Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Karşılaştırmalı İnsan Kaynakları Yönetimi YNO 518 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. YASEMİN ÖZDEMİR
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Türkiye´deki İKY uygulamalarının ne şekilde gerçekleştiği ile ilgili genel bir çerçeve çizmek, anlayışının günümüzde ulaştığı noktayı ve mevcut durumun farklı ülkelerdeki İKY uygulamaları ile karşılaştırmalı olarak değerlendirilmesi amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Bu derste İnsan Kaynakları Yönetimi, Karşılaştırma Yönetim ve İKY: Ayrışma ve Benzeşme Teorileri, İKY Yaklaşımları ve Modelleri, İKY Uygulamaları, Türkiye´de İKY, Türkiye´deki İKY Uygulamaları ile ilgili Araştırmalara ve farklı ülkelerdeki İKY uygulamalarına yer verilecektir.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İKY´nin gelişimini ve bu gelişimde etkili olarak faktörleri değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
2 İKY uygulamalarını makro ve mikro çerçevede değerlendirir. Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım,
3 Karşılaştırmalı çalışmaların öneminin kavrar. Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
4 İKY uygulamalarının farklılaşmasının nedenlerini değerlendirir. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Anlatım,
5 Farklı ülkelerdeki İKY uygulamaları örnekleri ile makro ve çok yönlü bir bakış açısını oluşturur. Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
6 Türkiye İKY anlayışının daha iyi anlaşılması ve özgünlüğünün tartışılması konusunda önerilerde bulunur. Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İnsan Kaynakları Yönetimi: Genel Giriş
2 İKY´nin Kavramsal Çerçeve ve Gelişimi İlgili makale ve yayınların okunması
3 Karşılaştırmalı Yönetim ve İKY İlgili makale ve yayınların okunması
4 Ayrışma ve Benzeşme Teorileri İlgili makale ve yayınların okunması
5 İKY Yaklaşımları İlgili makale ve yayınların okunması
6 İKY Modelleri 1: Amerikan İKY Modelleri İlgili makale ve yayınların okunması
7 İKY Modelleri 2: Avrupa İKY Modelleri İlgili makale ve yayınların okunması
8 Amerika ve Kanada İKY Uygulamaları İlgili makale ve yayınların okunması
9 Avrupa İKY Uygulamaları:1 İlgili makale ve yayınların okunması
10 Avrupa İKY Uygulamaları:2 İlgili makale ve yayınların okunması
11 Avrupa İKY Uygulamaları:3 İlgili makale ve yayınların okunması
12 Uzakdoğu İKY Uygulamaları İlgili makale ve yayınların okunması
13 Türkiye´de İKY İlgili makale ve yayınların okunması
14 Genel Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

ALTUNIŞIK, R., R. Coşkun, S. Bayraktaroğlu ve E. Yıldırım (2007) Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri SPSS Uygulamalı, 5. Baskı, Sakarya Kitabevi, Sakarya.
ARMSTRONG, Michael (1990) A Handbook of Human Resource Management, Kogan Page, 2nd Edit, London.
AYKAÇ, Burhan (1999) İnsan Kaynakları Yönetimi ve İnsan Kaynaklarının Stratejik Planlaması, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
BOXALL, Peter, John Purcell ve Patrick Wright (2007) “Human Resource Management: Scope, Analysis and Significance”, in The Oxford Handbook of Human Resource Management, edit: Boxall, Peter, John Purcell ve Patrick Wright, Oxford University Press, New York, pp. 1-18.
BREWSTER, Chris (2002) “Transfer of HRM Practices around the World”, Human Resource Management across Countries: the Cultural Dimension, Athens University of Economics and Business, October 17 2002, Athens.
ÇAKIR, Armağan Emre (1999) Human Resources Management in International Context: With Special Reference to the UK, Spain and Turkey, Marmara University European Community Institute, PhD Thesis, İstanbul.
DİEPEN, B. Van, Iterson, A. van ve Roe, R. A. (2006) “Human Resource Management in Europe and North America: Similarities and Differences”, içinde The Human Resources Revolution: Why Putting People First Matters, edit. Burke, R. J. ve Cooper, C. L., Elsevier, Amsterdam.
ERÇEK, Mehmet (2006) “HRMization in Turkey: Expanding the Rhetoric– reality Debate in Space and Time”, International Journal of Human Resource Management, Vol. 17, No. 4, pp. 648–672.
GUEST, D. (1987) “Human Resource Management and Industrial Relations”, Journal of Management Studies, Vol. 24, No. 5, pp. 503-521.
KAUFMAN, Bruce E. (2007) “The Development of HRM in Historical and International Perspective”, in The Oxford Handbook of Human Resource Management, edit: Boxall, Peter, John Purcell ve Patrick Wright, Oxford University Press, New York, pp. 19-47.

ÖZDEMİR, Y. (2010) "Türkiye’deki İnsan Kaynakları Yönetimi Anlayışının Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma: İSO 500 Örneği", Sakarya Üniversitesi, SBE, Yayınlanmamış Doktora Tezi.
UYARGİL, C., Sadullah, Ö., Acar, A. C., Özçelik, O., Dündar, G. Ve Tüzüner, V. L. (2006) Cranfield Uluslararası Stratejik İnsan Kaynakları Yönetimi Araştırması 2005 Türkiye Raporu, İ. Ü. İşletme Fakültesi Yayını, No. 285, İstanbul.
UYARGİL, C., Adal, Z. , Ataay, İ. D., Acar, A. C., Özçelik, O., Sadullah, Ö., Dündar, G. ve Tüzüner, V. L. (2008) İnsan Kaynakları Yönetimi, Beta Yayınları, 3. Baskı, İstanbul.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Disiplinindeki kavramlara, uygulamalara ve teorilere hâkim olur ve bunları iş yaşamındaki sorunların çözümünde ya da yürüttüğü bilimsel çalışmalarda kullanabilir. X
2 Evrensel bilimsel etik uygulamalara riayet eder ve intihalden kaçınır. X
3 Faaliyetlerinin topluma ve çevreye olan muhtemel etkilerini göz önünde bulundurur, bu olumsuz etkileri en aza indirgemek ve topluma fayda sağlamak için sorumluluk alır. X
4 İşletme sorunlarını çözmede uygun analitik teknikleri kullanabilir. X
5 Bilimsel araştırma ve proje bulgularını sözlü sunum ve yazılı rapor şeklinde etkili ve ikna edici bir şekilde sunabilir. X
6 Girişimsel süreçleri analitik ve eleştirel bakış açısı ile inceler ve girişimci bilişe etki eden faktörleri anlar. X
7 Derslerinde ve araştırmalarında ihtiyaç duyacağı teknolojileri tespit etme ve etkili bir şekilde kullanma becerisine sahip olur. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7
1 İKY´nin gelişimini ve bu gelişimde etkili olarak faktörleri değerlendirir.
2 İKY uygulamalarını makro ve mikro çerçevede değerlendirir.
3 Karşılaştırmalı çalışmaların öneminin kavrar.
4 İKY uygulamalarının farklılaşmasının nedenlerini değerlendirir.
5 Farklı ülkelerdeki İKY uygulamaları örnekleri ile makro ve çok yönlü bir bakış açısını oluşturur.
6 Türkiye İKY anlayışının daha iyi anlaşılması ve özgünlüğünün tartışılması konusunda önerilerde bulunur.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 30
2. Ödev 30
1. Performans Görevi (Seminer) 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ödev 2 15 30
Final 1 15 15
Performans Görevi (Seminer) 1 15 15
Toplam İş Yükü 140
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,6
Dersin AKTS Kredisi 6