Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sağlık Hizmetlerinde Kalite İyileştirme ve Akreditasyon SAY 612 2 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. SELMA ALTINDİŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş Gör Çiğdem Ugan

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Öğrencilere kalite iyileştirme ve akreditasyon uygulamalarını tanıtarak sınıf içi ve dışı uygulamaları analiz etmektir.

Dersin İçeriği

Bu derste  sağlık hizmetlerinde kalite ve akreditasyon kavramları, hasta güvenliği, kalite ve akreditasyon ilkeleri,  Türkiye ve dünyadaki uygulamaları konusunda hakkında temel bilgiler vermenin yanı sıra JSI ve TÜRKAK uygulamaları konularına yer verilecektir.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kalite ve akreditasyonun önemini anlar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Sağlık hizmetlerinde kalitesizliğin önemini kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
3 Akreditasyon sürecini bilir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
4 Kalite bağlamında hasta güvenliği uygulamaları, tıbbi hata nedenleri ve çözümleri konusunu kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 SAĞLIK HİZMETLERİNDE KALİTE VE AKREDİTASYON KAVRAMLARI
2 SAĞLIK HİZMETLERİNDE KALİTENİN ÖNEMİ VE İLKELERİ
3 SAĞLIK HİZMETLERİNDE KALİTE İLKELERİ: SÜREKLİLİK
4 SAĞLIK HİZMETLERİNDE KALİTE İLKELERİ: HASTA MEMENİNİYETİ
5 SAĞLIK HİZMETLERİNDE KALİTE İLKELERİ: ÇALIŞAN VE HASTA KATILIMI
6 SAĞLIK HİZMETLERİNDE KALİTE İLKELERİ: ÇALIŞAN VE HASTA EĞİTİMİ
7 SAĞLIK HİZMETLERİNDE KALİTE UYGULAMASI OLARAK HASTA GÜVENLİĞİ
8 KALİTE İYİLEŞTİRMEDE KULLANILAN TEMEL ARAÇLAR
9 ARA SINAV
10 AKREDİTASYONUN AVANTAJLARI
11 DÜNYADA VE TÜRKİYEDE KALİTE VE AKREDİTASYON UYGULAMALRI
12 JSI
13 TÜRKAK
14 DÜNYADA VE TÜRKİYEDE KALİTE VE AKREDİTASYON UYGULAMALARI
Kaynaklar
Ders Notu

Ders notları

 

Ders Kaynakları

Quality and Accredation in health care services; A global review; WHO;2003. 

İlker Carikci; Sağlık hizmetlerinde Akreditasyon; SDU SBE İşletme Yuksek lisans tezi, 2011, İsparta

Spath, Patrice.(2009). Introduction to healthcare quality management Health Administration Press

WHO (2003). Quality and accreditation in health care services.

Alkhenizan, A., & Shaw, C. (2011). Impact of Accreditation on the Quality of Healthcare Services: a Systematic Review of the Literature. Annals of Saudi Medicine, 31(4), 407–416. http://doi.org/10.4103/0256-4947.83204

https://www.jointcommissioninternational.org/

AACI(2016). International Accreditation Standards for Healthcare Organisations

Sara Melo, (2016) "The impact of accreditation on healthcare quality improvement: a qualitative case study", Journal of Health Organization and Management, Vol. 30 Issue: 8, pp.1242-1258.  

Dhillon, B.S., (2007), Reliability Technology, Human Error, and Quality in Health Care, CRC Press, USA.

Stoecklein, M. (2005), “Quality Improvement Systmes, Theories, and Tools”, (Edit. Scott B. Ransom, Maulik s. Joshi, and David B. Nash), The Healthcare Quality Book; Vision, Stretegy, and Tools, Health Administration Press, Washington.

Leebov, W. and Ersoz, CJ. (1991), The Health Care Manager’s Guide To Continuous Quality Improvement, American Hospital Publishing, USA.

Varkey, P. (2010), Medical Quality Management; Theary and Practice, Jones and Bartlett Publichers, USA. 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Disipline arası düşünebilme yeteneği kazanmak X
2 Değer temelli sağlık hizmet ve geri ödeme yöntemlerini değerlendirmek, kıyaslamak ve en iyi uygulamalar hakkında öneriler geliştirmek X
3 Dünyadaki sağlık sorunlarını tespit etmek ve yorumlamak. X
4 Küresel sağlık sorunları için çözüm önerileri geliştirebilmek X
5 Sağlık mevzuatında hakim olmak X
6 Gelişen bilgi ve sağlık teknolojilerini takip etmek X
7 Alan yazını takip etmek X
8 Sürekli iyileştirme için gerekli araştırmalar yapmak X
9 Multidisipliner çalışmalar yapmak X
10 Ulusal ve Uluslararası düzeyde ortak projeler geliştirmek ve yürütmek X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 Kalite ve akreditasyonun önemini anlar
2 Sağlık hizmetlerinde kalitesizliğin önemini kavrar
3 Akreditasyon sürecini bilir
4 Kalite bağlamında hasta güvenliği uygulamaları, tıbbi hata nedenleri ve çözümleri konusunu kavrar
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 40
1. Ara Sınav 60
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Ara Sınav 1 5 5
Ödev 1 5 5
Final 1 12 12
Toplam İş Yükü 150
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6
Dersin AKTS Kredisi 6