Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Yöneylem Araştırması | EKO 204 | 4 | 2 + 0 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. GÖKÇE CANDAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Araş. Gör. ESRA GÜNEY |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Ekonometri Bölümü öğrencilerinin; Yöneylem Araştırması konuları hakkında bilgilendirilmesi, analiz sentez yeteneklerinin geliştirilmesi ve Deterministik Yöntemler konusunda bilgi ve uygulama becerisi kazandırılması hedeflenmektedir. |
Dersin İçeriği | Yöneylem Araştırmasının (YA)Tanımı ve Tarihçesi , YA Tekniklerine Genel Bakış, YAnın Diğer Bilim Dalları ile İlişkisi, YAnın Uygulama Alanları ve Uygulama Örnekleri, Deterministik YA Teknikleri: Doğrusal Programlama (DP) ve Özellikleri, DPnın Grafik Çözümü, Çeşitli DP Model Örnekleri, DP Modelinin Simpleks Çözümü: Standart Form, Temel Çözümler, Primal Simpleks Algoritma, Yapay Başlangıç Çözümü-M Yöntemi, İki Aşamalı Yöntem, Dual Simpleks Yöntem, Simpleks Yöntemde Özel Durumlar, Dualite Kavramı-Dual/Primal Çözümler Arasındaki İlişki, Dual Çözümlerin Ekonomik Yorumları-Gölge Fiatlar-İndirgenmiş Maliyetler, Duyarlılık Analizi, Optimalliği Etkileyen Değişimler, Olurluluğu Etkileyen Değişimler, Ulaştırma Modelleri,
|
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Doğrusal Programlama (DP) Modelleri geliştirebilme ve yorumlayabilme becerisi kazanmak | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
2 | DP modellerini Grafik Çözüm Tekniği ve Simpleks Algoritma ile çözebilmek | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
3 | Dualite kavramı ve Dual/Primal çözümler arasındaki ilişkiyi bilmek ve dual çözümden primal çözümü elde etmeyi gerçekleştirebilmek, dual çözümlerin ekonomik anlamlarını yorumlayabilmek | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | DP modelindeki çeşitli parametrelerde oluşacak değişikliklerin ne gibi sonuçlara yol açacağını yorumlayabilme becerisi kazanmak | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
5 | Ulaştırma Modellerini tanımlamak ve model örnekleriyle çözüm yöntemlerini bilmek, uygulamak, sonuçları yorumlayabilme becerisini kazanmak | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yöneylem Araştırmasına Giriş, tanımı, tarihçesi ve metodolojisi | |
2 | Yöneylem araştırmasında Karar Verme ve Modelleme | |
3 | Doğrusal Programlama Modelleri (Lineer Programming) ve Grafik Çözümü | |
4 | Doğrusal Programlamanın Simpleks Çözümü | |
5 | Primal Simpleks Metodun Yapay Başlangıç Çözümleri – M Tekniği | |
6 | Primal Simpleks Metodun Yapay Başlangıç Çözümleri – 2 Faz Tekniği | |
7 | Dual Simpleks Metod | |
8 | Simpleks Metodun Uygulanmasında Özel Durumlar | |
9 | ARA SINAV | |
10 | Doğrusal Programlamada Dualite Kavramı ve Dual Çözümlerin Ekonomik Yorumları | |
11 | Duyarlılık Analizi- Optimalliği Etkileyen Değişimler | |
12 | Duyarlılık Analizi- Olurluluğu Etkileyen Değişimler | |
13 | Ulaştırma Modelleri | |
14 | Ulaştırma Modellerinde Atlama Taşı Yöntemi ve Çoğaltan Yöntemi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1- Yöneylem Araştırması- Operations Research: An Introduction, Hamdy Taha, 6. Baskıdan Çeviri Çeviren ve Uyarlayanlar: Ş. Alp BARAY, Şakir ESNAF, İstanbul, Litaratür Yayıncılık, 2000. 2- Yöneylem Araştırması Nicel Karar Teknikleri Prof. Dr. Şule ÖZKAN, Nobel Yayıncılık 3- Operations Research T. L. Winston, PWS Publishing Company, 1997 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gerçek hayattaki ekonomik olaylara ve sorunlara yaklaşımlarında geniş bir perspektiften ekonomik konularda analitik olarak tutarlı fikirler oluşturma ve savunma becerisine sahip olma. | X | |||||
2 | Mikro ve makro ekonomik sorunlara çözüm bulmak için temel ekonometri ve istatistiksel teorileri kullanma becerisine sahip olmak. | ||||||
3 | Türkçe'nin yanı sıra yabancı dilde yazılı (ve tercihen sözlü) iletişim becerisine sahip olmak. | ||||||
4 | Genel ekonometrik teori bilgisi. | ||||||
5 | Hem kamu hem de özel sektörün ihtiyaç duyduğu yüksek vasıflı personelde olması gereken yeterli düzeyde hukuk bilgisine sahip olmak. | ||||||
6 | Hem temel bilgisayar (word, excel gibi programlarda) hem de en az bir istatistiksel bilgisayar programını (SPSS, Eviews, Gauss, Stata vb.) kullanabilmek | X | |||||
7 | Matematiksel, ekonomik, istatistiksel ve ekonometrik olarak analiz etme becerisi kazanmak | X | |||||
8 | Sayısal ve istatistiksel araştırma becerisine ve düşünme becerisine sahip, bunlar doğrultusunda alınacak kararların sonuçlarını tahmin edebilme ve doğru tahminlerde bulunabilme; nedensel ilişkileri göz önünde bulunduran, analitik düşünce yapısına sahip ve stratejik bir yaklaşım geliştirebilme | X | |||||
9 | Sözlü ve yazılı iletişimde bu nitelikleri kullanabilmek için kelime anlamı, kompozisyon kuralları ve gramer gibi yabancı dil bilgisine sahip olmak | ||||||
10 | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olmak | ||||||
11 | Türkçe yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olmak | ||||||
12 | Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünme becerisine sahip olmak |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Doğrusal Programlama (DP) Modelleri geliştirebilme ve yorumlayabilme becerisi kazanmak | 5 | 5 | ||||||||||
2 | DP modellerini Grafik Çözüm Tekniği ve Simpleks Algoritma ile çözebilmek | 5 | 5 | ||||||||||
3 | Dualite kavramı ve Dual/Primal çözümler arasındaki ilişkiyi bilmek ve dual çözümden primal çözümü elde etmeyi gerçekleştirebilmek, dual çözümlerin ekonomik anlamlarını yorumlayabilmek | 5 | 5 | 5 | |||||||||
4 | DP modelindeki çeşitli parametrelerde oluşacak değişikliklerin ne gibi sonuçlara yol açacağını yorumlayabilme becerisi kazanmak | 5 | 5 | 5 | |||||||||
5 | Ulaştırma Modellerini tanımlamak ve model örnekleriyle çözüm yöntemlerini bilmek, uygulamak, sonuçları yorumlayabilme becerisini kazanmak | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 10 |
Toplam | 100 |
1. Final | 60 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 2 | 15 | 30 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 124 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,96 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |