Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çalışma ve Toplum | IKA 518 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ŞULE AYDIN TURAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Canan Yılmaz |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Bütün örgütlerin ve toplumların temel faaliyeti olan çalışmanın sosyolojik olarak incelenmesi |
Dersin İçeriği | Eleştirel düşünce Duygusal emek Prekarizasyon Kontrol Emek süreci |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Çalışma ilişkilerine sosyolojik düşünme ilkeleri ile bakmayı öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
2 | Çalışmanın günümüz toplumlarında almış olduğu formları öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | Çalışma eyleminin almış olduğu hal ile ekonomik sistem arasındaki ilişkiyi öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Çalışmanın anlamından önce: eleştirel düşünce | Zygmunt Bauman: Sosyolojik Düşünmek, Zygmunt Bauman: Akışkan Modern Dünyadan 44 Mektup |
2 | İlk insan topluluklarında çalışma | Marshall Sahlins: Taş Devri Ekonomisi |
3 | Modernlik öncesi ve sonrasında çalışma: modernliğin çalışma ideolojisi | Fuat Man: Modernliğin Çalışma İdeolojisi |
4 | Ağır modern dönem ve akışkan modern dönem: Ford ve sonrası | A. Alpay Dikmet: Makina, İş, İnsan ve Kapitalizm / Zygmunt Bauman: Bireyselleşmiş Toplum |
5 | 21. yüzyıl çalışanları: çalışan yoksullar ve jenerik emek | Zygmunt Bauman: Çalışma, Tüketicilik ve Yeni Yoksullar / Zymunt Bauman: Modernite, Kapitalizm, Sosyalizm |
6 | Yeni tehlikeli sınıf: eğreti sınıf | Guy Standing: The Precariat / Manuel Castells: Enformasyon Çağı, 3. Cilt sonuç bölümü |
7 | Kapitalist emek süreci | Harry Braverman: Emek ve Tekelci Sermaye |
8 | Duygusal emek | Arlie Russell Hochschild: The Managed Heart: Commercialization of Human Feeling / Fuat Man: Göründüğü gibi olamamak veya olduğu gibi görünememek |
9 | Kontrol: toplum ve işyeri | Şafak Tartanoğlu: Örgütlerde Denetim ve Gözetim |
10 | Sendikalar ve zombi kategoril mi? | Interview with Ulrich Bech: Journal of Consumer Culture 2001;1 |
11 | Türkiye´de sendikalar | Fuat Man: Türkiye´de devletin çalışma ilişkileri ideolojisi |
12 | Kadın ve istihdam | G. Esping-Andersen: Tamamlanmamış devrim |
13 | Bilgi işçisi | Donald Hislop: Knowledge Management in Organizations: A Critical Introduction |
14 | Genel değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Zygmunt Bauman: Çalışma Tüketicilik ve Yeni Yoksullar, |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İKY alanına ilişkin kuramsal bilgisini derinleştirir. | X | |||||
2 | :İlgili diğer disiplinlere ilişkin kuramsal bilgisini derinleştirir. | X | |||||
3 | :İKY alanına ilişkin akademik kaynakları çok yönlü ve eleştirel olarak ele alır. | X | |||||
4 | :İKY alanındaki uygulamaları eleştirel bakış açısıyla analiz eder. | X | |||||
5 | Farklı kuramsal perspektifler ile İKY araştırmaları tasarlar ve uygular. | X | |||||
6 | Elde ettiği verileri farklı yaklaşımlar ile analiz eder, yorumlar ve raporlar. | X | |||||
7 | Türkiye'deki İKY uygulamalarını uluslararası perspektifle değerlendirir. | ||||||
8 | İK alanındaki farklı ülke uygulamalarını sınıflandırır ve analiz eder. | ||||||
9 | Bilişim alanındaki gelişmeleri takip eder ve İKY alanına uygular. | ||||||
10 | İK alanındaki yazılımları uygulamada kullanılır. | ||||||
11 | Disiplinindeki kavramlara, uygulamalara ve teorilere hâkim olur ve bunları iş yaşamındaki sorunların çözümünde ya da yürüttüğü bilimsel çalışmalarda kullanabilir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Çalışma ilişkilerine sosyolojik düşünme ilkeleri ile bakmayı öğrenir | 5 | 1 | |||||||||||||||
2 | Çalışmanın günümüz toplumlarında almış olduğu formları öğrenir | 5 | 1 | |||||||||||||||
3 | Çalışma eyleminin almış olduğu hal ile ekonomik sistem arasındaki ilişkiyi öğrenir | 5 | 1 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Ödev | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 142 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,68 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |