Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Oyun Teorisi EKO 316 6 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ÜNSAL OZAN KAHRAMAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı, stratejik karar verme sürecinde ekonomik ve politik aktörlerin nasıl davrandığının analiz edilmesidir. Karar verme sürecinde bireysel faydanın yanında, rakibin de davranışlarının dikkate alınmasına stratejik düşünme adı verilmektedir. Matematiksel olarak karşılıklı stratejilerin ifade edilmesi ile yapılacak olan analizler, klasik ekonomik analizlerden farklı olacaktır.

Dersin içeriği her ne kadar ekonomik olsa da, temel olarak mikro ekonometri ve matematik bilgilerinin dersin ön şartları olduğu unutulmamalıdır.

Dersin İçeriği

Bu derste mikro ekonomik aktörler olan hanehalkı ve firmalara ait karar verme süreçleri stratejik bir yöntemlerle ele alınacaktır. Mahkumlar açmazı ve Nash dengesi gibi oyun teorisinin temel kavramlarını kullanarak yapacağı analizlerin sonuçlarını yorumlayacaktır.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Mikroekonomide kullanılan kavramları genişletebilir ve stratejik düşüncenin anlamını öğrenebilir. Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma,
2 Oyun teorik düşünce yapısını ekonomik ve politik alanlara uygulayabilir. Anlatım, Beyin Fırtınası,
3 Farklı oyun teorisi modellerini tartışabilir ve sonuçlarını karşılaştırabilir. Anlatım, Beyin Fırtınası,
4 “Tam bilgi ve eksik bilgi” veya “Bir kerelik oyun/tekrarlı oyun” gibi kavramları tanıyarak stratejik düşünceye uyarlayabilir. Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Mikroekonomik kavramların hatırlatılması, Oyun Teori hakkında genel bilgilerin verilmesi
2 Basit oyunlar ve sınıflandırılmaları, temel kavramların tanıtılması
3 Mahkumlar Açmazı ve Nash dengesi kavramlarının tanıtımı
4 Baskın Strateji ve Bastırılmış Strateji kavramlarının tanıtımı
5 Eş-Anlı (bir kerelik) oyunlar ve örneklerin incelenmesi
6 Birden Fazla Nash dengesi içeren oyunlar ve örnekler
7 Karma Stratejiler
8 VİZE
9 Tam bilgili dinamik oyunlar -1
10 Tam bilgili dinamik oyunlar - 2
11 Geriye doğru çıkarsama ve alt oyun mükemmel denge kavramı
12 Eksik bilgili statik oyunlar - 1
13 Eksik bilgili statik oyunlar - 2
14 Bayesyen Oyun Uygulamaları
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Oyun Teorisi (2009), Ensar Yılmaz

An Introduction to Game Theory (2000) Martin Osbourne.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Gerçek hayattaki ekonomik olaylara ve sorunlara yaklaşımlarında geniş bir perspektiften ekonomik konularda analitik olarak tutarlı fikirler oluşturma ve savunma becerisine sahip olma. X
2 Mikro ve makro ekonomik sorunlara çözüm bulmak için temel ekonometri ve istatistiksel teorileri kullanma becerisine sahip olmak. X
3 Türkçe'nin yanı sıra yabancı dilde yazılı (ve tercihen sözlü) iletişim becerisine sahip olmak. X
4 Genel ekonometrik teori bilgisi. X
5 Hem kamu hem de özel sektörün ihtiyaç duyduğu yüksek vasıflı personelde olması gereken yeterli düzeyde hukuk bilgisine sahip olmak. X
6 Hem temel bilgisayar (word, excel gibi programlarda) hem de en az bir istatistiksel bilgisayar programını (SPSS, Eviews, Gauss, Stata vb.) kullanabilmek X
7 Matematiksel, ekonomik, istatistiksel ve ekonometrik olarak analiz etme becerisi kazanmak X
8 Sayısal ve istatistiksel araştırma becerisine ve düşünme becerisine sahip, bunlar doğrultusunda alınacak kararların sonuçlarını tahmin edebilme ve doğru tahminlerde bulunabilme; nedensel ilişkileri göz önünde bulunduran, analitik düşünce yapısına sahip ve stratejik bir yaklaşım geliştirebilme X
9 Sözlü ve yazılı iletişimde bu nitelikleri kullanabilmek için kelime anlamı, kompozisyon kuralları ve gramer gibi yabancı dil bilgisine sahip olmak X
10 Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olmak X
11 Türkçe yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olmak X
12 Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünme becerisine sahip olmak X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Mikroekonomide kullanılan kavramları genişletebilir ve stratejik düşüncenin anlamını öğrenebilir. 5 5
2 Oyun teorik düşünce yapısını ekonomik ve politik alanlara uygulayabilir. 5 5
3 Farklı oyun teorisi modellerini tartışabilir ve sonuçlarını karşılaştırabilir. 5 5
4 “Tam bilgi ve eksik bilgi” veya “Bir kerelik oyun/tekrarlı oyun” gibi kavramları tanıyarak stratejik düşünceye uyarlayabilir. 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 20
1. Ödev 20
2. Ödev 20
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ara Sınav 1 8 8
Kısa Sınav 1 7 7
Ödev 2 6 12
Final 1 28 28
Toplam İş Yükü 125
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5
Dersin AKTS Kredisi 5