Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Pazarlamada Etik EIS 504 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. EMRE YILDIRIM
Dersi Verenler Doç.Dr. EMRE YILDIRIM,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Pazarlama uygulamalarının hukuki boyutunun önem kazanmasına paralel olarak pazarlama etiği konusu da sorgulanmaya başlanmıştır. Bu derste, pazarlama etiği konusunun kavramsal ve ölçüm boyutunda öğretilmesi hedeflenerek, sosyal ve toplumsal kazanımlar elde edilmesi amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

1. Etik ve ahlak kavramlarının çerçevesinin çizilmesi
2. İşletmelerde sosyal sorumluluk kavramının önemi
3. Pazarlama uygulamalarında etik yaklaşımlar

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Etik ve etikle ilgili kavramları tanımlar, örnekler verir. Anlatım, Beyin Fırtınası, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
2 Etik kavramının pazarlama ile ilişkilendirerek pazarlama etik ilişkisi unsurlarını analiz eder. Anlatım, Beyin Fırtınası, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
3 Pazarlama etiğinin işletmeler açısından önemi vurgulanarak işletmelerin uygun stratejiler geliştirmesini sağlanır. Anlatım, Beyin Fırtınası, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
4 İşletmelerin haksız rekabet uygulamalarına uygun stratejiler geliştirir. Anlatım, Beyin Fırtınası, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ahlak kavramına felsefi açıdan (etik) bakış
2 İşletmelerde sosyal sorumluluk anlayışı
3 İş ahlakı, boyutları ve iş ahlakının gerekliliği
4 Pazarlama etiği ve pazarlamada etik karar alma modelleri
5 Yeni ürün geliştirme sürecinde proaktif etik anlayış
6 Etiketleme, ambalaj, garanti ve planlı eskitmede etik dışı işletme uygulamaları
7 İşletmelerarası rekabeti engelleyici fiyatlandırma uygulamaları
8 Tüketicileri yanıltıcı fiyatlandırma uygulamalarının yansımaları
9 Arasınav
10 Perakendeci-tedarikçi ilişkilerinden kaynaklı etik dışı uygulamalar
11 Etik dışı reklam uygulamaları ve çocuklar & kadınlar üzerindeki etkileri
12 Kişisel satış, satış geliştirme ve halkla ilişkilerde etik sorunlar
13 Tüketici taraflı etik dışı davranışların incelenmesi
14 e-ticarette etik ve internette gerçekleşen suçlar üzerine tartışma
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Yıldırım, E. ve  Mert, K. (2020). Etik Pazarlama Yolunda Neyi, Nasıl Yapma(ma)lı? Ankara: Gazi Kitabevi.

Yıldırım, E. (2020). Etik Pazarlama Dijital Çağın Getirdikleri (Ed.). Ankara: Gazi Kitabevi.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Disiplinindeki temel kavramları bilir ve karşılaştığı işletme problemlerinin çözümünde kullanabilir. X
2 Kararlarını etik, hukuki ve sosyal hususları dikkate alarak verebilir. X
3 İşletme problemlerini tanımlamak için bilgi ve verileri eleştirel bir şekilde yorumlayıp sentezleyebilir. X
4 Güncel teknoloji araç ve tekniklerini kullanarak işle ilgili alternatifleri tanımlayabilir, değerlendirebilir ve aralarından seçim yapabilir. X
5 Çeşitli iş ortamlarında hem sözlü hem de yazılı olarak etkili bir şekilde iletişim kurabilir. X
6 Girişimci olmanın getirdiği karmaşıklığı, riskleri ve engelleri anlar, iş modellerini analiz edebilir. X
7 İş dünyasında başarılı olmak için en iyi uygulamalara hâkim olur. X
8 Örgütsel hedeflere ulaşmak için bir takım içerisinde etkili bir şekilde çalışma kabiliyetine sahiptir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8
1 Etik ve etikle ilgili kavramları tanımlar, örnekler verir.
2 Etik kavramının pazarlama ile ilişkilendirerek pazarlama etik ilişkisi unsurlarını analiz eder.
3 Pazarlama etiğinin işletmeler açısından önemi vurgulanarak işletmelerin uygun stratejiler geliştirmesini sağlanır.
4 İşletmelerin haksız rekabet uygulamalarına uygun stratejiler geliştirir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
Toplam 0
Toplam 0
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Ara Sınav 1 30 30
Performans Görevi (Uygulama) 1 30 30
Final 1 30 30
Toplam İş Yükü 138
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,52
dersAKTSKredisi 6