Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çalışma ve Toplum IKA 518 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ŞULE AYDIN TURAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Canan Yılmaz

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Bütün örgütlerin ve toplumların temel faaliyeti olan çalışmanın sosyolojik olarak incelenmesi

Dersin İçeriği

Eleştirel düşünce
Antik çağdan modern çağa çalışma
Modern kapitalist toplumlarda çalışma ideolojisi
Günümüzde çalışma

Duygusal emek

Prekarizasyon

Kontrol

Emek süreci

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Çalışma ilişkilerine sosyolojik düşünme ilkeleri ile bakmayı öğrenir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar,
2 Çalışmanın günümüz toplumlarında almış olduğu formları öğrenir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar,
3 Çalışma eyleminin almış olduğu hal ile ekonomik sistem arasındaki ilişkiyi öğrenir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Çalışmanın anlamından önce: eleştirel düşünce Zygmunt Bauman: Sosyolojik Düşünmek, Zygmunt Bauman: Akışkan Modern Dünyadan 44 Mektup
2 İlk insan topluluklarında çalışma Marshall Sahlins: Taş Devri Ekonomisi
3 Modernlik öncesi ve sonrasında çalışma: modernliğin çalışma ideolojisi Fuat Man: Modernliğin Çalışma İdeolojisi
4 Ağır modern dönem ve akışkan modern dönem: Ford ve sonrası A. Alpay Dikmet: Makina, İş, İnsan ve Kapitalizm / Zygmunt Bauman: Bireyselleşmiş Toplum
5 21. yüzyıl çalışanları: çalışan yoksullar ve jenerik emek Zygmunt Bauman: Çalışma, Tüketicilik ve Yeni Yoksullar / Zymunt Bauman: Modernite, Kapitalizm, Sosyalizm
6 Yeni tehlikeli sınıf: eğreti sınıf Guy Standing: The Precariat / Manuel Castells: Enformasyon Çağı, 3. Cilt sonuç bölümü
7 Kapitalist emek süreci Harry Braverman: Emek ve Tekelci Sermaye
8 Duygusal emek Arlie Russell Hochschild: The Managed Heart: Commercialization of Human Feeling / Fuat Man: Göründüğü gibi olamamak veya olduğu gibi görünememek
9 Kontrol: toplum ve işyeri Şafak Tartanoğlu: Örgütlerde Denetim ve Gözetim
10 Sendikalar ve zombi kategoril mi? Interview with Ulrich Bech: Journal of Consumer Culture 2001;1
11 Türkiye´de sendikalar Fuat Man: Türkiye´de devletin çalışma ilişkileri ideolojisi
12 Kadın ve istihdam G. Esping-Andersen: Tamamlanmamış devrim
13 Bilgi işçisi Donald Hislop: Knowledge Management in Organizations: A Critical Introduction
14 Genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Zygmunt Bauman: Çalışma Tüketicilik ve Yeni Yoksullar,
Zygmunt Bauman: Emeğin Yükselişi ve Düşüşü, (Bireyselleşmiş Toplum içinde ilk bölüm, Ayrıntı Yayınları)
F. Engels: İngilterede Emekçi Sınıfın Durumu (Ayrıntı Yayınları)
E. Goffman: Günlük yaşamda benliğin sunumu (Metis yayınları)
H. Braverman: Emek ve tekelci sermaye (Kalkedon)
G. Esping-Andersen: Tamamlanmamış devrim (İletişim)
D. Meda: Emek (İletişim)

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İKY alanına ilişkin kuramsal bilgisini derinleştirir. X
2 :İlgili diğer disiplinlere ilişkin kuramsal bilgisini derinleştirir. X
3 :İKY alanına ilişkin akademik kaynakları çok yönlü ve eleştirel olarak ele alır. X
4 :İKY alanındaki uygulamaları eleştirel bakış açısıyla analiz eder. X
5 Farklı kuramsal perspektifler ile İKY araştırmaları tasarlar ve uygular. X
6 Elde ettiği verileri farklı yaklaşımlar ile analiz eder, yorumlar ve raporlar. X
7 Türkiye'deki İKY uygulamalarını uluslararası perspektifle değerlendirir.
8 İK alanındaki farklı ülke uygulamalarını sınıflandırır ve analiz eder.
9 Bilişim alanındaki gelişmeleri takip eder ve İKY alanına uygular.
10 İK alanındaki yazılımları uygulamada kullanılır.
11 Disiplinindeki kavramlara, uygulamalara ve teorilere hâkim olur ve bunları iş yaşamındaki sorunların çözümünde ya da yürüttüğü bilimsel çalışmalarda kullanabilir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16 PÇ 17
1 Çalışma ilişkilerine sosyolojik düşünme ilkeleri ile bakmayı öğrenir 5 1
2 Çalışmanın günümüz toplumlarında almış olduğu formları öğrenir 5 1
3 Çalışma eyleminin almış olduğu hal ile ekonomik sistem arasındaki ilişkiyi öğrenir 5 1
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Ödev 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 142
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,68
Dersin AKTS Kredisi 6