Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Nitel Araştırma Yöntemleri | YNO 614 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Araştırma Yöntemleri dersinin alınmış olması tercih edilir. |
Önerilen Seçmeli Dersler | Bilim Felsefesi, Araştırma Yöntemleri |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ALİ TAŞ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Araş. Gör. Oğuzhan ÖZTÜRK |
Dersin Kategorisi | Genel Eğitim |
Dersin Amacı | Doktora öğrencilerinin araştırmalarında salt pozitivist değil, youmlayıcı bir yaklaşımı da benimseyebilmelerinin altyapısını oluşturmak; başlıca nitel araştırma tekniklerinin uygulanması ve yorumlanmasını sağlamak. |
Dersin İçeriği | Temel Kavramlar: Ontolojik, epistomolojik, metodolojik ve paradigmic çerçeve Bilim felsefesi,pozitivizmin eleştirisi,"eleştirel kurma" ve "anti-pozitivizm" Nicel Nitel Ayrımı ve Bilimsel Bilginin bütünlüğü tartışması Nitel araştırma tasarımı Nitel Veri Derleme Nitel Veri Çözümleme Başlıca Nitel Yöntemler: Fenomeoloji, Etnografi, Temellendirilmiş Kuram, Örnek Olay
|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Bilim felsefesi alt yapısını inşaa etmek | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
2 | Gerçekliği anlayabilme ve açıklayabilme için yorumlayıcı ve pozitivist yaklaşımları birleştirebilmek | Beyin Fırtınası, Tartışma, Anlatım, | |
3 | Pozitivist yaklaşımdan kaynaklanan sakıncaları giderebilecek çözümler üretmek | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
4 | Başlıca nitel araştırma tekniklerini kavramak ve eleştirel olarak değerlendirmek | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
5 | Nitel tekniklerden yararlanılabilecek bir araştırma stratejisi oluşturmak | Tartışma, Beyin Fırtınası, | |
6 | Nitel yöntemlerin hangi durumlarda kullanılabileceğine ilişkin karar vermek | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilim felsefesi bağlamında "bilim" ve "bilimsel bilgi" | |
2 | Pozitivizmin eleştirisi | |
3 | Yorumlayıcı yaklaşımın temel varsayımlar ve pozitivizmle karşılaştırılması | |
4 | Nitel araştırmalarda örneklem ve veri | |
5 | Nitel araştırmalarda geçerlilik, güvenilirlik ve genellenebilirlik | |
6 | Fenomenoloji | |
7 | Etnografi | |
8 | Örnek Olay | |
9 | Söylem Analizi | |
10 | Temellendirilmiş Kuram | |
11 | Odak Grup | |
12 | İçerik Analizi | |
13 | Bilişsel Harita | |
14 | Çoklu Yöntem |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Coşkun,R. Altunışık, R. Yıldırım, E. ve Bayraktaroğlu, S. (2015) Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri: SPSS Uygulamalı, 8. Baskı, Sakarya Kitabevi. |
Ders Kaynakları | Flick, U. (2009) An Introduction to Qualitative Research, 4th ed., Sage Silverman, D. (2013) Doing Qualitative Research, Sage. Kuhn, T. The Structure of Scientific Revolutions
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | En az bir yabancı dili de kullanarak kendi disiplininde derinlemesine bilgi sahibidir. | ||||||
2 | Kendi disiplinindeki kavram, uygulama, model ve teoriler ile araştırma yöntem bilgisini, bilimsel çalışmalarda ele aldığı işletme ve yönetim sorunlarının çözümünde disipline orijinal katkı sunacak şekilde kullanır. | ||||||
3 | Sahip olduğu bilgileri etik değerlere uygun, yasalar çerçevesinde, doğru ve güvenli şekilde kullanır. | ||||||
4 | Disiplini ile ilgili sosyal konular hakkında farkındalığını gösterir. | ||||||
5 | Bilimsel çalışmalarını nitelikli bilimsel mecralarda yayınlatabilir. | ||||||
6 | Bilimsel çalışmalarını sözlü olarak bilimsel toplantılarda akademik teamüllere uygun bir şekilde sunabilir. | ||||||
7 | Toplumsal refah oluşturmak için inovasyona dayalı girişimciliği stratejik eylemler ile ilişkilendirebilir ve tasarlayabilir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Bilim felsefesi alt yapısını inşaa etmek | |||||||
2 | Gerçekliği anlayabilme ve açıklayabilme için yorumlayıcı ve pozitivist yaklaşımları birleştirebilmek | |||||||
3 | Pozitivist yaklaşımdan kaynaklanan sakıncaları giderebilecek çözümler üretmek | |||||||
4 | Başlıca nitel araştırma tekniklerini kavramak ve eleştirel olarak değerlendirmek | |||||||
5 | Nitel tekniklerden yararlanılabilecek bir araştırma stratejisi oluşturmak | |||||||
6 | Nitel yöntemlerin hangi durumlarda kullanılabileceğine ilişkin karar vermek |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,28 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |