Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Oyun Teorisi | EKO 316 | 6 | 2 + 0 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ÜNSAL OZAN KAHRAMAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, stratejik karar verme sürecinde ekonomik ve politik aktörlerin nasıl davrandığının analiz edilmesidir. Karar verme sürecinde bireysel faydanın yanında, rakibin de davranışlarının dikkate alınmasına stratejik düşünme adı verilmektedir. Matematiksel olarak karşılıklı stratejilerin ifade edilmesi ile yapılacak olan analizler, klasik ekonomik analizlerden farklı olacaktır. Dersin içeriği her ne kadar ekonomik olsa da, temel olarak mikro ekonometri ve matematik bilgilerinin dersin ön şartları olduğu unutulmamalıdır. |
Dersin İçeriği | Bu derste mikro ekonomik aktörler olan hanehalkı ve firmalara ait karar verme süreçleri stratejik bir yöntemlerle ele alınacaktır. Mahkumlar açmazı ve Nash dengesi gibi oyun teorisinin temel kavramlarını kullanarak yapacağı analizlerin sonuçlarını yorumlayacaktır. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Mikroekonomide kullanılan kavramları genişletebilir ve stratejik düşüncenin anlamını öğrenebilir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
2 | Oyun teorik düşünce yapısını ekonomik ve politik alanlara uygulayabilir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
3 | Farklı oyun teorisi modellerini tartışabilir ve sonuçlarını karşılaştırabilir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
4 | “Tam bilgi ve eksik bilgi” veya “Bir kerelik oyun/tekrarlı oyun” gibi kavramları tanıyarak stratejik düşünceye uyarlayabilir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Mikroekonomik kavramların hatırlatılması, Oyun Teori hakkında genel bilgilerin verilmesi | |
2 | Basit oyunlar ve sınıflandırılmaları, temel kavramların tanıtılması | |
3 | Mahkumlar Açmazı ve Nash dengesi kavramlarının tanıtımı | |
4 | Baskın Strateji ve Bastırılmış Strateji kavramlarının tanıtımı | |
5 | Eş-Anlı (bir kerelik) oyunlar ve örneklerin incelenmesi | |
6 | Birden Fazla Nash dengesi içeren oyunlar ve örnekler | |
7 | Karma Stratejiler | |
8 | VİZE | |
9 | Tam bilgili dinamik oyunlar -1 | |
10 | Tam bilgili dinamik oyunlar - 2 | |
11 | Geriye doğru çıkarsama ve alt oyun mükemmel denge kavramı | |
12 | Eksik bilgili statik oyunlar - 1 | |
13 | Eksik bilgili statik oyunlar - 2 | |
14 | Bayesyen Oyun Uygulamaları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Oyun Teorisi (2009), Ensar Yılmaz An Introduction to Game Theory (2000) Martin Osbourne. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gerçek hayattaki ekonomik olaylara ve sorunlara yaklaşımlarında geniş bir perspektiften ekonomik konularda analitik olarak tutarlı fikirler oluşturma ve savunma becerisine sahip olma. | X | |||||
2 | Mikro ve makro ekonomik sorunlara çözüm bulmak için temel ekonometri ve istatistiksel teorileri kullanma becerisine sahip olmak. | X | |||||
3 | Türkçe'nin yanı sıra yabancı dilde yazılı (ve tercihen sözlü) iletişim becerisine sahip olmak. | X | |||||
4 | Genel ekonometrik teori bilgisi. | X | |||||
5 | Hem kamu hem de özel sektörün ihtiyaç duyduğu yüksek vasıflı personelde olması gereken yeterli düzeyde hukuk bilgisine sahip olmak. | X | |||||
6 | Hem temel bilgisayar (word, excel gibi programlarda) hem de en az bir istatistiksel bilgisayar programını (SPSS, Eviews, Gauss, Stata vb.) kullanabilmek | X | |||||
7 | Matematiksel, ekonomik, istatistiksel ve ekonometrik olarak analiz etme becerisi kazanmak | X | |||||
8 | Sayısal ve istatistiksel araştırma becerisine ve düşünme becerisine sahip, bunlar doğrultusunda alınacak kararların sonuçlarını tahmin edebilme ve doğru tahminlerde bulunabilme; nedensel ilişkileri göz önünde bulunduran, analitik düşünce yapısına sahip ve stratejik bir yaklaşım geliştirebilme | X | |||||
9 | Sözlü ve yazılı iletişimde bu nitelikleri kullanabilmek için kelime anlamı, kompozisyon kuralları ve gramer gibi yabancı dil bilgisine sahip olmak | X | |||||
10 | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olmak | X | |||||
11 | Türkçe yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olmak | X | |||||
12 | Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünme becerisine sahip olmak | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Mikroekonomide kullanılan kavramları genişletebilir ve stratejik düşüncenin anlamını öğrenebilir. | 5 | 5 | ||||||||||
2 | Oyun teorik düşünce yapısını ekonomik ve politik alanlara uygulayabilir. | 5 | 5 | ||||||||||
3 | Farklı oyun teorisi modellerini tartışabilir ve sonuçlarını karşılaştırabilir. | 5 | 5 | ||||||||||
4 | “Tam bilgi ve eksik bilgi” veya “Bir kerelik oyun/tekrarlı oyun” gibi kavramları tanıyarak stratejik düşünceye uyarlayabilir. | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Kısa Sınav | 20 |
1. Ödev | 20 |
2. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Kısa Sınav | 1 | 7 | 7 |
Ödev | 2 | 6 | 12 |
Final | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |