Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Fen Eğitiminde Öğretim Metotları ve Uygulamaları I | ILF 503 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | YOK |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ŞENOL BEŞOLUK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Fen eğitiminin istenen biçimde gerçekleştirilebilmesi için üzerinde durulması gereken en önemli konulardan biri bu dersle ilgili öğrenme-öğretme süreçleridir. Daha etkili, verimli ve çekici bir fen öğretiminin tasarımlanması için özellikle fen eğitimi alanında sınanmış öğrenme/öğretme kuramlarını, stratejileri ve paradigmaları bilmek gereklidir. Bu dersin amacı, fen eğitiminde uzmanlaşmak isteyen öğrencilere daha etkili fen öğretiminin tasarımlanması ve uygulanabilmesi için gerekli kuramsal bilgileri ve temel becerileri kazanmalarını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Fen eğitiminde önemli değişkenler: kazanımlar, öğretmen, ortam, öğrenci. Fen eğitimine yön veren bilimsel araştırmalar. Fen eğitiminde bireysel farklılıklar (bilişsel ve duyuşsal). Öğrenme stilleri ve biçemleri. Bilimsel bilginin epistemolojik temelleri. Fen eğitiminde kullanılan eğitim yöntemlerinin tarihsel gelişimi, paradigmalar ve kuramlara genel bakış. Davranışçı, bilişçi ve yapılandırmacı bakış açıları ve bu bakış açılarını oluşturan kuramlar. Çağdaş fen eğitiminde önemli kavramlar: problem çözme, bilişsel çıraklık, bilişsel esneklik, etkin öğrenme, türetimci öğrenme, üst düzey öğrenme ürünleri. Tartışma ve genel değerlendirme. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Fen eğitiminin tarihsel gelişimini açıklar. | Beyin Fırtınası, Anlatım, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, | |
2 | Öğrenmeyi etkileyen faktörleri açıklar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Gösterip Yaptırma, Anlatım, | |
3 | Farklı öğrenme stillerini açıklar. | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Gösterip Yaptırma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Fen eğitiminde uygulanan çağdaş öğretim metotlarının kuramsal temellerini açıklar ve bunları uygular. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Gösterip Yaptırma, | |
5 | Farklı öğretim metotlarını karşılaştırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, Beyin Fırtınası, | |
6 | Fen eğitimi ile ilgili yeni araştırmaları izler ve değerlendirir. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Fen eğitiminde önemli değişkenler: kazanımlar, öğretmen, ortam, öğrenci. | İlgili kaynaklar |
2 | Fen eğitimine yön veren bilimsel araştırmalar | İlgili kaynaklar |
3 | Fen eğitiminde bireysel farklılıklar (bilişsel) | İlgili kaynaklar |
4 | Fen eğitiminde bireysel farklılıklar (duyuşsal) | İlgili kaynaklar |
5 | Öğrenme stilleri ve biçemleri | İlgili kaynaklar |
6 | Bilimsel bilginin epistemolojik temelleri, Fen eğitiminde kullanılan eğitim yöntemlerinin tarihsel gelişimi, paradigmalar ve kuramlara genel bakış | İlgili kaynaklar |
7 | Öğrenci Çalışmaları . (Behaviourists) Davranışçılar: Pavlov, Thorndike, Skinner | İlgili kaynaklar |
8 | Öğrenci Çalışmaları. (Cognitivists) Bilişçiler: Piaget, DeBono, Gagne | İlgili kaynaklar |
9 | Öğrenci Çalışmaları. (Cognitivists 2) Bilişçiler: Bloom, Miller, Asubel, Paivio | İlgili kaynaklar |
10 | Öğrenci Çalışmaları. (Constructivists) Yapılandırmacılar: VonGlasersfeld, Vygotsky, Bruner, Bransford | İlgili kaynaklar |
11 | Öğrenci Çalışmaları. (Constructivists 2) Yapılandırmacılar: Lave, Spiro, Jonassen | İlgili kaynaklar |
12 | Çağdaş fen eğitiminde önemli kavramlar: problem çözme, bilişsel çıraklık, bilişsel esneklik | İlgili kaynaklar |
13 | Etkin öğrenme, türetici öğrenme, üst düzey öğrenme ürünleri | İlgili kaynaklar |
14 | Tartışma ve genel değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | [1] Kılıç, B. Gülşen, “İlköğretim Bilim Öğretimi”, Morpa, 2006, İstanbul. [2] Demirel Özcan, “Eğitimde Yeni Yönelimler”, PegemA, 2007, Ankara. [3]Baker, D. R., & Piburn, M. D. (1997). Consructing science in middle and secondary school classrooms. Boston: Allyn and Bacon. [4]Committee on Undergraduate Science Education. (1997). Science Teaching Reconsidered: A handbook. Washington, D. C.: National Academy Press. 15 Ekim 2003 tarihinde ulaşıldı, http://www.nap.edu/readingroom/books/str/pdf/index.pdf [5]Deryakulu, D. (2000). Yapıcı öğrenme. A. Şimşek (Ed.), Sınıfta demokrasi (ss. 53-77). Ankara: Eğitim-Sen Yayınları. [6]National Research Council. (1996). National science education standards. Washington, DC: National Academy Press. NRC web sitesinden 25 Mart 2004 tarihinde ulaşıldı, http://www.nap.edu/readingroom/books/nses/ [7]Novak, J. D., & Gowin, D. B. (1998). Learning how to learn (14. edition). Cambridge: Cambridge University Press. [8]Sinatra, G. M. (2002). Motivational, social, and contextual aspects of conceptual change: A commentary. M. Limon & L. Mason (Eds.), Reconsidering conceptual change: Issues in theory and practise (pp. 187-197). Dordrecht: Kluwer Academic Publishers. [9]Strike, K. A., & Posner, G. J. (1992). A revisionist theory of conceptual change. R.A. Duschl & R.J. Hamilton (Eds.), Philosophy of science: Cognitive psychology and educational theory and practice (pp. 147-176). Albany, NY: State University of New York Press. [10]Gabel, D.L. (Ed.). (1994). Handbook of research on science teaching and learning. New York: Simon ve Schuster Macmillan. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Eğitim alanında yaptığı bilimsel çalışmalar aracılığıyla ulusal ve uluslararası alan yazına katkı sağlayacak nitelikte, bilimsel, etik ve yasal ilkeler temelinde özgün bilgiler üreterek bu üretimi eğitim/öğrenme öğretme sürecine taşır ve yaygınlaştırır. | X | |||||
2 | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak fen eğitimi ve disiplinlerarası alandaki etkileşimi kavrayarak temel kavram, teori ve yaklaşımları derinlemesine öğrenir, bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | X | |||||
3 | Fen eğitimi alanında literatür araştırması yapma, var olan problemleri tespit etme ve araştırma yöntemleri kullanarak bunlara çözümler üretmenin yollarını bilir ve bu doğrultuda nitelikli araştırmalar önerir. | X | |||||
4 | Eleştirel bir bakış açısı ile tespit ettiği alanın ihtiyaçlarına yönelik yeni yöntem ve yaklaşımları kullanarak disiplinlerarası araştırmalar planlama, yürütme ve bunları yorumlayarak bilimsel sonuçlar ortaya koyma süreçlerinde sorumluluk alır. | X | |||||
5 | Fen eğitimi alanında gerçekleştirdiği veri toplama, uygulama ve yorumlama süreçlerinden geçirdiği araştırmalarını alanının gerektirdiği sözlü ve yazılı bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak alan içi ve alan dışı gruplara aktarır, bu süreçte gerektiğinde en az bir yabancı dil ile iletişimini sürdürür. | X | |||||
6 | Fen eğitimi alanında gerçekleştirdiği araştırmaların veri toplama, uygulama ve sonuçlandırma süreçlerinde toplumsal, etik ve kültürel değerleri gözetir, sahip olduğu eleştirel düşünme ve problem çözme becerilerini disiplinlerarası çalışmalarda kullanır ve kazandığı bilgi ve beceriler ile alanın eğitim politikalarına yön verebilecek yetkinliğe sahip olur. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Fen eğitiminin tarihsel gelişimini açıklar. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
2 | Öğrenmeyi etkileyen faktörleri açıklar. | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 |
3 | Farklı öğrenme stillerini açıklar. | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
4 | Fen eğitiminde uygulanan çağdaş öğretim metotlarının kuramsal temellerini açıklar ve bunları uygular. | 4 | 5 | 3 | 4 | 3 | 3 |
5 | Farklı öğretim metotlarını karşılaştırır. | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 |
6 | Fen eğitimi ile ilgili yeni araştırmaları izler ve değerlendirir. | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 30 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü | 161 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,44 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |