Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kantitatif Karar Verme Yöntemleri | EKO 306 | 6 | 2 + 0 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |||||||||||||||
Önerilen Seçmeli Dersler | |||||||||||||||
Dersin Dili | Türkçe | ||||||||||||||
Dersin Seviyesi | Lisans | ||||||||||||||
Dersin Türü | Zorunlu | ||||||||||||||
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. GÖKÇE CANDAN | ||||||||||||||
Dersi Verenler | |||||||||||||||
Dersin Yardımcıları | Araş. Gör. ESRA GÜNEY |
||||||||||||||
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim | ||||||||||||||
Dersin Amacı | Kantitatif Karar Verme ile ilgili teorik ve uygulamalı bilgiler vermek. Karar teorisi, karar analizi ve belirlilik belirsizlik ve risk altında karar verme ile ilgili temel bilgilerin öğretilmesi.Bayesgil karar verme, sosyal seçim teorisi, çok kriterli karar verme konularının öğretilmesi amaçlanmaktadır. |
||||||||||||||
Dersin İçeriği |
|
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Karar problemleri, belirsizlik altında ve risk altında karar verme konularında bilgi sahibi olma | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
2 | İşletme karar problemlerinin yapılandırılması, analiz edilmesi ve karar verme tekniklerinin uygulanarak çözülmesi | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
3 | İşletme karar problemlerinin fayda ve oyun teorisi bakış açısıyla analizi ve çözülmesi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
4 | Karmaşık sistemleri karar verme tekniklerini uygulayacak şekilde modelleme becerisi kazanma | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Karar Vermeye Giriş | |
2 | Karar verme Türleri, aşamaları ve karar problemlerini yapılandırma, Belirlilik altında Karar Verme | |
3 | Belirsizlik Altında Karar Verme- Maximin, Minimax Kriterleri | |
4 | Belirsizlik altında karar verme- Hurwicz , Laplace Kriterleri | |
5 | Risk Altında Karar Verme – Beklenen Değer Kriteri, Beklenen Fırsat Kaybı, Bilinen Hırs Düzeyi Ölçütü | |
6 | Risk Altında Karar Verme- En yüksek Olasılık Ölçütü, Tam Bilginin Beklenen Değeri, Karar Ağaçları | |
7 | Bayesgil Karar Kuramı | |
8 | Ara Sınav | |
9 | Oyun teorisi- Temel Kavramlar Tam strateji Dengeli Oytunlar | |
10 | Oyun teorisi- Karma strateji Dengeli Oyunlar | |
11 | Sosyal seçim teorisi- faydacı sosyal Refah fonksiyonu, Rawls’cu sosyal refah fonksiyonu, Arrow İmkansızlık Teoremi | |
12 | Sosyal seçim teorisi- İmkansızlık Teoremi, Çoğunluj Kuralı, Faydacılık, Harsanyi’nin Teoremi | |
13 | Çok ölçütlü karar verme- AHP, ANP | |
14 | Çok ölçütlü karar verme: TOPSIS, ELECTRE |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu |
|
Ders Kaynakları | Karar Verme- Mustafa Aykaç, Necmi Gürsakal. Dora Yayıncılık. Karar Teorisi- Zerrin ALADAĞ. Umuttepe Yayınları. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gerçek hayattaki ekonomik olaylara ve sorunlara yaklaşımlarında geniş bir perspektiften ekonomik konularda analitik olarak tutarlı fikirler oluşturma ve savunma becerisine sahip olma. | X | |||||
2 | Mikro ve makro ekonomik sorunlara çözüm bulmak için temel ekonometri ve istatistiksel teorileri kullanma becerisine sahip olmak. | ||||||
3 | Türkçe'nin yanı sıra yabancı dilde yazılı (ve tercihen sözlü) iletişim becerisine sahip olmak. | ||||||
4 | Genel ekonometrik teori bilgisi. | ||||||
5 | Hem kamu hem de özel sektörün ihtiyaç duyduğu yüksek vasıflı personelde olması gereken yeterli düzeyde hukuk bilgisine sahip olmak. | ||||||
6 | Hem temel bilgisayar (word, excel gibi programlarda) hem de en az bir istatistiksel bilgisayar programını (SPSS, Eviews, Gauss, Stata vb.) kullanabilmek | ||||||
7 | Matematiksel, ekonomik, istatistiksel ve ekonometrik olarak analiz etme becerisi kazanmak | X | |||||
8 | Sayısal ve istatistiksel araştırma becerisine ve düşünme becerisine sahip, bunlar doğrultusunda alınacak kararların sonuçlarını tahmin edebilme ve doğru tahminlerde bulunabilme; nedensel ilişkileri göz önünde bulunduran, analitik düşünce yapısına sahip ve stratejik bir yaklaşım geliştirebilme | X | |||||
9 | Sözlü ve yazılı iletişimde bu nitelikleri kullanabilmek için kelime anlamı, kompozisyon kuralları ve gramer gibi yabancı dil bilgisine sahip olmak | ||||||
10 | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olmak | ||||||
11 | Türkçe yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olmak | ||||||
12 | Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünme becerisine sahip olmak |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Karar problemleri, belirsizlik altında ve risk altında karar verme konularında bilgi sahibi olma | 5 | 5 | ||||||||||
2 | İşletme karar problemlerinin yapılandırılması, analiz edilmesi ve karar verme tekniklerinin uygulanarak çözülmesi | 5 | 5 | ||||||||||
3 | İşletme karar problemlerinin fayda ve oyun teorisi bakış açısıyla analizi ve çözülmesi | 5 | 5 | ||||||||||
4 | Karmaşık sistemleri karar verme tekniklerini uygulayacak şekilde modelleme becerisi kazanma | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 15 |
2. Kısa Sınav | 15 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 20 | 40 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Toplam İş Yükü | 134 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,36 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |