Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Nitel Araştırma Yöntemleri YNO 614 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

Araştırma Yöntemleri dersinin alınmış olması tercih edilir.

Önerilen Seçmeli Dersler

Bilim Felsefesi,

 Araştırma Yöntemleri

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ALİ TAŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Araş. Gör. Oğuzhan ÖZTÜRK

Dersin Kategorisi Genel Eğitim
Dersin Amacı

Doktora öğrencilerinin araştırmalarında salt pozitivist değil, youmlayıcı bir yaklaşımı da benimseyebilmelerinin altyapısını oluşturmak; başlıca nitel araştırma tekniklerinin uygulanması ve yorumlanmasını sağlamak.

Dersin İçeriği

Temel Kavramlar: Ontolojik, epistomolojik, metodolojik ve paradigmic çerçeve

Bilim felsefesi,pozitivizmin eleştirisi,"eleştirel kurma" ve "anti-pozitivizm"

Nicel Nitel Ayrımı ve Bilimsel Bilginin bütünlüğü tartışması

Nitel araştırma tasarımı

Nitel Veri Derleme

Nitel Veri Çözümleme

Başlıca Nitel Yöntemler: Fenomeoloji, Etnografi, Temellendirilmiş Kuram, Örnek Olay

 

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Bilim felsefesi alt yapısını inşaa etmek Anlatım, Beyin Fırtınası,
2 Gerçekliği anlayabilme ve açıklayabilme için yorumlayıcı ve pozitivist yaklaşımları birleştirebilmek Beyin Fırtınası, Tartışma, Anlatım,
3 Pozitivist yaklaşımdan kaynaklanan sakıncaları giderebilecek çözümler üretmek Anlatım, Beyin Fırtınası,
4 Başlıca nitel araştırma tekniklerini kavramak ve eleştirel olarak değerlendirmek Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım,
5 Nitel tekniklerden yararlanılabilecek bir araştırma stratejisi oluşturmak Tartışma, Beyin Fırtınası,
6 Nitel yöntemlerin hangi durumlarda kullanılabileceğine ilişkin karar vermek Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Bilim felsefesi bağlamında "bilim" ve "bilimsel bilgi"
2 Pozitivizmin eleştirisi
3 Yorumlayıcı yaklaşımın temel varsayımlar ve pozitivizmle karşılaştırılması
4 Nitel araştırmalarda örneklem ve veri
5 Nitel araştırmalarda geçerlilik, güvenilirlik ve genellenebilirlik
6 Fenomenoloji
7 Etnografi
8 Örnek Olay
9 Söylem Analizi
10 Temellendirilmiş Kuram
11 Odak Grup
12 İçerik Analizi
13 Bilişsel Harita
14 Çoklu Yöntem
Kaynaklar
Ders Notu

Coşkun,R. Altunışık, R. Yıldırım, E. ve Bayraktaroğlu, S. (2015) Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri: SPSS Uygulamalı, 8. Baskı, Sakarya Kitabevi.
Punch, K.F. (2005) Sosyal Araştırmalara Giriş, Siyasal Kitabevi

Ders Kaynakları

Flick, U. (2009) An Introduction to Qualitative Research, 4th ed., Sage

Silverman, D. (2013) Doing Qualitative Research, Sage.

Kuhn, T. The Structure of Scientific Revolutions
Chalmers, A. What is this thing called science
Popper, K.R. The Logic of Scientific Research
Sekeran, U. (1992) Research Methods for Business, Canada: John Wiley&Sons

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 En az bir yabancı dili de kullanarak kendi disiplininde derinlemesine bilgi sahibidir.
2 Kendi disiplinindeki kavram, uygulama, model ve teoriler ile araştırma yöntem bilgisini, bilimsel çalışmalarda ele aldığı işletme ve yönetim sorunlarının çözümünde disipline orijinal katkı sunacak şekilde kullanır.
3 Sahip olduğu bilgileri etik değerlere uygun, yasalar çerçevesinde, doğru ve güvenli şekilde kullanır.
4 Disiplini ile ilgili sosyal konular hakkında farkındalığını gösterir.
5 Bilimsel çalışmalarını nitelikli bilimsel mecralarda yayınlatabilir.
6 Bilimsel çalışmalarını sözlü olarak bilimsel toplantılarda akademik teamüllere uygun bir şekilde sunabilir.
7 Toplumsal refah oluşturmak için inovasyona dayalı girişimciliği stratejik eylemler ile ilişkilendirebilir ve tasarlayabilir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7
1 Bilim felsefesi alt yapısını inşaa etmek
2 Gerçekliği anlayabilme ve açıklayabilme için yorumlayıcı ve pozitivist yaklaşımları birleştirebilmek
3 Pozitivist yaklaşımdan kaynaklanan sakıncaları giderebilecek çözümler üretmek
4 Başlıca nitel araştırma tekniklerini kavramak ve eleştirel olarak değerlendirmek
5 Nitel tekniklerden yararlanılabilecek bir araştırma stratejisi oluşturmak
6 Nitel yöntemlerin hangi durumlarda kullanılabileceğine ilişkin karar vermek
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 20 20
Ödev 1 15 15
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 157
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,28
Dersin AKTS Kredisi 6