Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İktisat Tarihi İçin Araştırma Yöntemleri EKO 454 8 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri

Ekonometri 1 Ekonometri 2 İstatistik

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. AVNİ ÖNDER HANEDAR
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Dersin amacı, öğrencileri iktisat tarihi üzerine inceleme yaparken istatistik uygulamaları ve veri toplama yöntemleri ile tanıştırarak; büyük dönüşümlerin yaşandığı ve geniş bir veri seti bulma imkanı olan son dönem Osmanlı İmparatorluğu dahil çeşitli ekonomiler üzerine değerlendirme yeteneğini arttırmaktır. Ayrıca iktisadi incelemede tarihsel veri kaynakların önemi değerlendirilecektir. Ders içerisinde, seçilen metinler okunacak, tartışılacak ve diğer ülke vakalarıyla karşılaştırılacaktır. Ders kapsamında tarihçilerinin tutarlı değerlendirmeler sunmadığı konulara ışık tutmak için temel istatistik uygulamalarına dayanan bir yaklaşım sergilenecektir. Tarihsel veriler ile ekonometrik analizler ve arşiv kaynaklarından veri toplama yöntemleri değerlendirmesi yapılacak, bu amaçla, STATA, R ve NVivo gibi programlar hakkında bilgi verilecek ve kullanılacaktır.

Dersin İçeriği

Bilimsel araştırmaya ve metin oluşturmaya giriş ve ekonometrik modellemede temel sorunlar ve çözümler, klasik yaklaşımların değerlendirilmesi ve sapmalar ve çözüm önerileri konuları tartışılacaktır

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Tarihi olayları ve iktisadi sonuçlarını değerlendirebilmek için ekonometri ve istatistik tarafından sağlanan olanaklar öğrenciler tarafından kavranılacaktır. Anlatım,
2 Ekonometrik tekniklerin tarihsel araştırmalarda kullanımı öğrenciler tarafından öğrenilecek, STATA ve R gibi programların kullanımı konusunda deneyim kazanılacaktır. Soru-Cevap,
3 Öğrenciler yerli ve yabancı arşiv ve kütüphanelerde tarihsel kaynaklar ve veri tabanlarının kullanımını öğrenecektir. Tartışma,
4 Bilimsel araştırmanın aşamaları, makale yazma, var olan araştırmaları değerlendirme ve iktisadi politikalar üretme konusunda öğrenciler deneyim kazanacak Soru-Cevap,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İktisat tarihi için araştırma ve sınama metotları, bilimsel araştırma ve metin oluşturmaya giriş İktisat tarihi için araştırma ve sınama metotları, bilimsel araştırma ve metin oluşturmaya giriş
2 Veri yönetimi ve sınama yöntemleri Veri yönetimi ve sınama yöntemleri
3 Betimsel inceleme ve regresyon analizi Betimsel inceleme ve regresyon analizi
4 İçerik ve söylem analizleri İçerik ve söylem analizleri
5 Tarihte iktisadi yaşama ilişkin arşiv ve veri kaynakları değerlendirmesi Tarihte iktisadi yaşama ilişkin arşiv ve veri kaynakları değerlendirmesi
6 Günümüz iktisadi yaşamının tarihteki kökleri ve düşünceler Günümüz iktisadi yaşamının tarihteki kökleri ve düşünceler
7 Üretim, mülkiyet ve coğrafya Üretim, mülkiyet ve coğrafya
8 Ara Sınav Ara Sınav
9 Ulaşım, ticaret ve nüfus Ulaşım, ticaret ve nüfus
10 Finans, bankacılık ve borsalar Finans, bankacılık ve borsalar
11 Parasal sistem ve fiyatlar Parasal sistem ve fiyatlar
12 Sermaye hareketleri ve uluslar arası politika Sermaye hareketleri ve uluslar arası politika
13 Reform, kurumsal değişim ve finansal kontrol kuruluşları Reform, kurumsal değişim ve finansal kontrol kuruluşları
14 Değerlendirme ve Sonuç Değerlendirme ve Sonuç
Kaynaklar
Ders Notu

Sabis

Ders Kaynakları

Clark, G. Fukaralığa veda, İstanbul Bilgi Üniversitesi yayınları, İstanbul, 2013.

Angrist, Joshua David, and Jörn-Steffen Pischke. Mostly harmless econometrics: an empiricist's companion. Princeton, Princeton University Press, 2009.

Carr, E. H. Tarih Nedir?. İletişim Yayınları, İstanbul, 2009.

Geyikdağı,N. Osmanlı Devleti'nde yabancı sermaye 1854-1914, Hil yayınları, İstanbul, 2008.

Mauro, P., Sussman, N. and Yafeh, Y. Emerging markets and financial globalization: Sovereign bond spreads in 1870-1913 and today, Oxford University press, Oxford, 2006.

Inalcık, H.and Quataert, D. Osmanlı İmparatorluğu'nun ekonomik ve sosyal tarihi Cilt 1-2, Eren yayınevi, İstanbul, 2004.

Cameron, R. E., ve L Neal. A concise economic history of the world : from paleolithic times to the present. Oxford university Press, New York, 2003.

Owen, R. and Pamuk, S. 20. yüzyılda Ortadoğu ekonomileri tarihi, Sabancı Üniversitesi yayınları, İstanbul, 2002.

Kazgan, H. vd., Osmanlı'dan günümüze Türk finans tarihi, İMKB Yayınları, İstanbul, 1999.

Issawi, C. Cross-Cultural encounters and conflicts, Oxford University press, Oxford, 1998.

Pamuk, Ş. Osmanlı ekonomisinde bağımlılık ve büyüme (1820 – 1914), Tarih Vakfı Yurt yayınları, İstanbul, 1994.

Quartaert, D. Osmanlı Devleti'nde Avrupa iktisadi yayılımı ve direniş (1881 – 1908), İletişim yayınları, Ankara, 1983.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Gerçek hayattaki ekonomik olaylara ve sorunlara yaklaşımlarında geniş bir perspektiften ekonomik konularda analitik olarak tutarlı fikirler oluşturma ve savunma becerisine sahip olma. X
2 Mikro ve makro ekonomik sorunlara çözüm bulmak için temel ekonometri ve istatistiksel teorileri kullanma becerisine sahip olmak. X
3 Türkçe'nin yanı sıra yabancı dilde yazılı (ve tercihen sözlü) iletişim becerisine sahip olmak. X
4 Genel ekonometrik teori bilgisi. X
5 Hem kamu hem de özel sektörün ihtiyaç duyduğu yüksek vasıflı personelde olması gereken yeterli düzeyde hukuk bilgisine sahip olmak. X
6 Hem temel bilgisayar (word, excel gibi programlarda) hem de en az bir istatistiksel bilgisayar programını (SPSS, Eviews, Gauss, Stata vb.) kullanabilmek X
7 Matematiksel, ekonomik, istatistiksel ve ekonometrik olarak analiz etme becerisi kazanmak X
8 Sayısal ve istatistiksel araştırma becerisine ve düşünme becerisine sahip, bunlar doğrultusunda alınacak kararların sonuçlarını tahmin edebilme ve doğru tahminlerde bulunabilme; nedensel ilişkileri göz önünde bulunduran, analitik düşünce yapısına sahip ve stratejik bir yaklaşım geliştirebilme X
9 Sözlü ve yazılı iletişimde bu nitelikleri kullanabilmek için kelime anlamı, kompozisyon kuralları ve gramer gibi yabancı dil bilgisine sahip olmak X
10 Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olmak X
11 Türkçe yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olmak X
12 Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünme becerisine sahip olmak X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Tarihi olayları ve iktisadi sonuçlarını değerlendirebilmek için ekonometri ve istatistik tarafından sağlanan olanaklar öğrenciler tarafından kavranılacaktır.
2 Ekonometrik tekniklerin tarihsel araştırmalarda kullanımı öğrenciler tarafından öğrenilecek, STATA ve R gibi programların kullanımı konusunda deneyim kazanılacaktır.
3 Öğrenciler yerli ve yabancı arşiv ve kütüphanelerde tarihsel kaynaklar ve veri tabanlarının kullanımını öğrenecektir.
4 Bilimsel araştırmanın aşamaları, makale yazma, var olan araştırmaları değerlendirme ve iktisadi politikalar üretme konusunda öğrenciler deneyim kazanacak
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 12
2. Kısa Sınav 8
1. Ödev 5
2. Ödev 1
3. Ödev 4
4. Ödev 3
5. Ödev 4
6. Ödev 1
7. Ödev 5
8. Ödev 10
9. Ödev 6
10. Ödev 1
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 4 5 20
Ödev 2 5 10
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 119
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,76
Dersin AKTS Kredisi 5