3], [4] |
4 | Gardner ve Guleman’ın düşünmeye dair görüşleri | [3], [4] |
5 | Bloom’un taksonomik sınıflamasında düşünme şekilleri | [3], [4] |
6 | Bilimsel düşünme becerileri, geliştirilmesine yönelik öneriler | [3], [4] |
7 | Ara sınav | |
8 | Eleştirel düşünme becerileri ve geliştirilmesine yönelik öneriler | [7] |
9 | Yaratıcı düşünme becerileri ve geliştirilmesine yönelik öneriler | [4], [6], [8] |
10 | Problem çözme becerileri ve geliştirilmesine yönelik öneriler | [2], [3], [4] |
11 | Yansıtıcı düşünme becerileri ve geliştirilmesine yönelik öneriler | [2], [3], [4] |
12 | Empatik düşünme süreçleri ve geliştirilmesine yönelik öneriler | [2], [3], [4] |
13 | Biliş üstü beceriler (Üst biliş) | [2], [3], [4] |
14 | Genel değerlendirme, tartışma ve kapanış |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | [1] Açıkgöz, K. Ü. (2003). Etkili Öğrenme ve Öğretme. İzmir: Eğitim Dünyası Yayınları. [2] Demirel Ö. (2005). Eğitimde Yeni Yönelimler. Ankara: PegemA Yay. (2. Baskı). [3] Fisher, R. (2005). Teaching Children to Think (2nd ed). Nelson Thornes. UK. [4] Özden, Y. (1997). Öğrenme ve Öğretme, Yaratıcılığı Geliştirme, Düşünmeyi Öğrenme, Öğrenme Biçemleri, Ankara: Pegem Yayıncılık. [5] Selçuk, Z. (1994). Eğitim Psikolojisi. Ankara: Atlas Kitabevi (5. Basım). [6] Senemoğlu, N. (2001). Gelişim, Öğrenme ve Öğretim. Ankara: Gazi Kitabevi (3. Basım). [7] Şahinel, S. (2002). Eleştirel Düşünme. Ankara: PegemA Yayıncılık. [8] Üstündağ, T. (2003). Yaratıcılığa Yolculuk. Ankara: PegemA Yay. (2. Baskı). |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Eğitim alanında yaptığı bilimsel çalışmalar aracılığıyla ulusal ve uluslararası alan yazına katkı sağlayacak nitelikte, bilimsel, etik ve yasal ilkeler temelinde özgün bilgiler üreterek bu üretimi eğitim/öğrenme öğretme sürecine taşır ve yaygınlaştırır. | X | |||||
2 | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak fen eğitimi ve disiplinlerarası alandaki etkileşimi kavrayarak temel kavram, teori ve yaklaşımları derinlemesine öğrenir, bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | X | |||||
3 | Fen eğitimi alanında literatür araştırması yapma, var olan problemleri tespit etme ve araştırma yöntemleri kullanarak bunlara çözümler üretmenin yollarını bilir ve bu doğrultuda nitelikli araştırmalar önerir. | X | |||||
4 | Eleştirel bir bakış açısı ile tespit ettiği alanın ihtiyaçlarına yönelik yeni yöntem ve yaklaşımları kullanarak disiplinlerarası araştırmalar planlama, yürütme ve bunları yorumlayarak bilimsel sonuçlar ortaya koyma süreçlerinde sorumluluk alır. | X | |||||
5 | Fen eğitimi alanında gerçekleştirdiği veri toplama, uygulama ve yorumlama süreçlerinden geçirdiği araştırmalarını alanının gerektirdiği sözlü ve yazılı bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak alan içi ve alan dışı gruplara aktarır, bu süreçte gerektiğinde en az bir yabancı dil ile iletişimini sürdürür. | X | |||||
6 | Fen eğitimi alanında gerçekleştirdiği araştırmaların veri toplama, uygulama ve sonuçlandırma süreçlerinde toplumsal, etik ve kültürel değerleri gözetir, sahip olduğu eleştirel düşünme ve problem çözme becerilerini disiplinlerarası çalışmalarda kullanır ve kazandığı bilgi ve beceriler ile alanın eğitim politikalarına yön verebilecek yetkinliğe sahip olur. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Düşünme becerileri ve yollarını tanımlar. | 5 | 5 | ||||
2 | Düşünme süreçlerini tanımlar. | 5 | 5 | ||||
3 | Düşünme ve öğrenme arasındaki ilişkiyi irdeler. | 5 | 5 | ||||
4 | Farklı düşünme süreçlerini karşılaştırır. | 5 | 5 | 5 | |||
5 | Kendi düşünme becerilerini değerlendirir. | 5 | 5 | ||||
6 | Düşünme becerilerini geliştirmeye yönelik etkinlik tasarlar. | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 30 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 50 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 12 | 12 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 24 | 24 |
Final | 1 | 14 | 14 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 140 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |