Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Seminer | IKY 590 | 1 | 3 + 0 | 3 | 7 |
Ön Koşul Dersleri | |||||||||||||||
Önerilen Seçmeli Dersler | |||||||||||||||
Dersin Dili | Türkçe | ||||||||||||||
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS | ||||||||||||||
Dersin Türü | Zorunlu | ||||||||||||||
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ŞULE AYDIN TURAN | ||||||||||||||
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi ŞULE AYDIN TURAN, | ||||||||||||||
Dersin Yardımcıları | |||||||||||||||
Dersin Kategorisi | Diğer | ||||||||||||||
Dersin Amacı | Öğrencilerin bilimsel araştırma tasarlama ve yürütme becerilerinin oluşturulması için gerekli kavramsal ve uygulamaya dönük yetkinliklerin oluşumuna katkı yapmak. |
||||||||||||||
Dersin İçeriği |
Sosyal bilim araştırmasının tanıtımı Bilimsel raporların diğer raporlardan farkları Literatür araştırması Araştırma önerisinin hazırlanması Veri edinme yöntemlerinin incelenmesi Kaynak gösterim yöntemleri
|
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Sosyal bilimsel araştırmanın bağlamını anlayabilme | ||
2 | Sosyal bilim araştırmalarındaki olası sorun/tuzak alanlarının farkına varma | ||
3 | Araştırma raporunun diğer rapor türlerinden farklarının ayırdına varabilme | ||
4 | Araştırma için ön çalışma ve literatür araştırma yaparak kaynakları düzenleyebilme | ||
5 | Sorunsal belirleyebilme ve araştırma sorusu sorabilme | ||
6 | Varsayım, önerme ve hipotez geliştirebilme | ||
7 | Araştırma sorularına uygun veri edinme yöntemlerini belirleyebilme | ||
8 | Temel veri edinme yöntemlerini kullanabilme | ||
9 | Kaynak gösterim kurallarına uygun olarak araştırma raporu yazabilme |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | - Dersin konusu, yaklaşımı, içeriği; "Sosyal Bilimlerde Yöntem " üzerine genel bir tartışma - Temel bilimsel ürünler ve tez yazım kılavuzu - Kullanacağımız temel araçlar | 1- Sosyal bilim deyince aklımıza ne geliyor, not alalım. 2- Sosyal bilimler hakkında kısa bir araştırma yapalım. |
2 | - Sosyal Bilimlerin Tarihsel Gelişimi ve Bugüne Yansıyan Sorunlar | 1- Sosyal bilimlerin ve üniversitelerin tarihi ile ilgili neler biliyoruz? düşünelim, not alalım. 2- Konuyla ilgili kısa bir araştırma yapalım. 3- Bir araştırma konusu düşünelim ve literatür araştırmasına başlayalım |
3 | - Sosyal Bilimsel Araştırmayı Tanımak - Araştırma konuları ile ilgili, soruların yanıtlanması | 1- Sosyal bilim araştırması ne işe yarar? düşünelim, not alalım. 2- Araştırma konusu ile ilgili literatür araştırmasına devam edelim. |
4 | - Sosyal Bilim Araştırmasında Olası Tuzakları Tanımak - Araştırma konuları ile ilgili, soruların yanıtlanması | 1- Okuyalım: 3 ve 4 numaralı kaynaklar. 2- Araştırma konusu ile ilgili literatür araştırmasına devam edelim. |
5 | - Sosyal Bilimsel Araştırmanın Epistemolojik Araçları - Araştırma konuları ile ilgili, soruların yanıtlanması | 1- "Kuram" kavramı hakkında neler biliyoruz düşünelim, not alalım. 2- Okuyalım: 1 numaralı kaynak, Bölüm1: Bilim ve Araştırma; Bölüm 3: Kuram ve Araştırma 3- Araştırma konusu ile ilgili literatür araştırmasına devam edelim. |
6 | - Sosyal Bilimsel Araştırmada Farklı Perspektifler ve Yönetim Bilimi Örneğinde Bugüne Bakış - Araştırma konuları ile ilgili, soruların yanıtlanması | 1- Sosyal araştırmasında farklı yaklaşımlar olabilir mi? Düşünelim, not alalım. 2- Okuyalım: 1 numaralı kaynak, Bölüm 4: Metodolojinin Anlamları 3- Okuyalım: 5 numaralı kaynak, Bölüm 11: Bakış Açıları ve Meydan Okumalar 4- Araştırma konusu ile ilgili literatür araştırmasına devam edelim. |
7 | - Sosyal Bilimsel Araştırmada Literatür Taraması ve Etik - Araştırmada yararlanılan kaynakların gösterimi ve referans sistemleri | 1- 1. Ödevi tanıyalım: Literatür araştırması yaptığımız konu ile ilgili bir araştırma sorusu belirleyerek en az 10 kaynağın kullanıldığı 500 kelimelik bir yazı yazalım 2- Okuyalım: 1 numaralı kaynak Bölüm 5: Literatür Değerlendirmesi ve Etik 3- Araştırma konusu ile ilgili literatür araştırmasına devam edelim. |
8 | - Sosyal Bilimsel Araştırmanın Tasarımı, Sorunsal Tanımlama ve Araştırma Sorusu Sorma | 1- Okuyalım: 1 numaralı kaynak, Bölüm 2: Araştırmanın Boyutları 2- Okuyalım: 1. Numaralı kaynak, Bölüm 6: Nitel ve Nicel Araştırma Tasarımları 3- Araştırma konumuzu bir ana araştırma sorusuna odaklayalım. |
9 | - Sosyal Bilimsel Araştırmada Örneklem Oluşturma Yöntemleri | 1- 1. Ödevin teslimi için son gün. 2- Okuyalım: 1 numaralı kaynak, Bölüm 8: Nitel ve Nicel Örnekleme 3- Araştırma soruları ve alt araştırma soruları/hipotezler üzerine konuşalım. |
10 | - Sosyal Bilimsel Araştırmada Veri Edinme Yöntemleri- İkincil Veriler; Dokümanların kullanımı ve Anket Tekniği | 1- 2. Ödevi tanıyalım: Araştırma konumuz hakkında hakkında bir doküman araştırması yapalım. Beş farklı doküman türü bulalım. Referans listesi hazırlayalım. Gerekçeleri açıklayalım. 2- Araştırma soruları ve alt araştırma soruları/ hipotezler, örnekleme yöntemleri üzerine konuşalım. |
11 | - Sosyal Bilimsel Araştırmada Veri Edinme Yöntemleri- Görüşme Tekniği ve Gözlem | 1- 2. Ödevin teslimi için son gün 2- 3. Ödevi tanıyalım: Araştırma konumuz hakkında mülakat soruları hazırlayalım. 3- Araştırma soruları ve alt araştırma soruları/hipotezler, örnekleme yöntemleri ve veri edinme yöntemleri üzerine konuşalım. |
12 | - Araştırma etiğine genel bakış - Bir Araştırmanın Sunumu Nasıl Yapılır? Tez, Bildiri, Makale örnekleri ile uygun sunum yöntemlerinin incelenmesi. | 1- 3. Ödevin teslimi için son gün 2- 4. Ödev sunumları hakkında soruları yanıtlayalım: Araştırma konusu, araştırma soruları, teorik çerçeve, bağlam, önem, boşluk, araştırmanın tasarımı (veri edinme yöntemleri, örneklem stratejisi) başlıklarını içeren araştırma önerisi |
13 | 4. ödevlerin sunumu | |
14 | 4. ödevlerin sunumu |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Haftalık olarak öğrencilerle paylaşılacaktır. |
Ders Kaynakları |
Ana Kaynak 1- Neuman, W. L. (2007). Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nicel ve Nitel Yaklaşımlar I-II, çev. S. Özge, İstanbul, Yayın Odası yay. Yardımcı Kaynaklar 2- Gulbenkian Komisyonu. (2013). Sosyal Bilimleri Açın, Sosyal Bilimlerin Yeniden Yapılanması Üzerine Rapor. Metis Yayınları. İstanbul. 3- Coşkun, R.(2012). Bilimsel Göçebelik: Türkiye’de Toplumsal Bilimlerde Araştırmanın Doğası Üzerine. I Biznes İnzibatçılığı və Korporativ Sosial Məsuliyyət’ Beynəlxalq Elmi Konfransı 23‐25 Kasım, 2012, Bakü Azerbaycan. 4- Özen, Ş. (2002). “Türkiye’deki Örgütler/Yönetim Araştirmalarinda Törensel Görgülcülük Sorunu”. Yönetim Araştırmaları Dergisi, 2(2), 5-31. 5- Duberley, J., Jhonson, P., Mc Auley, J (2019). Örgüt Kuramı: Meydan Okumalar ve Bakış Açıları. Çev. Ed. Man F., Aydın Turan, Ş. Nobel Akademik Yayıncılık. Ek Kaynaklar Anderson, V. , Fonthia, R., Robson, F. (2020). Research Methods in Human Resource Management-Investigating a Business Issue. Coşkun, R. (2015). “Nicel Araştırmalarda “Keyfilik Sorunu”: Evren-Örneklem Belirleme Süreçleri Üzerinden Bir Tartışma”, 7. Uluslararası Balkanlarda Sosyal Bilimler Kongresi. 25-30 Ağustos, 2015, Kaposvar-Macaristan Coşkun, R. (2017) “Pozitivizmin Halleri: Sosyal Bilimlerde Pozitivist Ve Anti-Pozitivist Okumalardan Yöntembilimsel Çıkarımlar”, 8. Uluslararası Balkanlarda Sosyal Bilimler Kongresi. 6-11 Eylül, Köstence/Romanya Coşun, R. (2014).Sosyal Bilimlerde Yöntem Sorunları: Bildiri Öz(Et)Leri Üzerinden Bir Tartışma. 12. Uluslararası Türk Dünyası Sosyal Bilimler Kongresi, 2-3 Eylül, Kazan-Tataristan. Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma. Desen ve Uygulama İçin Bir Rehber.(Çev. Editörü: Selahattin Turan). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. Saunders, M., Lewis, P., & Thornhill, A. (2016). Research methods for business students. Pearson education. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İKY alanına ilişkin kuramsal bilgisini derinleştirir. | X | |||||
2 | :İlgili diğer disiplinlere ilişkin kuramsal bilgisini derinleştirir. | X | |||||
3 | :İKY alanına ilişkin akademik kaynakları çok yönlü ve eleştirel olarak ele alır. | X | |||||
4 | :İKY alanındaki uygulamaları eleştirel bakış açısıyla analiz eder. | ||||||
5 | Farklı kuramsal perspektifler ile İKY araştırmaları tasarlar ve uygular. | X | |||||
6 | Elde ettiği verileri farklı yaklaşımlar ile analiz eder, yorumlar ve raporlar. | X | |||||
7 | Türkiye'deki İKY uygulamalarını uluslararası perspektifle değerlendirir. | ||||||
8 | İK alanındaki farklı ülke uygulamalarını sınıflandırır ve analiz eder. | ||||||
9 | Bilişim alanındaki gelişmeleri takip eder ve İKY alanına uygular. | ||||||
10 | İK alanındaki yazılımları uygulamada kullanılır. | ||||||
11 | Disiplinindeki kavramlara, uygulamalara ve teorilere hâkim olur ve bunları iş yaşamındaki sorunların çözümünde ya da yürüttüğü bilimsel çalışmalarda kullanabilir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Sosyal bilimsel araştırmanın bağlamını anlayabilme | 5 | 5 | |||||||||||||||
2 | Sosyal bilim araştırmalarındaki olası sorun/tuzak alanlarının farkına varma | 5 | ||||||||||||||||
3 | Araştırma raporunun diğer rapor türlerinden farklarının ayırdına varabilme | 5 | ||||||||||||||||
4 | Araştırma için ön çalışma ve literatür araştırma yaparak kaynakları düzenleyebilme | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||
5 | Sorunsal belirleyebilme ve araştırma sorusu sorabilme | 5 | ||||||||||||||||
6 | Varsayım, önerme ve hipotez geliştirebilme | 5 | ||||||||||||||||
7 | Araştırma sorularına uygun veri edinme yöntemlerini belirleyebilme | 5 | ||||||||||||||||
8 | Temel veri edinme yöntemlerini kullanabilme | 5 | ||||||||||||||||
9 | Kaynak gösterim kurallarına uygun olarak araştırma raporu yazabilme | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 20 |
2. Ödev | 10 |
3. Ödev | 10 |
4. Ödev | 60 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Ödev | 5 | 4 | 20 |
Final | 1 | 14 | 14 |
Sözlü Sınav | 13 | 1 | 13 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 7 | 7 |
Toplam İş Yükü | 172 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,88 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 7 |