Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Fen Eğitimi Araştırmalarında Karşılaşılan Sorunlar | ILF 518 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. FATİME BALKAN KIYICI |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bilimsel çalışmaların araştırma yöntemleri ile ilgili bilgiler çerçevesinde yapılması gerekmektedir. Bu dersin amacı bilimsel araştırma yöntemleri dersini almış olan öğrencilerin fen eğitimi ile ilgili makale ve tezlerin bölümlerini eleştirel bir bakış açısıyla inceleyerek teorik olarak öğrendikleri bilgileri uygulayabilmelerini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bilimsel araştırmalarda karşılaşılan sorunlar, makalelerin ve tezlerin taranması, nicel ve nitel yöntemle ile yazılmış makale ve tezlerin; literatür taraması, yöntem, evren ve örneklem, verilerin yorumlanması, tartışma ve sonuç, öneriler bakımından incelenmesi. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Bilimsel araştırma sorunlarını listeler. | Deney ve Laboratuvar, | Kısa Cevaplı Testler, |
2 | Makaleleri nasıl tarayacağını bilir. | Deney ve Laboratuvar, Tartışma, | |
3 | Makaleleri nitel ve nicel olarak sınıflandırabilir. | Tartışma, | |
4 | Makalelerdeki sorunları tespit edip, tartışabilir. | Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | |
5 | Makalelerde tespit edilen sorunlara çözüm üretebilir. | Gezi / Gözlem, | |
6 | Tezleri nasıl tarayacağını bilir. | Deney ve Laboratuvar, Tartışma, | |
7 | Tezleri nitel ve nicel olarak sınıflandırabilir. | Tartışma, | |
8 | Tezlerdeki sorunları tespit edip, tartışabilir. | Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | |
9 | Tezlerde tespit edilen sorunlara çözüm üretebilir. | Gezi / Gözlem, | |
10 | Örnek bir çalışma planlayıp sunabilir. | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş, bilimsel araştırma sorunlarına genel bir bakış | 1,7 |
2 | Makale yazımı ile ilgili sorunların irdelenmesi | 1,4 |
3 | Nitel yöntemin kullanıldığı makalelerin incelenmesi | 3,9 |
4 | Nicel yöntemin kullanıldığı makalelerin incelenmesi | 2,6,9 |
5 | Tez yazımı ile ilgili sorunların irdelenmesi | 1,7 |
6 | Nitel ve nicel yöntemin kullanıldığı tezlerin araştırılması | 1,7 |
7 | Tezlerin giriş bölümünde karşılaşılan sorunların incelenmesi | 7 |
8 | Tezlerde literatür taraması ile ilgili sorunların incelenmesi | 7 |
9 | Tezlerde yöntem seçimi ile ilgili sorunların incelenmesi | 1,4 |
10 | Tezlerde evren ve örneklem seçimi ile ilgili sorunların incelenmesi | 4 |
11 | Tezlerde verilerin yorumlanması kısmının yazımı ile ilgili sorunların incelenmesi | 2,5,9 |
12 | Tezlerin tartışma ve sonuç kısmının yazımı ile ilgili sorunların incelenmesi | 1,7 |
13 | Tezlerde öneri yazımı ile ilgili sorunların incelenmesi | 1,7 |
14 | Genel Değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. Balcı, Ali.Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem, Teknik ve İlkeler. 6. Baskı. Ankara Pegem A Yayıncılık. 2006. 2. Köklü, Nilgün. Şener Büyüköztürk. Ömay Çoluk Bökeoğlu. Sosyal Bilimler için İstatistik.1. Baskı PegemA Yayıncılık. Ankara. 2006 3. Yıldırım, A. ve H. Şimşek. Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. 5. Baskı. Ankara: Seçkin Yayıncılık. 2005 4. Ekiz, Durmuş. Eğitimde Araştırma Yöntem ve Metotlarına Giriş. Ankara: Anı Yayıncılık, 2003. 5. Büyüköztürk, Şener. Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. İkinci Baskı. PegemA Yayıncılık. Ankara. 2002. 6. Altunışık, Remzi, Recai Coşkun. Engin Yıldırım. Serkan Bayraktaroğlu. Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri SPSS Uygulamalı. Genişletilmiş 2. Basım. Sakarya. Sakarya Kitabevi. 2002. 7. Karasar, Niyazi. Bilimsel Araştırma Yöntemlerinde Kavramlar, İlkeler, Teknikler. Dokuzun basım. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım, 1999. 8. Tezbaşaran, A. Ata. Likert Tipi Ölçek Geliştirme Kılavuzu. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları, 1997. 9. Yin, R. Y. Case study research: Design and methods. (Second Edition). Thousand Oaks: Sage Publication. 1994 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Eğitim alanında yaptığı bilimsel çalışmalar aracılığıyla ulusal ve uluslararası alan yazına katkı sağlayacak nitelikte, bilimsel, etik ve yasal ilkeler temelinde özgün bilgiler üreterek bu üretimi eğitim/öğrenme öğretme sürecine taşır ve yaygınlaştırır. | X | |||||
2 | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak fen eğitimi ve disiplinlerarası alandaki etkileşimi kavrayarak temel kavram, teori ve yaklaşımları derinlemesine öğrenir, bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | X | |||||
3 | Fen eğitimi alanında literatür araştırması yapma, var olan problemleri tespit etme ve araştırma yöntemleri kullanarak bunlara çözümler üretmenin yollarını bilir ve bu doğrultuda nitelikli araştırmalar önerir. | X | |||||
4 | Eleştirel bir bakış açısı ile tespit ettiği alanın ihtiyaçlarına yönelik yeni yöntem ve yaklaşımları kullanarak disiplinlerarası araştırmalar planlama, yürütme ve bunları yorumlayarak bilimsel sonuçlar ortaya koyma süreçlerinde sorumluluk alır. | X | |||||
5 | Fen eğitimi alanında gerçekleştirdiği veri toplama, uygulama ve yorumlama süreçlerinden geçirdiği araştırmalarını alanının gerektirdiği sözlü ve yazılı bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak alan içi ve alan dışı gruplara aktarır, bu süreçte gerektiğinde en az bir yabancı dil ile iletişimini sürdürür. | X | |||||
6 | Fen eğitimi alanında gerçekleştirdiği araştırmaların veri toplama, uygulama ve sonuçlandırma süreçlerinde toplumsal, etik ve kültürel değerleri gözetir, sahip olduğu eleştirel düşünme ve problem çözme becerilerini disiplinlerarası çalışmalarda kullanır ve kazandığı bilgi ve beceriler ile alanın eğitim politikalarına yön verebilecek yetkinliğe sahip olur. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Bilimsel araştırma sorunlarını listeler. | ||||||
2 | Makaleleri nasıl tarayacağını bilir. | ||||||
3 | Makaleleri nitel ve nicel olarak sınıflandırabilir. | ||||||
4 | Makalelerdeki sorunları tespit edip, tartışabilir. | ||||||
5 | Makalelerde tespit edilen sorunlara çözüm üretebilir. | ||||||
6 | Tezleri nasıl tarayacağını bilir. | ||||||
7 | Tezleri nitel ve nicel olarak sınıflandırabilir. | ||||||
8 | Tezlerdeki sorunları tespit edip, tartışabilir. | ||||||
9 | Tezlerde tespit edilen sorunlara çözüm üretebilir. | ||||||
10 | Örnek bir çalışma planlayıp sunabilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 6 | 96 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Ödev | 1 | 4 | 4 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü | 160 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |